Deel dit artikel
-

Rabobank geeft impuls aan gebruik digitale nota

De Rabobank wil een extra impuls geven aan het gebruik van digitale nota's en facturen. Het bedrijf heeft daartoe een overeenkomst gesloten met 'facturenservicecentrum' Bluem. Op dit moment maken 18 grote bedrijven gebruik van de mogelijkheid om digitale facturen te versturen. Een kleine tienduizend van de in totaal 2,6 internetbankierende Rabobank klanten maakt gebruik van de mogelijkheid om elektronische facturen te ontvangen, aldus woordvoerder René Loman van de Rabobank.

Sinds januari van dit jaar kunnen klanten van de Rabobank digitale nota’s en acceptgiro’s ontvangen via internetbankieren. Rabobank is tot nu toe de enige bank die deze dienst levert. ABN Amro gaat aan het einde van dit jaar de dienst aanbieden, de Postbank begin volgend jaar. Om de elektronische factuurdiensten op elkaar aan te laten sluiten, hebben de banken sinds kort een gemeenschappelijke standaard: de digitale nota.

De overeenkomst van de Rabobank met Bluem betekent dat Bluem straks als tweede partij digitale nota’s van bedrijven kan aanleveren aan Rabo-internetklanten. Bedrijven konden hun elektronische betaalpost tot nu toe alleen afleveren bij de digitale brievenbus van TPG Post. Op dit moment levert TPG Cendris voor 18 bedrijven de digitale post aan Rabo-internetklanten. Bedrijven die gebruik maken van de dienst zijn onder meer Casema, Neckerman Shopping en Quelle. Binnenkort volgt de negentiende partij: zorgverzekeraar CZ.

“Uiteindelijk zal de papieren acceptgiro verdwijnen. Dat is het doel,” zegt René Loman, persvoorlichter bij De Rabobank. Digitale nota’s leiden tot besparingen op de print- en verzendkosten, vertelt hij. Ook ontstaat er minder kans op fouten bij het intoetsen van betaalopdrachten en maakt het de transactieverwerking eenvoudiger.

Rabobank-klanten ontvangen alleen digitale facturen als ze zich daarvoor hebben opgegeven. Zij ontvangen hun nota’s via Rabo-internetbankieren en kunnen na enkele muisklikken betalen zonder opnieuw gegevens over te nemen. Bluem en TPG verzamelen nota’s van bedrijven.

Hoe meer bedrijven, particulieren en banken meedoen, hoe interessanter de dienst. “Het is een sneeuwbaleffect,” legt Loman uit. “Het is een gezamenlijk belang dat alle grote banken meedoen en werken met een zelfde standaard.”

Deel dit bericht

1 Reactie

janine

het is inmiddels al weer 2 maanden geleden, maar ik zie nog steeds geen nieuwe bedrijven in mijn notabox. flinke impuls Rabobank!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond