Deel dit artikel
-

Krachtenbundeling interactieve televisie

Eyeworks, de productiemaatschappij van Reinout Oerlemans, Advance Interactive en het Amsterdamse Antenna, waarin het bedrijf van Oerlemans een belang heeft, zijn een nieuwe onderneming begonnen op het gebied van interactieve televisie. Volgens Advance TV zoals het bedrijf heet, is duidelijk gebleken dat interactieve televisie meerwaarde heeft voor adverteerders.

Dat Eyeworks-deelneming Antenna en Advance gaan samenwerken wordt met name ingegeven door de zenderbenadering van Antenna en door de kennis van adverteerders bij Advance. Volgens directeur René Oosterman is er grote behoefte aan een partij die beide disciplines verenigt. Zowel vanuit de zenders als bij adverteerders bestaat die behoefte. 

“Je merkt gewoon dat er bij zowel de zenders als bij adverteerders steeds meer vraag is naar interactieve concepten. Bedrijven willen niet alleen meer geld steken in commercials. Er is ook een duidelijke behoefte aan contact met de doelgroep. Non-spot (het sponsoren van televisieprogramma's, redactie) is daar ideaal voor. En als dat gepaard gaat met interactiviteit is dat nog veel mooier”, aldus Oosterman.

Advance is een van de pioniers op het gebied van interactieve televisie in Nederland. Het bedrijf ontwikkelt en produceert sinds 1996 interactieve formats. Die zijn gebaseerd op de gecombineerde inzet van televisie en interactieve media (sms met de mobiele telefoon, televoting via een vaste telefoon en internet).

Advance ontwikkelde de laatste jaren interactieve programmaformules volledig in opdracht van adverteerders als ’Je Echte Leeftijd’ (gesponsord door Stivoro, de hartstichting en verzekeraar VGZ) ’Planet Race’ (met onder meer als adverteerders het ministerie van Buitenlandse Zaken, VGZ, KPN-dochter Planet Internet en MSN) en ’100 procent Ondernemer’  (dat werd gesponsord door  TPG, Renault Tempo Team en KPN-dochter XS4all). Eyeworks ontwikkelde  interactieve televisieconcepten als de 'Nationale IQ-test'  voor BNN en 'De Tien' voor RTL 4.

Advance tv gaat opereren vanuit Hilversum en de dagelijkse leiding van het bedrijf komt in handen van televisieproducenten René Oosterman en Patrick van Mierlo van Antenna. Beiden deden ervaring op bij RTL 4 en René Stokvis Producties. Met hoeveel mensen er bij Advance TV gewerkt gaat worden, hoeveel geïnvesteerd wordt in het bedrijf en aan welke programmaformules op dit moment gewerkt wordt, wilde Oosterman niet kwijt. “Pas als er contracten zijn getekend, wil ik wel vertellen welke programma's we gaan maken”, aldus Oosterman.

Deel dit bericht

5 Reacties

hj

Het wordt tijd dat de term interactieve tv duidelijk wordt en niet "misbruikt" wordt. De diensten waar dit artikel over gaat zijn allemaal interactieve diensten/concepten rondom tv-formats. Dus andere directe kanalen inzetten rondom analoge (1-weg) tv/broadcasting, wat overigens zeer succesvol kan zijn door de hoge penetratie van deze extra kanalen en de lage drempel om als consument "mee te doen". Echte interactieve tv is echter interactie op je tv toestel zelf, met daartussen de set top box. In Nederland nog niet aangeslagen, maar wel te verwachten zodra er (eindelijk!) specifieke content voor iTV wordt ontwikkeld en – daardoor – meer abonnees en daardoor voldoende kritische massa voor adverteerders. UK is aardig voorbeeld (maar daar geen last van remmende voorsprong van goedkoop analoog pakket via de kabel).

Ben de Troeth

De term "interactieve televisie" wordt hier inderdaad volledig onterecht gebruikt. AdvanceTV gaat zich bezig houden met het uitwerken van multimedia concepten. Iets waar sommige omroepen al een aparte afdeling voor hebben opgetuigd. Overigens zijn omroepen zelf wel bezig met het ontwikkelen van echte interactieve televisie. Naar verluid is Veronica al ver gevorderd met een concept waarbij televisie en internet techniek gecombineerd wordt.

andre

waar is interactive tv al bereikbaar ,en wanneer komt het in weerselo

Interactieve TV

Wil dit nu ook zeggen dat er meer reclame komt bij Interactieve TV? Het grote voordeel vind ik nu dat ik gemiste programma’s terug kan zien zonder de hele tijd reclame tussendoor, maar ik ben benieuwd hoe lang dat zo blijft.

Peter

Ik denk dat interactieve tv op korte termijn niet meer vrij van reclame zal zijn. Overigen wordt er de laatste tijd al een hoop reclame in programma’s verwerkt. Goede tijden slechte tijden is hier een goed voorbeeld van, deze maakt gebruikt van Product Placement, een subtiele benaming voor sluikreclame

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond