Deel dit artikel
-

EA sluit contracten voor in-gameadvertenties

Electronic Arts, 's werelds grootste uitgever van computerspellen, sluit 2 overeenkomsten waardoor in populaire spellen als 'Need for Speed' en 'Battlefield' live online advertenties getoond worden. Een van de partijen, IGA Worldwide, is van plan een acquisitiekantoor in de Benelux te openen.

Microsoft-dochter Massive Inc. en IGA Worldwide zijn door Electronic Arts (EA) aangesteld om advertentieruimte in Xbox360- en PC-spellen te exploiteren. Massive richt zich op de Amerikaanse markt, IGA Worldwide heeft Europa als thuismarkt. De bedrijven gaan voor online computerspellen statische en dynamische advertenties verkopen. Dat levert EA tussen de 1 en 2 dollar extra winst per verkocht spel op.

Hoe de bedrijven de inkomsten onderling verdelen is niet bekend gemaakt. Door met twee vergelijkbare partijen in zee te gaan, krijgt EA een helder beeld van de ontwikkelingen in deze jonge, niet-uitgekristalliseerde advertentiemarkt.

IGA Worldwide en Massive bieden adverteerders toegang tot een groep consumenten die steeds minder televisie kijkt en radio luistert: mannen van tussen de 18 en 35. Adverteerders kunnen hen nu toch bereiken met vaste advertentieposities in spellen of posities op roulerende spelplekken. Daarbij kan gedacht worden aan reclamezuilen op straat, posters op gebouwen maar ook blikjes frisdrank, pizzadozen en bijvoorbeeld taxi's.

Eric Clemenceau van Massive Inc. zei in juni 2006 dat zijn bedrijf in Nederland 800.000 impressies aanbiedt, getoonde advertenties. Dat getal bereikt het tienvoudige rond het jaar 2009, voorzag hij toen. Op het advertentienetwerk van Massive koopt een adverteerder voor 30 euro 1.000 statische impressies van 10 seconden. Een reclamevideo in een spel kost ongeveer 60 euro.

Massive gaat de exploitatie verzorgen van het binnenkort te verschijnen 'Need For Speed: Carbon'. IGA verzorgt de exploitatie van 'Battlefield 2142'.

Eén van de redenen voor EA om met in game online advertentienetwerken te werken, is het feit dat meer dan 50 procent van de Xbox360-spellen via internet wordt gespeeld. Zonder internetverbinding kunnen de advertentiebedrijven geen commerciële boodschappen in de spellen injecteren. Speluitgevers dienen vooraf vast te leggen waar of op welk soort spelobjecten reclame kan verschijnen.

IGA Worldwide kreeg in februari 2006 een kapitaalinjectie van 12 miljoen dollar. De investeerders zijn Morgenthaler Ventures en DN Capital. Het bedrijf gebruikt het geld om verkoopkantoren te openen in de Benelux, Azië, Frankrijk en Scandinavië. Het personeelsbestand groeit dit jaar naar verwachting van 35 naar 70 medewerkers.

Microsoft nam Massive Incorporated in april 2006 over als toevoeging op zijn Xbox-activiteiten. Het softwarebedrijf betaalde naar verluidt tussen de 200 en 400 miljoen dollar voor het advertentiebedrijf.

Het Nederlandse online spel Eccky, ontwikkeld door Media Republic, maakte gisteren via een persbericht bekend drie nieuwe reclamepartners te hebben gevonden. Eckky gaat in zee met kledingwinkel H&M, pretpark De Efteling en de Postbank.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond