Deel dit artikel
-

Google wil uitspraak over trefwoorden en merkenrecht

Google wil dat de rechter zich uitspreekt in de discussie over het registreren van zoektermen die verwijzen naar merknamen van bedrijven. Na een dreiging met een rechtszaak in de Verenigde Staten heeft Google nu zelf het initiatief genomen.

In oktober werd Google in Frankrijk al veroordeeld tot het betalen van een boete van 75 duizend euro aan het Franse reisbureau Bours des Vols, omdat het bedrijven in staat had gesteld de merknaam van het reisbureau te gebruiken voor het plaatsen van advertenties. Een inbreuk op het merkenrecht, oordeelde de Franse rechter. Een week later spande het kledingmerk Louis Vuitton om dezelfde reden eveneens in Frankrijk een rechtszaak tegen Google aan.

Ook in de Verenigde Staten kreeg Google het al aan de stok met grote merken die niet wilden dat andere bedrijven advertenties op hun merknaam lieten verschijnen bij Google. Een van de klagende partijen was eBay, dat met zijn oproep hiermee te stoppen al snel gehoor vond bij Google. Nu dreigt het bedrijf American Blind & Wallpaper Factory Google voor de rechter te slepen, omdat het vindt dat concurrenten misbruik maken van de merknaam bij het adverteren op Google.

Bij American Blind & Wallpaper Factory wordt de zaak wat minder eenduidig. Wanneer een bedrijf klaagt over inbreuk op zijn merknaam bekijkt Google de klacht en zegt dan "redelijke" verzoeken te honoreren. De vraag is of American Blind & Wallpaper Factory ook meer beschrijvende versies van de merknaam mag laten blokkeren, door Google, of door de rechter. Zo wil het ook een verbod op bijvoorbeeld 'American wallpaper' en 'American blind', zo meldt Cnet.

In reactie op het dreigement van American Blind wil Google dat de rechter nu een uitspraak doet over de vraag of het systeem van keywoord-gerelateerde reclame dat het hanteert ook inbreuk maakt op merkenrecht. Wanneer de rechter uitspraak doet is niet bekend.

Deel dit bericht

2 Reacties

Wilbert Philippo (LeaseTrader)

Blijf het vreemd vinden van Google dat ze dit zelf niet reguleren. Ze controleren volgens eigen zeggen alle advertenties op tekst. Als je in Nederland b.v. woorden als 'beste' of 'goedkoopste' gebruikt wordt je ad geblockt. Op zich een uitstekende strategie, maar waarom ook dit niet toepassen op merk en bedrijfsnamen die niet aan de adverteerder toebehoren? De rechter hierover laten beslissen lijkt op het eerste gezicht wel wat laf.

Fopspeen

In Nederland bedient bijvoorbeeld de Nationale Vacaturebank.nl zich van deze methode. Zie <a href=" http://www.admanager.nl/nieuwsbericht.php?id=1199&quot; target="_blank">Admanager.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond