Deel dit artikel
-

Aan de Stegge (PCM): “Het is oorlog”

PCM-bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge, oud-baas van Telfort, verklaart de oorlog in krantenland. PCM komt volgend jaar met minstens één gratis kwaliteitskrant en zoekt samenwerkingsverbanden met tv-producenten en omroepen om aanverwante multimediale titels te lanceren. De start van burgerjournalistensite Skoeps.nl met Talpa is daar een voorbeeld van.

Krantenuitgeverij PCM brengt volgend jaar een gratis dagblad op de markt en wil af van het gedeelde eigendom over het AD. PCM wil of 100 of 0 procent eigendom over het nieuwe AD: "Want partners moeten complementair zijn, niet concurrerend en zonder heldere toekomstvisie." Bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge zei gisteren tijdens het Nationaal Omroepcongres in Hilversum te werken aan de landelijk 'basiskrant' onder maar los van titels als Trouw, Volkskrant en NRC Handelsblad.

"Vergelijk het met populaire kwaliteitskranten als Sp!ts, De Telegraaf, Metro en het AD. Inhoudelijk zitten we echter aan de bovenkant daarvan", aldus de in april 2006 aangetreden voorzitter. Hij laat in het midden of de krant vanaf het begin landelijk gedistribueerd wordt. Aan de Stegge tegenover Emerce: "Over het distributieapparaat zeg ik nog niets, want dat is cruciaal. Maar het wordt beter dan wat er nu is. Het gaat uiteindelijk om volume."

De nieuwe krant zal concurreren met het initiatief van investeerder Marcel Boekhoorn, eveneens een nieuw gratis dagblad. Aan de Stegge noemt Boekhoorn "een vriend" en leek verbolgen over het feit dat de zakelijk partner met wie hij de waarde van Telfort uitbouwde van 25 miljoen tot 1,1 miljard euro in dezelfde krantenhandel stapt.

De PCM-bestuurder sluit niet uit dat zijn concern meer dan 1 gratis krant zal exploiteren. "Volgend jaar hebben we ongelooflijk veel papier nodig. Vanaf nu is er geen weg meer terug. Het is oorlog in krantenland. Dat ben ik gewend uit de telecomindustrie. Het gaat veel geld kosten zal op korte termijn niets opleveren."

"Ik denk dat kranten in de toekomst niet primair zullen verdienen aan abonnementen en advertentie-inkomsten. Ik zie meer in partnerschappen." De lancering van Skoeps.nl met Talpa is daar slechts een voorbeeld van. Aan de Stegge zegt met nagenoeg alle tv-producenten en omroepen in gesprek te zijn om samen te werken. Getekende contracten zijn er nog niet. Over de aard van de partnerschappen wilde hij niets zeggen.

Hij vervolgt: "Is er op lange termijn eigenlijk wel toekomst voor tv-kanalen zoals we die nu kennen? Zoekt de consument in een digitale omgeving nog naar ankerpunten? Ik denk van niet. We zijn er klaar voor om met omroepen op alle vlakken samen te werken." De bestuurder neemt een paar jaar de tijd om televisie een plaats te geven in het krantenbedrijf. "Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio deden er 1,5 à 2 jaar over om goed van de grond te komen. Met tv zal dat langer duren."

Adverteerders krijgen in de nieuwe krant meer ruimte voor hun boodschappen dan bij NRC Handelsblad, Volkskrant en Trouw, waar het redactiestatuut heilig is.

Aan de Stegge voorziet een multimediaal werkende 24-uurs krantenbedrijf. 'Het topnieuws moet direct op internet verschijnen. Kleiner nieuws en achtergrondinformatie komt een dag later in de papieren krant. Voor het eerst heb ik ook loyale klanten. Sommigen hebben meer dan 20 of 30 jaar een abonnement op de krant. Dat is de basis voor de toekomst. We gaan vol voor de dagbladen en zien de boekenuitgeverijen als financiële deelnemingen." De verkoop van de boekenuitgeverijen is niet uitgesloten. Belangstellende kopers die voldoende bieden, kunnen de uitgeverijen overnemen. PCM is niet actief op zoek naar kopers.

Deel dit bericht

1 Reactie

Marcel

Iedereen die veel werkt met PCM weet dat deze kwaliteitsarme en logge organisatie in een frontale aanval al in de loopgraven het loodje legt. Misschien is het handig als PCM eerst een reele inschatting maakt van haar mogelijkheden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond