Deel dit artikel
-

Nieuwe televisieseizoen: opkomst user generated video

In het nieuwe televisieseizoen gaat het televisieprogramma Man Bijt Hond video's uitzenden die internetters hebben ingezonden op de website VideoTalent.nl. Ook andere programma's van de publieke omroepen zullen komend televisieseizoen gebruik maken van video's die zijn ingezonden op Videotalent.nl. Daarnaast worden samenwerkingen opgezet met de digitale themakanalen die de omroepen uitrollen

De site VideoTalent.nl is op 1 augustus gelanceerd en is een initiatief van de NCRV. Op de site kunnen internetters hun zelfgemaakte video’s uploaden en delen met andere internetters. De site werkt samen met televisieprogramma’s als Man Bijt Hond, Villa Historica en De Verbouwing. Op die manier kunnen internetters hun weg naar het televisiescherm vinden. De site werkt niet exlusief samen met NCRV-programma’s, maar ook met andere omroepen en partijen.

Internationaal is de site VideoTalent niet onopgemerkt gebleven. Gisteren werd bekend dat de site is genomineerd voor De Prix Europa in de categorie internet. De Prix Europa is het grootste tv-, radio- en internetfestival voor Europese publieke omroepproducties. Vorig jaar won het Nederlandse Fabchannel de eerste prijs in de categorie internet. Op Fabchannel kunnen internetters Paradiso- en Melkwegconcerten bekijken.

VideoTalent.nl heeft een andere insteek dan videosites als YouTube, Google Video en in Nederland Hyves en Shoobidoo. “Wij zien de site als een dienst waar andere partijen gebruik van kunnen maken,” vertelt Roger Reuver, hoofd nieuwe media bij de NCRV. Partijen die gebruik willen maken van video’s van amateurs – of in jargon: user generated videocontent – kunnen via het platform VideoTalent.nl hun materiaal verzamelen.

“Wij proberen het platform zo in zetten dat andere partijen het materiaal gemakkelijk zelf kunnen gebruiken. Zowel op internet als televisie.” Zo kan het materiaal dat voor Man Bijt Hond binnenkomt door de redactie van dat programma zelf beheerd en bewerkt worden.

De uitrol van digitale kanalen heeft een toename van vraag naar ‘user generated video’ tot gevolg, zegt Reuver. Zeker de kanalen die zich op jongeren richten zullen gebruik willen maken van de video’s, verwacht Reuver. Maar VideoTalent voert ook gesprekken met het nieuwe religieuze themakanaal /Geloven.

VideoTalent bouwt voort op de ervaringen die de NCRV heeft opgedaan met Ongekendtalent.nl, een site die nu zo’n jaar of drie bestaat. Op Ongekendtalent.nl kunnen bands en muzikanten muziek uploaden en delen met andere gebruikers. Ook bij deze muzieksite staat samenwerking met andere partijen centraal.

Inmiddels staan er zo’n 300 filmpjes op VideoTalent.nl, en heeft de site zo’n 2000 tot 3000 bezoekers per dag. De kwaliteit van de ingezonden video’s is volgens Reuver ‘heel redelijk’; tot nu toe zijn slechts twee filmpjes geweigerd omdat deze kwalitatief onvoldoende waren. De meeste video’s zijn gefilmd met een gewone videocamera, en niet met een mobiele telefoon. Videobestanden kunnen maximaal 150 MB groot zijn.

Deel dit bericht

3 Reacties

Sandra Rake

Bart Sjoerdsma

Het beste voorbeeld hoe zich dit verder kan ontwikkelen is Current.tv in de US waarbij gestemd kan worden op de videos (VC2 – Viewer Created Content). Degene met de meeste stemmen worden uitgezonden op een vast kanaal op de kabel. Opbrengesten komen van advertising op het TV kanaal. Al Gore is een van de grondleggers.

Kevin

Vreemd dat de grootste user generated content site van NL niet eens wordt genoemd: Filmpjes.nl.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond