Deel dit artikel
-

Studenten zoeken aansluiting interactieve mediabranche

Eind september gaat Generation Next van start, een door de internetbranche gesteund initiatief om studenten en starters beter aansluiting te geven tot de interactieve media-industrie. De verenigingssite moet een verzamelplaats worden voor discussie en vacatures. Bedrijven die op scholen en universiteiten hun kennis delen, krijgen toegang tot een type jong personeel dat nu schaars is.

"Consumenten besteden 20 à 25 procent van hun mediatijd op internet, maar hooguit 5 procent van de reclamebestedingen gaat naar digitale media. En bijna dagelijks word ik benaderd door bedrijven uit de interactieve sector met de vraag of ik nog mensen voor ze weet." Marco Derksen van weblog MarketingFacts signaleert een kloof tussen consumenten, bedrijfsleven en starters op de interactieve mediamarkt. Derksen is voorzitter van de Raad van Advies, een club van 12 man uit het bedrijfsleven die Generation Next bijstaat met advies en aan opleidingsinstellingen hun kennis door willen geven.

Afgelopen woensdag presenteerde het bestuur van Generation Next, een aantal studenten en net afgestudeerden, zich aan de Raad van Advies in Utrecht.

Bestuursvoorzitter Marcel van der Heijden: "Het vakgebied interactieve media heeft zich zo snel ontwikkeld, dat HBO's en universiteiten lastig aansluiting vinden met de praktijk. Er is een kennisgat." Jeroen de Bakker van bureau Tequilla: "Het talent is er wel, maar het is vooral lastig om zware mensen te vinden." Sidney Mock, marketingmanager Google, nuanceert: "Er zijn genoeg opleidingen die marketeers een goede basis bieden, pas na de opleiding doen ze praktijkervaring op."

Eerder formuleerde Dennis Kramer van Rapp Collins in een webdiscussie impliciet de reden voor de oprichting van de vereniging: "De 'interactieve wereld' moet actiever moet zijn in het ontwikkelen van het vak bij studenten. Je ziet dat opleidingen als Communicatiemanagement en marketingopleidingen daar zwaar in tekort schieten." Huub van Mierlo van eFocus: "Veel mensen die creatief bezig willen zijn, gaan nu naar reclamebureaus toe. Hoe moeten internetbureaus zich richting de nieuwe aanwas profileren?"

Eind september gaat de site Generation-next.nl van start Studenten kunnen gratis inschrijven. Bedrijven betalen een vergoeding voor het lidmaatschap. Zes bedrijven hebben zich reeds aangemeld.

De nieuwe vereniging wil jaarlijks een carrière-evenement organiseren voor de interactieve branche en aangesloten bedrijven de kans geven hun kennis te delen tijdens gastcolleges. Daarvoor moet Generation Next aansluiting zien te vinden bij 11 opleidingen die zich in Nederland bezig houden met Communicatie en Multimedia Design (CMD), maar ook commercieel-economisch georiënteerde studies. Zo'n 10 procent van de Nederlandse studenten volgt een CMD-achtige opleiding.

Bevestigde leden van de Raad van Advies zijn: Jeroen de Bakker (Tequilla), Igor Beuker (IAB), Marco Derksen (Marketing Facts), Stephan Fellinger (SpinAwards, Blogo), Thomas Hamer (HvA), Sandra Hofdstede (Speurders.nl), Paul Molenaar (Ilse Media), Dennis Kramer (Rapp Collins), Huub van Mierlo (eFocus), Robert Smit (Mediaflex) en Raymond Spanjar (Hyves). Googles Mock was aanwezig ter orientatie.

Partners van Generation Next is in gesprek met verscheidene brancheorganisaties.

In juli van dit jaar ging in een aanverwante sector, de gamingindustrie, een Benelux-initiatief van start met een overlappende doelstelling. Een van de doelen van Bgin.org, een branchevereniging voor ontwikkelaars, is om opleidingen en het bedrijfsleven op elkaar te laten aansluiten. Bgin is vooralsnog niet aan Generation Next gelieerd.

(Bron foto: FrenkieB, volgens Creative Commons-licentie)

Deel dit bericht

2 Reacties

Maurice

Dit bericht komt niet als een verrassing. De kloof die bestaat tussen het bedrijfsleven en de lichting interactieve media studenten wordt vooral veroorzaakt door de onbekendheid van de bedrijven met niet-gangbare opleidingen. Vaak wordt er teveel in hokjes gedacht wat betreft opleidingen. Het grote probleem is dan vaak dat het specialisme van de opleiding een beperking meebrengt in de inzetbaarheid van de student. Vandaar dat de veel bredere en minder diepe opleidingen als Interactieve media en communicatie en multimediadesign hier op een andere manier mee omgaan. De student wordt geleerd om zich te kunnen inleven in meerdere beroepsrollen. Hij is tegelijk webmarketeer, webdeveloper, webdesigner en projectmanager.  Mijn eigen ervaring is, dat dit in het bedrijfsleven uiteindelijk met open armen ontvangen wordt. Het probleem ligt echter in het voortraject om tot het bedrijf te komen. Bij alle selectiecriteria val je zowat buiten de boot met een dergelijke opleiding, want je past als een dergelijke student met een ledemaat in ieder van de vier hokjes op het snijvlak communicatie, ontwikkeling en projectmanagement.  Dus bedrijven: kijk verder dan de standaard heao'er, commerciëel econoom of bedrijfskundige informatica-student, er ligt een hele schare aan allround inzetbaar interactief doen en denkend personeel klaar.. waaronder ikzelf:)

M Kouwenhoven

Goed initiatief. Er studeren straks veel CMD'ers af en het contact met het bedrijfsleven is enigzins beperkt. Natuurlijk zullen studenten zelf hier ook een bijdrage aan moeten leveren maar het is een mooi initiatief voor meer werkgelegenheid in deze sector.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond