Deel dit artikel
-

Google begint mobiele versie AdWords

Google is, na proeven in Japan, begonnen met de mobiele versie van advertentiedienst AdWords. Mobiele bellers die de zoekmachine in hun telefoon gebruiken, zien zoekresultaten met daarboven een tekstadvertentie. Mobiele zoekers klikken door naar een mobiele webpagina of kunnen zich telefonisch door laten verbinden. De dienst wordt internationaal uitgerold.

Officieel maakt Google nog geen melding van de mobiele versie van AdWords, maar verscheidene weblogs tonen schermafbeeldingen. En ook uit de hulppagina's van de zoekmachine blijkt dat de dienst beschikbaar is. De mobiele tekstadvertenties bestaan hooguit uit 36 tekens verdeeld over 2 regels. De prijsstelling is niet anders dan gebruikelijk, want wordt bepaald door veiling per opbod.

Amerikaanse gebruikers van AdWords zien de nieuwe advertentiemogelijkheid sinds gisteren in de overzichtspagina van hun account (schermafbeelding).

Vooralsnog is het niet mogelijk de conversie van de mobiele advertenties te zien. De adverteerder ziet niet hoe vaak een getoonde advertentie aangeklikt werd.

Locatiegebaseerde mobiele tekstadvertenties zijn vooralsnog toekomstmuziek. Voor lokaal relevante tekstadvertenties zal hetzij via Gps, hetzij via driepuntspeilingen met telefoonzendmasten de locatie van de beller bekend moeten worden gemaakt aan het advertentiesysteem.

Met AdWords Mobile is het mogelijk om commerciële teksten mobiel uit te serveren in Duitsland, Engeland, Japan en de Verenigde Staten. De mobiele advertentiedienst is reeds beschikbaar in Japan sinds begin 2006. Sinds juni 2005 biedt het zoekbedrijf een mobiele versie van zijn zoekmachine. Die wordt nu uitgebreid met commerciele berichten. Het inrichten van mobiele sites is bewerkelijk omdat tientallen telefoons van even zoveel fabrikanten unieke technische specificaties hebben. Dat leidt ertoe dat mobiele webpagina's er op ieder toestel anders uit kan zien.

Google kreeg in april van dit jaar een patent op 'spraakzoeken'. Het bedrijf investeert, net als Yahoo, fors in de ontwikkeling van mobiel bruikbare webdiensten.

De penetratie van mobiele telefoons ligt in Nederland, volgens onderzoek van Telecom Paper, op 105 procent. Uit de kwartaalcijfers van de lokale mobiele telecomaanbieders blijkt dat rond de 15 procent van alle omzet afkomstig is uit mobiel dataverkeer. Het merendeel daarvan wordt echter gerealiseerd met sms en mms. Hoe veel de bedrijven verdienen aan mobiel surfende klanten houden ze voor zich, wat duidt op minimale belangstelling voor 06-internet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond