Deel dit artikel
-

“15 procent groei online reclame in 2004”

De omzet aan online reclame in Nederland zal in 2004 met 15 procent toenemen, een aanmerkelijk hoger percentage dan de 2,1 procent gemiddelde omzetgroei voor de gehele reclamebranche. Dit zegt mediabureau ZenithOptimedia. De officiële tarieven voor online campagnes staan echter wel onder druk, de kortingen lopen gemiddeld op tot 70 procent.

Tegen het einde van ieder jaar komt ZenithOptimedia , een van de grootste mediabureaus in de wereld, met een vooruitblik op het komende jaar. De reclamebranche herstelt zich voorzichtig in 2004, was de algehele boodschap gisteren. Wereldwijd kan er een groei van 4,7 procent tegemoet gezien worden, aanmerkelijk meer dan de 3,4 procent groei die er dit jaar werd geboekt ten opzichte van 2002.

De belangrijkste aanjager van de groei in 2004 is het herstel van de winstgevendheid binnen het Amerikaanse bedrijfsleven, aldus ZenithOptimedia. Ook gebeurtenissen als de Amerikaanse presidentsverkiezingen, het EK Voetbal en de Olympische Spelen in Athene zullen een stimulans betekenen voor de reclamebestedingen.

De grootste markt voor reclame is Noord-Amerika (VS en Canada), waarbij de Verenigde Staten dit jaar goed zijn voor 148,7 miljard dollar, een toename van 3 procent. Europa is goed voor 78,1 miljard dollar, een groei van 1,8 procent. Het zal niet lang meer duren of Azië-Pacific zal Europa in omzet voorbij streven. Over 2003 noteerde het al een omzetgroei van 5,1 procent. Als onderdeel van de gehele economie blijft Europa steken op niet meer dan 0,9 procent, waar de Verenigde Staten al geruime tijd 1,4 procent noteren. Volgens ZenithOptimedia zal Azië-Pacific komend jaar al het niveau van Europa bereiken.

De Nederlandse tak van ZenithOptimedia presenteerde ook cijfers meer toegesneden op de online reclamemarkt in Nederland. In Nederland bedraagt de netto-omzet aan reclame 3 miljard euro. Bruto is dat meer, aangezien er op de prijs voor het uitzenden van een commercial, het plaatsen van printadvertenties of het voeren van een bannercampagne vaak kortingen gegeven worden, waaronder de inmiddels spreekwoordelijke bureaukorting (15 procent). Gemiddeld is het verschil tussen de netto- en brutobestedingen opgelopen tot 33 procent, aldus ZenithOptimedia. Een uitschieter in dat verband is internet, waar het gemiddelde op 70 procent ligt. Maar ook televisie is met kortingen die gemiddeld oplopen tot 50 procent ver verwijderd van de officiële tariefkaart.

Er is echter hoop op verbetering. "Volgend jaar zal de omzet aan online reclame in Nederland groeien met 15 procent", zegt 'Lisette Hermans, researchdirector bij ZenithOptimedia. "Daarmee groeit online reclame veel harder dan de rest. Dagbladen zien een toename aan reclamebestedingen van 3 procent, televisie met 4 procent, radio met 3 procent en tijdschriften zien de bestedingen juist dalen met 2 procent." Gemiddeld groeien de reclamebestedingen in Nederland volgend jaar met 2,1 procent.

Het aandeel online reclame op de totale reclamebestedingen in Nederland ligt momenteel op 3 procent, aldus ZenithOptimeda, wat neerkomt op een omzet van 100 miljoen euro, netto over 2003. Dat ligt aanmerkelijk hoger dan de 31,5 miljoen euro die het IAB Nederland in juli rapporteerde over 2002. De cijfers van het IAB hadden echter betrekking op een twaalftal grote exploitanten die meewerkten aan een onderzoek, daaronder zaten geen e-mailmarketeers. "Wij nemen alle typen online reclame mee, zoals ook e-mailmarketing", zegt Hermans. Ze voegt eraan toe dat omzetcijfers voor de online reclamemarkt "niet op een goede wijze" worden gekenmerkt. Afspraken over een eenduidige manier van rapporteren komt er naar verwachting wanneer STIR, de Stichting Internet Reclame, zijn continue onderzoek op de rails heeft. Hermans is als lid van de technische commissie van STIR daarbij betrokken.

De groei van reclamebestedingen op internet volgend jaar is deels een inhaalslag, zo valt bij Hermans te beluisteren. "We verwachten dat de groei in 2005 zal afnemen tot 10 procent, het jaar erop zal dat dan rond de 5 procent liggen, waarmee de groeicijfers in lijn komen met de overige mediatypen." En tot welk niveau kan het huidige aandeel van 3 procent in de totale mediabestedingen groeien? "Ik denk dat reclamebestedingen op internet vergelijkbaar worden met radio, het zal dan ongeveer 8 procent van de totale reclamebestedingen bedragen."

Deel dit bericht

2 Reacties

Pietje Puk

De 12 partijen die cijfers hebben aangeleverd om zo een duidelijker beeld te geven van de mediabestedingen op het gebied van internet zijn goed voor zeker 80% van de totale omzet. 100 miljoen euro Netto is eerder het Bruto bestede bedrag, zeker gezien de vermelde kortingen die oplopen tot 70 procent, aldus Zenith Optimedia. Welke partijen, die niet hebben aangeleverd, ontvangen nu daadwerkelijk miljoenen MEDIAgeld?(hieronder vallen dus geen ecommerce omzetten)

Igor Beuker

Een aantal zaken in het artikel kloppen als een bus, helaas staan er ook een aantal feitelijke onjuistheden in het artikel. IAB Nederland is afhankelijk van partijen die bereid zijn hun data en omzet aan te leveren. In de huidige netto bestedingen van IAB Nederland zitten inderdaad geen e-mail partijen. Ook Google en Overture leveren hun data nog niet aan in Nederland, dus inderdaad wordt niet alle omzet gerapporteerd. IAB kan exploitanten natuurlijk niet dwingen.Verder spreekt men over de 12 grootste IAB exploitanten, waarbij men wel rekening moet hoduen met het feit dat WebAds & Adlink samen al goed zijn voor ruim 150 sites!!! Dus als je over 12 exploitanten praat, betekent dit niet dat het maar 12 sites betreft.  Echter, de suggestie dat de meetmethode niet juist is durf ik namens IAB Nederland wel aardig in twijfel te trekken. IAB doet de bestedingen met BBC de Reclame en Mediabank. BBC brnegt omzetten voor alle media in kaart, dus degene die deze methode in twijfel trekt, trekt ten onrechte de methode van alle reclame bestedingen (radio, tv, print, outdoor, bioscoop en internet) in twijfel. De methode is dus waterdicht. En de omzet van e-mailpartijen in Nederland is geen 40 miljoen euro! Het is dus niet moeilijk om cijfers te voorspellen of bij schatting aan te geven. Maar appels met appels vergelijken is wel erg handig. Mogelijk krijgen partijen die hun data en online omzet binnenkort op het netvlies hoe belangrijk het is voor de hele industrie om met heldere cijfers te komen. Door de uitspraken in het artikel worden feitelijk onjuistheden onder de aandacht gebracht. STIR houdt zich dus niet bezig met online bestedingen (netto & bruto). IAB en BBC wel. Heel kort en helder: STIR houdt zich bezig met het in kaart brengen van cijfers op het gebied van kwantitatief en kwalitatief online bereikscijfers, niet met bestedingen, gedragscodes, effectiviteits studies, media consumptieonderzoek of andere zaken. Mogelijk is de onstane verwarring weer opgelost?  Igor BeukerVoorzitter IAB Nederland

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond