Deel dit artikel
-

‘Groot tekort interactief personeel in Amerika’

In De Verenigde Staten is er een groot tekort aan interactief personeel. Zo opent het toonaangevende weekblad Advertising Age de laatste editie. Hoge salarissen zijn een gevolg. De situatie lijkt in Nederland minder nijpend, hoewel bureaus hier sommige bureaus ook klagen over tekorten en een gebrek aan kwalitatief personeel.

"Het is een prachtige tijd voor interactief talent,” stelt Advertising Age. “Er is een tekort, en het personeel dat er is, kan hoge salarissen vragen.”  Wie substantiële ervaring heeft met Flash of webdesign en kan bijdragen aan crossmediale campagnes, zit gebeiteld, meent het blad. Er is een toenemende vraag naar zulk personeel bij bureaus en adverteerders.

Personeelsbemiddelaars en bureaus trekken in Advertising Age zelfs een vergelijking met situaties tijdens de dot-com boom, toen personeel met de meest uitzinnige voorwaarden werd geworven.

Als gevolg van de tekorten stijgen de productiekosten voor campagnes. “Dure Flash developers en interactive Art directors drijven de kosten substantieel omhoog,” aldus het blad.

De vergelijking met de jaren voor 2000 gaat niet helemaal op, nuanceert Advertising Age. Headhunters jagen nu op een zeer specifiek afgebakende groep personeel: mensen die geschoold zijn in Flash, webarchitectuur en data-analytics. Maar ook hoge functies als Interactieve Art Director of Interactieve Creatieve Directeur, zijn niet makkelijk in te vullen.

Is de situatie in Nederland vergelijkbaar met die in de Verenigde Staten? De situatie lijkt minder nijpend, maar ook hier kost het bureaus de nodige moeite om interactief personeel te vinden. In een interview met Emerce gaf Stefan Ciecierski van personeelsbemiddelaar Aquent aan dat ook in Nederland een gebrek bestaat aan personeel op het gebied van webdevelopment en interactieve conceptontwikkeling. “De tekorten aan goed personeel in die gebieden zijn groot,” aldus Ciecierski.

Dat in Nederland enige krapte bestaat, blijkt ook uit de woorden van Emile Stoverinck van interactief bureau OER, dat onlangs via een toilet-campagne interactief personeel probeerde te werven. “Het is niet moeilijk om mensen te vinden, maar wél om de geschikte mensen te vinden.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Erik

"An idea can turn to dust or magic, depending on the talent that rubs against it." Exact. De jonkies die nu van de opleidingen komen zijn echt nog wat mager. Wellicht 1 of 2 creatie talenten op 100 jaargenoten. Ik denk dat het over 2/5 jaar wel anders zal zijn.  Een ander probleem, bv. specifiek over flash is dat het de komende tijd steeds meer scripting georienteerd gaat worden (ook het front-end deel van de producties). Dat betekent volgens mij dat de meeste grafisch georienteerde boys& girls steeds meer moeten gaan scripten. Das geen aap-noot-mies puzzeltje. Daarom zijn ze nou juist gaan designen. Bovendien; als ik nu zie wat de animeerjongens en meisjes produceren op de tijdlijntjes, daar kan geen programmeur op dansen. Is het dan tijd voor een nieuw type flashwebber? Ervaringen?

Ronald Klip

(Off topic) "Interactief personeel" – wie verzint zo'n malle kreet. Bestaat er ook non-interactief personeel? Een nieuwe menssoort is dan geboren, eentje die niet aan interactie doet. Ben benieuwd hoe een sollicitatie-'gesprek' met zo'n non-interactieve medewerker verloopt.

Maurice

Dit is een bericht wat ik graag zie! Ik merk dat de whizzkids van vandaag de dag steeds meer lijken te kunnen met flash, ajax, oop, etc.. maar ik zie elke keer weer de ontbrekende component om de boel naast technisch en visueel ook commerciëel goed uit te rollen. Het ideale personeel is in mijn ogen dan ook de persoon die technisch en visueel onderlegd is, maar ook een degelijk concept kan uitdenken. Deze personen zijn echter vaak moeilijk te vinden, vooral wanneer ze vers van school komen, maar ieder jaar kent een aantal van deze figuren.. Dat de krapte bestaat is goed nieuws, ook voor mij aangezien ik zelf ook niet al te lang ben afgestudeerd op Interactieve media…  Voorspelling: opleidingen als Communicatie & multimediadesign, Interactieve media en digital media design brengen de komende jaren goede mensen voort. De nadruk van deze opleidingen ligt veel meer op praktijkonderwijs en daarmee zijn de 'jonkies' een stuk meer klaargestoomd na afstuderen dan bijvoorbeeld hun leeftijdsgenoten van meer traditionele marketing/communicatie opleidingen. Uiteindelijk vissen ze bijna allemaal in dezelfde vijver! En geloof me, de schitterende verhalen die op school worden verteld over het werken bij een bureau, de procedures, de projectmatigheid, etc.. blijkt in de praktijk toch wel flink mee te vallen. Dikwijls zie ik bij de ontwikkelbureaus waar wij mee werken een nog grotere chaos, miscommunicatie en het niet-nakomen van afspraken, dan ik ooit in de jaren op school tezamen gezien heb.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond