Deel dit artikel
-

Philips en IBM starten samenwerking rond RFID

Philips is een samenwerking gestart met IBM op het gebied van RFID. Ze richten zich op onder meer supply chain management en retail, maar ook op e-government en de toepassing van RFID in toegangsbewijzen.

Philips en IBM maakten de samenwerking gezamenlijk bekend. Financiële details van de overeenkomst werden niet openbaar gemaakt. Binnen de samenwerking zal Philips de RFID-chips maken en IBM levert de technische infrastructuur en services voor toepassing van RFID.

De technologie van RFID (radio frequency identity tags) houdt in dat producten voorzien worden van een chip met als doel dit product te volgen op zijn weg door de logistieke keten. Bedrijven zijn hiermee in staat om op ieder gegeven moment te zien waar de producten zich bevinden. Maar er zijn meer toepassingen voor RFID denkbaar, meer gericht op consumenten. Bij het project &#39 in Amsterdam is te zien hoe een wasmachine in staat is RFID-chips op kleding te lezen en zo kan voorkomen dat een rode sok mee gewassen wordt met de witte was.

De technologie van RFID geldt als de opvolger van de 'barcode' en staat volop in de aandacht. Eerder deze maand maakte Microsoft bekend dat het technische oplossingen voor de retail-sector wil leveren, waaronder RFID. Bijna gelijktijdig meldde de Duitse retailgigant Metro dat het RFID technologie zal toepassen in magazijnen en winkels, het werkt daarvoor samen met onder meer IBM.

Philips en IBM zullen zich met hun RFID-oplossingen richten op de logistieke keten en retail zo maakten ze bekend. Verder willen ze de technologie toepassen binnen smart cards voor de financiële sector, e-government (toegangspassen), transport en ook toegangskaarten voor evenementen (concerten, sport).

Het eerste project van IBM en Philips is al gaande, ze werken gezamenlijk aan het verbeteren van de logistieke keten bij Philips Semiconductor. Zo wordt RFID toegepast op producten die uit een fabriek voor halfgeleiders van Philips in Taiwan rollen, ook wordt het ingezet bij een distributiecentrum in Hong Kong.

Over de omvang van de markt voor RFID lopen de voorspellingen uiteen, zo constateert Reuters. Applied Business Intelligence voorziet een markt van 3,1 miljard dollar in 2008, waar IDC spreekt over een totale omvang van 1,3 miljard dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond