Deel dit artikel
-

Nike laat messenger-gebruikers schoen ‘testen’

Nike is het eerste bedrijf dat is gestart met een nieuwe vorm van adverteren op Windows Live Messenger en de nieuwste versies van MSN Messenger. Met de zogenaamde Joint Product Experience (JPX) kunnen gebruikers van messenger samen alle kanten van een virtuele Nike schoen bekijken en besturen. De Nike-JPX is onderdeel van de multimediale Nike Air Max campagne.

Een gebruiker van messenger kan de JPX starten door een gesprekspartner uit te nodigen. De JPX is te vinden in het gamesmenu. De twee gesprekspartners kunnen samen de schoen ‘besturen’, ‘en inzoomen op onderdelen’. Zij zien dus tegelijkertijd wat er gebeurt met de virtuele schoen, een Nike Air Max 360. Internetters kunnen de schoen beoordelen en een bericht sturen in de vorm van een zogenaamde ‘shout out’. Deze shout out is te zien door een groep van maximaal 50 internetters die op een bepaald moment bezig is binnen de JPX.

Het concept voor de JPX is ongeveer een jaar geleden bedacht door internetbureau Info.nl. "Je moet het vergelijken met het schoolplein van vroeger, waar je een nieuw horloge of nieuwe schoen laat zien aan en laat beoordelen door anderen,"  zegt Arthur Hoogeveen van info.nl.

Info.nl werkte als partner al samen aan andere campagnes van MSN. Op dit moment is Info.nl volgens Hoogeveen samen met MSN op zoek naar andere adverteerders die gebruik willen maken van het JPX-platform. Hij kan nog geen namen van mogelijke adverteerders noemen. Nike presenteert slechts één product op het platform, maar het is volgens Hoogeveen ook mogelijk voor een bedrijf om meerdere producten te laten bekijken en testen.

De beoordelingen die internetters geven aan de schoen worden opgeslagen en kunnen door Nike worden gebruikt, zegt Hoogeveen. Volgens een woordvoerder maakt Nike alleen gebruik van de gegevens over het aantal mensen dat aan de slag gaat met de virtuele schoenen.

Het kenbaar maken van een mening aan andere gebruikers via de zogenaamde ‘shout out’ kent een beperking: maximaal vijftig anderen zien op een bepaald moment de boodschap. Dat is om te voorkomen dat op drukke momenten er te veel berichten voorbij komen. De gebruikers van het platform worden willekeurig verdeeld in ‘groepen van vijftig’.

Deel dit bericht

1 Reacties

Jannes

leuk idee, werkt helaas voor geen meter doordat er twee users tegelijkertijd aan de slag zijn

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond