Deel dit artikel
-

Sharewire verwacht 1 miljoen mobiele MTV-downloads

Het Nederlandse bedrijf Sharewire verzorgt voor MTV Europa de technische infrastructuur voor een mobiel spel waarbij kaarten worden weggegeven voor de MTV Music Awards. Rogier van Duyn: “Ik schat dat we komende maand in heel Europa 1 miljoen downloads zullen verwerken en dat is nog aan de conservatieve kant.”

Gisteren gingen in 12 Europese landen waar MTV wordt uitgezonden acties van start waarbij de muziekzender vrijkaartjes weggeeft aan zijn kijkers voor de jaarlijkse Music Awards. De show geldt voor MTV als het jaarlijks hoogtepunt van het tv-seizoen. Internationale sterren geven opmerkelijke shows en delen prijzen uit of ontvangen ze. De vrijkaartjes worden weggegeven aan spelers van een mobiel spel. Het Nederlandse Sharewire handelt alle digitale distributiezaken af.

"MTV kwam bij ons via Blaze.com, een Zweeds bedrijf dat veel mobiel spellen ontwikkelt. Ze gebruiken al langer ons hosting- en distributieplatform voor mobiele applicaties", legt Rogier van Duyn van Sharewire uit. Het bedrijf exploiteert een netwerk in 12 Europese landen en zegt voldoende capaciteit te hebben om de MTV-opdracht aan te kunnen.

Van Duyn: "Afgaand op het brede kijkerspubliek van MTV in Europa en de reclame die ze voor het spel maken, verwacht ik zeker 1 miljoen downloads te zullen verwerken. En dat is dan een conversatieve schatting." MTV betaalt Sharewire op basis van het aantal betaalde transacties die het Haagse bedrijf verzorgt voor de Viacom-dochter. Sharewire verzorgde in de aanloop tot het recente Lowlands-festival ook de distributie van het digitale mobiele programmaboekje. Daarnaast verzorgt het bedrijf de distributie van de mobiele spellen van uitgever Spill Group.

Op 2 november worden in Kopenhagen de MTV Music Awards uitgereikt. Sinds gisteren biedt MTV kijkers in de 12 landen waar Sharewire actief is de mogelijkheid een mobiel spel te downloaden. De muziekzender wijst met aparte reclameberichten op de site MTVeuropemusicawards.com op het spel en daarnaast loopt er tijdens veel programma's een lichtkrant onder het tv-scherm waarin kijkers op de mobiele quiz worden gewezen.

De Java-applicatie is 176 kilobyte groot. Nederlanders sms'en 'mtvdemo' naar 4443 voor de gratis download. Belangstellenden betalen enkel de kosten voor het dataverkeer. Spelers moeten een aantal muziek- en MTV-vragen beantwoorden. Enkel degenen die daarna voor 3 euro het volledige spel downloaden, maken kans om naar Kopenhagen te worden gevlogen en op gratis entreebewijzen. De winnaars worden bepaald op basis van een aantal factoren, zoals: uit welk land ze komen, hoeveel vragen ze goed hadden en hoe snel ze die antwoorden gaven.

Sharewire is in gesprek met verscheidene andere bedrijven uit de mediabranche voor vergelijkbare distributieovereenkomsten. "Daaronder bevinden zich ook tv-netwerken als MTV. Namen noem ik niet, maar het zijn allemaal partijen van buiten Nederland." Sharewire is een bedrijf in private handen en wordt mede gefinancierd door een aantal particuliere investeerders. Namen van zijn aandeelhouders houdt Van Duyn voor zich.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond