Deel dit artikel
-

Rabobank ontevreden over gebruik mobiel bankieren

De Rabobank is ontevreden over het aantal mensen dat gebruik maakt van bankieren per mobiele telefoon. Zo'n 17.000 mensen hebben zich geregistreerd voor Rabo Mobielbankieren. “Vergeleken met de 2,5 miljoen klanten die bankieren via internet, is dat aantal niets,” aldus Willem de Jager, die bij de Rabobank verantwoordelijk is voor mobiele diensten.

Het grootste deel, zo’n 92 procent, van de gebruikers van Rabo Mobielbankieren doet dat via KPN i-mode. De overige acht procent maakt gebruik van de andere portalen, zegt De Jager tegen Emerce.

De site van de Rabobank staat in de top-10 van meest bezochte i-mode-sites. “Ons zegt dat niet zoveel, omdat het bezoekersaantal ontzettend laag is vergeleken met het vaste internet,” aldus De Jager. “We hebben de juiste formule nog niet gevonden.”

Een andere mobiele dienst, Rabo Alerts via SMS, waarbij Rabo-internetbankierders saldo informatie per sms ontvangen, heeft momenteel iets minder dan 28.000 gebruikers. Per maand worden aan die geregistreerde gebruikers ongeveer 100.000 sms-berichten verstuurd. De Jager: “Ook dat aantal is niet zo hoog, als je kijkt naar het totaal aantal Internetbankierders bij ons.”

De Rabobank is sinds 1999 al actief op het mobiele internet, via WAP. Sinds april 2002 is de site toegankelijk via KPN i-mode en sinds vrij kort daarna via portals van andere operators. Sinds drie jaar is het mogelijk om via het mobieltje te internetbankieren. Een abonnement op Rabo Mobielbankieren kost drie euro per kwartaal.

De Jager onderscheidt twee belangrijke categorieën gebruikers. Een categorie van vooral jongeren die de dienst met name gebruiken voor saldo checks. En een categorie van gebruikers die veel onderweg zijn en vooral overboekingen doen.

Rabobank was de initiatiefnemer van het initiatief Open Mobiel Internet (OMI), een samenwerking van grote partijen als ANWB, De Telegraaf en Rabobank met als doelstelling het wegnemen van belemmeringen die een groei van mobiel internet in de weg staan. “We zijn eerst zelf in gesprek gegaan met partijen als KPN en Forrester. Een conclusie uit die gesprekken was dat het mobiel internet nog niet is geadopteerd in Nederland, en ook niet in de rest van Europa.”

Vervolgens is de Rabobank met andere contentproviders om tafel gaan zitten om te analyseren wat er mis is met mobiel internet. Daaruit is het OMI voortgekomen.

Belangrijk probleem met mobiel internetten is volgens De Jager het feit dat in Europa mensen gewend zijn te internetten via een PC. Dat in tegenstelling tot Japan waar het aantal mobiele internetters groter is dan internetters via de PC. In dat land zijn veel mensen eerst – vanaf ongeveer 1997 – gaan internetten via mobiele devices, en pas later via de PC. Mensen zijn daar dus gewend om te internetten via een mobiel apparaat. De Jager: “Als je als consument gewend bent te surfen via de PC dan is de ‘user experience’  van wap of i-mode niet prettig.”

Andere problemen vormen volgens hem onder meer de hoge en niet-transparante kosten en de portalsites van providers die geen handige toegang geven tot het ‘open internet.’

Deel dit bericht

9 Reacties

Overvest

In het artikel geeft dhr De Jager aan: "het bezoekersaantal ontzettend laag is vergeleken met het vaste internet". Dat verbazen wordt mijns inziens onvoldoende onderbouwd met feiten van de eindgebruiker. Vermeld wordt dat er twee hoofdgebruikerscategorieën zijn, de gewenning aan internet via pc vóór internet met mobiel, de kostenstructuur en beperkende werking van portal sites. Vraag is of dit voortkomt uit de samenwerking met KPN, Forrester en OMI of dat dit rechtstreekse klantervaringen betreffen. De waarde van mobiel internet voor de klant moet uitstijgen boven de waarde van vast internet betreffende Rabo bankieren. Hoeveel van de 17.000 geregistreerde Mobiele bankiers heeft zowel Mobiel als Internetbankieren? Voor de groep die beide heeft betekend het een extra € 12,00 op jaarbasis die goedgemaakt moet worden met voordelen van Mobiel bankieren t.o.v. Internetbankieren. Wat wenst de potentiële Mobiel bankieren klant en welke uitgaven wil hij doen om zijn mobiel gebruiksklaar cq een nieuwe mobiel voor dat doel aan te schaffen?

Willem de Jager

Op de vraag van "Overvest" kan ik antwoorden, dat dit gebaseerd is op rechtstreekse klantervaringen vanuit gebruikersonderzoek en onderzoek door TNO Telecom, Blauw Research, etc… In het kader van "learning by doing" zijn wij doende om vast te stellen wat de meerwaarde is van "anywhere" boven het vaste internet. Saldo check en overboekingen tussen je eigen rekeningen blijken het meest populair. OMI beoogt om in ECP.nl verband de leerervaringen van het vaste internet toe te passen op mobiel, namelijk Openheid, Toegankelijkheid en Transparantie.

TheComplex

Het artikel beschrijft in princpie waarom 90% van de internet initiatieven het niet haalt. Ze hadden het gewoon gratis moeten maken.  Niet! Dan desnoods bundelen met je normale internet bankieren. Ik bedoel van, ik wil heel graag mobiel bankieren maar niet extra betalen.  Joh, ik betaal reeds voor normale internet bankieren waarom nog extra voor mobiel?  

Maurice Beerthuyzen

Ik denk dat het succes snel gaat komen. De huidige klanten van Rabobank zijn niet opgegroeid met een mobieltje in de knuist. Zodra de pubers van nu rekeningen gaan openen zal het gebruik van de mobiele diensten van Rabo snel toenemen verwacht ik.

Hans de Kleijn

Waarom zou ik mobiel bankieren ik kan het dagelijks over mijn vaste internet verbinding bankieren.en ik weet 's avonds wel wat ik de volgende dag kan of wil doen.Ik kan electronisch toegangs kaarten bestellen; pinnen;chippen dus voorlopig heeft bankieren via het mobieltje geen meer waarde voor mij.En als er voor die dienst ook nog betaald moet worden dan hoeft het voor mij al helemaal niet.

teun van Essem

tja, wie wil er dan ook bankieren met z'n mobiel? Ik heb liever dat Rabo eens werk maakt van een website interface voor mijn smartphone of blackberry. De GPRS kosten draag ik dan graag. Laten we mobiel bankieren beperken tot werelddelen waar een PC niet betaalbaar is. Dat is pas nuttig. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat een ervaren internetter (zoals de pubers van nu) gaan bankieren met hun mobieltje. Die willen gewoon internet bankieren op hun telefoon. Rabo, maak die interface en de gebruikers zullen echt wel komen!

M Schopman

Ik snap niet zo goed waarom je mobiel zou willen telebankieren. De schermen zijn veel te klein om er daadwerkelijk wat mee te kunnen, de kosten voor mobiel gebruik zijn nog steeds in tegenstelling tot wat men er allemaal mee wilt gaan doen (media, internet, allways on). Daarnaast heeft een grote groep klanten zowel overdag als s' avonds toegang tot internet via de computer. Ik zou liever zien als Rabobank klant dat ze de investering van internet via de mobieltjes zouden steken in analytische financiele informatie van je rekeningen, om bijvoorbeeld te budgetteren, grafieken te tonen van je uitgaven, categorizeren van de uitgaven en inkomsten, enzovoorts.  Voeg er boekhouding voor huishoudens aan toe welke eenvoudig en regelmatig te gebruiken is, en dan pak je vermoed ik veel meer rendement dan mobiel bankieren. Nog steeds moet ik mijn bestanden downloaden, en dan via zelf ontwikkelde programmatuur gaan importeren om er vervolgens overzichten van te maken.

oostenveld

Rabo Mobiel zou gratis moeten zijn voor bepaalde klanten, net zoiets als preferd banking van ABN/Amro.

Frank

Allereerst, ik ben 53 jaar jong en volledig digitaal. Ik bankier via internet en de mobiel vanaf het eerste uur. Beide vullen elkaar perfect aan. Onderweg, in winkel of benzinepomp kan het handig zijn om je saldo te checken en evt. je betaalrekening aan te vullen, zodat je je boodschap kunt betalen. Ik doe dat overigens via de app op de iPhone. Je afvragen waarom deze dienst zo handig is, heeft geen enkele zin, wanneer je eigenlijk het antwoord niet wil weten. Zou deze mobiele dienst afgeschaft worden, dan zou dat een grote stap terug zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond