Deel dit artikel
-

RTL wil grootste videosite van Nederland worden

RTL kondigde gisteren een groot aantal nieuwe digitale initiatieven aan. Het bedrijf wil onder meer RTL.nl laten uitgroeien tot de grootste videosite van Nederland, komt met twee mobiele kanalen en start met digitale themakanalen. Emerce sprak over de plannen met RTL-baas Fons van Westerloo en Frank Eijken, Chief Commercial Officer bij RTL.

Tijdens een strategische bijeenkomst in Amstelveen presenteerde RTL Nederland de plannen voor de komende vier jaar. Kern van de plannen is dat RTL marktleider wil zijn op de digitale markt. RTL.nl moet een top-drie positie verwerven als contentsite op de Nederlandse markt.

De tijd van praten is voorbij, aldus van Westerloo. “We hebben heel veel onderzoek gedaan, we moeten nu starten en experimenteren.” RTL gaat flink investeren; volgens hem zullen de uitgaven aan ‘interactief’ de komende jaren steeds met enkele miljoenen stijgen.

Hoewel digitale kanalen steeds belangrijker worden, zal televisie (RTL 4, RTL 5 en RTL 7) de basis blijven voor initiatieven van RTL. Het einde van de 30-seconden televisiecommercial is nog niet in zicht, sterker nog: RTL voorziet de komende jaren een groei in de vraag naar uitzendtijd voor commercials.

Grootste videosite van Nederland
RTL heeft de ambitie om van RTL.nl de grootste videosite van Nederland te maken. Op de site zullen zowel video’s van op RTL-kanalen uitgezonden programma’s te zien zijn als user generated video’s, zoals die ook op sites als YouTube, Google Video en – in Nederland – Shoobidoo staan. RTL zal de video on demand service uitbreiden, met een gratis (RTL Gemist) als betaald (series en films) deel.

Met de drie kanalen waarmee RTL aanwezig is op televisie, heeft RTL al een massabereik waarmee het veel mensen naar de site kan trekken. Dat in tegenstelling tot Talpa dat op televisie volgens hem niet zo succesvol is en daardoor een minder grote massa heeft om naar haar site te trekken.  

Dat er grote vraag is naar online video, staat vast volgens Eijken. Dat blijkt onder meer uit het feit dat van een programma als Idols zo’n 800.000 video’s zijn gedownload. Ook het internationale succes van YouTube is daarvan volgens hem een indicatie.

Eijken: “De grote vraag is nu: hoe gaan we geld verdienen aan video? Accepteren kijkers een commerciële stream voorafgaand aan een video?” Om daar achter te komen gaat RTL experimenteren met verschillende ‘verdienmodellen’, waaronder commercials voorafgaand aan streams. Ook gaat RTL betaalde video’s aanbieden. Eijken: “Voor het eerst in ons bestaan gaan we uitzendingen van een serie, in dit geval CSI, eerder op internet en via de digitale kabel aanbieden, dan dat ze uit worden gezonden op reguliere televisie.”

Eijken is teleurgesteld in de creativiteit van reclamebureaus als het gaat om het bedenken van nieuwe modellen voor online video en mobiel. “Met een standaard 30 seconden spotje kun je niets op een mobieltje.” De opkomst bij de presentatie van RTL gisteren sprak volgens hem boekdelen: van de 15 uitgenodigde reclamebureaus – de meesten gevestigd in de zeer nabije omgeving – waren er maar 3 aanwezig.

RTL mobiel richt zich op prime time: 12.00 uur ‘s middag
RTL bereidt twee mobiele kanalen voor: RTL 4 en RTL Mobiel. Daarbij maakt de zender gebruik van de nieuwe infrastructuur DVB-H die door KPN volgend jaar wordt uitgerold. RTL heeft daarvoor een overeenkomst afgesloten met KPN. Het belangrijkste kijkmoment voor mobiele televisie is volgens Eijken tussen 12.00 en 14.00 uur, tijdens de lunchpauze. Hij baseert zich daarbij op eerste testen met mobiele televisie. “Het kijken naar mobiele televisie gaat dus niet ten koste van het reguliere televisie kijken in de avond.”

Digitale themakanalen
Op dit moment treft RTL voorbereidingen voor haar eerste themakanaal: RTL Klassiek. RTL gaat in een joint venture met KPN meerdere nieuwe themakanalen in de markt zetten, die zich richten op ‘niche groepen’.

De echte doorbraak van digitale themakanalen verwacht RTL niet voor 2010. In dat jaar zal, zo verwacht RTL, meer dan vijftig procent van de Nederlandse huishoudens toegang hebben tot digitale themakanalen.

Televisie zal ook in de toekomst een belangrijk medium blijven, verwacht Eijken. Ondanks het feit dat de huidige generatie jongeren meer tijd aan internet dan aan televisie besteedt. “De jongeren zullen na hun dertigste weer televisie gaan kijken,” verwacht Eijken. “Met een drukke baan en familieleven heb je geen tijd meer voor multitasken. Dan is het wel fijn als je een vast programma krijgt voorgeschoteld.”

Deel dit bericht

6 Reacties

Eric Silva

Zie onderstaande bericht van adformatie:Zijn jullie bij dezelfde bijeenkomst geweest? RTL gaat niet mee in digitale hype Marktleider RTL Nederland doet niet mee aan de hype rond de digitalisering van tv en de dreigende versnippering van het kijkgedrag. Letterlijk zegt Chief Commercial Officer Frank Eijken vandaag in Adformatie over het schuiven van advertentiebudgetten naar nieuwe media: ‘Men zoekt, men kijkt, maar het is niet zo dat het al heel dichtbij is. We gaan er wel in, maar niet als een gek.’RTL, dat vanochtend zijn (digitale) strategie voor het komend jaar aan pers en relaties presenteerde, voorziet dat de 30-secondencommercial de komende vijf jaar centraal blijft staan in de merkcommunicatie van adverteerders en dus ook in het businessmodel van het tv-bedrijf. Terwijl de Publieke Omroep onlangs de komst van zeventien digitale themakanalen aankondigde, heeft RTL themakanalen juist onderaan de prioriteitenlijst staan. Internet, video on demand en mobiel zijn volgens Eijken en consorten kansrijker, alhoewel ook tv-kijken via internet er volgens hem ‘nog niet in de mate komt die sommigen ons voorspiegelen’. Intussen werkt RTL wel aan twee themakanalen, een op het gebied van klassieke muziek en een 24-uursnieuwszender. RTL baseert zijn ‘tegengeluid’ op gesprekken met de grote adverteerders en bureaus in de markt. Die geven aan wel te experimenteren met digitale media, maar dringen er tegelijkertijd bij de broadcaster op aan de grote tv-zenders vooral in de lucht te houden vanwege het benodigde massabereik. De benadering van RTL is opmerkelijk, omdat recent juist steeds vaker geluiden klonken van substantiële budgetverschuivingen naar internet en digitale tv. De komst van honderden digitale tv-zenders en de daarmee gepaard gaande versnippering van het kijkgedrag zou het einde betekenen van de traditionele 30-secondenreclamespot, maar dat moment is volgens RTL dus nog ver weg.

Jeroen

RTL, hou es op met het schoppen tegen Talpa en ga uit van eigen kracht! Ben erg benieuwd naar de daadwerkelijke uitrol van al deze plannen en ze kunnen in elk geval een voorbeeld nemen aan de zeer rijke website van Talpa met veel en een goed video aanbod.

gijsbregt

Hi,Mijn mening staat op MF! http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060907_rtl_gaat_voorzichtig_crossmediaal/ De onduidelijkheid heeft RTL aan zich zelf te wijten: ja ze houden zich stevig vast aan de bestaande TVkanalen (en 30 seconden spot), maar ze gaan ook experimenteren met de andere kanalen. Maar voorzichtig en gericht op een breed publiek. Precies zoals we gewend van ze zijn.

Erik Vos

Of het RTL gaat lukken is nog maar helemaal de vraag. Hoe cool ze zijn en of ze de basis scheppen voor een community waar de users zich in thuis voelen. Het succes van Youtube.com zit 'm in 'n doordachte aanpak: gratis, van elke ingezonden film een aangemaakte code ontvangen waarmee je het filmpje op je eigen blog kunnen zetten (blogger)- het enorme (wereld)aanbod / heel veel leuke content- en alle ingredienten van community vorming. Youtube op tv. Who knows?

Willem Blom

Gisteren gesproken op World Wireless Forum in Londen. Hier geven onder meer de BBC en MTV aan op zoek te zijn naar het ideale model voor Mobiele TV. Ik heb zowel de Koreaanse standaarden S-DMB (subscription based) als T-DMB (advertisement driven) gepresenteerd. De reacties van de grote broadcasters en advertisers lopen uiteen van enthausiast naar sceptisch. Slimme jongens bij RTL dat ze nu al zover zijn om een mobiel TV station te lanceren.

Ido Sharon

De grootste misser is om te blijven herhalen dat televisie de basis is en blijft. Televisie moet worden benaderd als onderdeel, geintegreerd binnen overige media. Zenders zijn gewend om te sturen, maar zullen in moeten zien dat het de concument is die aan het roer komt te staan. Voorbeeld hiervan zijn de user generated websites. Mobiel en internet zijn uitermate geschikt om interactie teweeg te brengen met de consument. De redenatie dat er via televisie verwezen moet worden naar overige kanalen, maakt dat er een duidelijk begin en eindpunt is. De kruisbestuiving van content moet er juist voor zorgen dat de consument kan voorzien in individuele behoeftes, de bron (het medium) speelt hier een ondergeschikte rol, is slechts gereedschap. Dus stap af van basis en beginpunt, het wordt tijd voor een totaal visie bij de omroepen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond