Deel dit artikel
-

MTV Nederland zet ‘rode knop’ in

MTV Nederland gaat de 'rode knop' inzetten bij de TMF Awards op 13 oktober. Met de 'rode knop' op de afstandsbediening kunnen kijkers van digitale televisie van UPC straks stemmen op hun favoriete artiest. MTV wil interactiviteit via de afstandsbediening voor meerdere kanalen en programma's inzetten. Het bedrijf is niet bang voor omzetverlies als kijkers straks niet meer stemmen via sms. “De ontwikkeling van de 'rode knop' is toch niet meer te stuiten,” aldus MTV.

Met de ‘rode knop’ op de afstandsbediening kunnen kijkers meestemmen bij spelshows, meedoen met quizen en producten en diensten bestellen.

De TMF Awards hebben niet de primeur op de Nederlandse televisie van de ‘rode knop’. Zo introduceerde het VPRO-programma 3VOOR12 de knop al eerder. Kijkers van digitale televisie van UPC kunnen na afloop van het programma door een druk op de rode knop van de afstandsbediening een uitgebreide special van artiesten bekijken die tijdens het programma kort te zien zijn geweest. Wie geen digitale televisie heeft kan de specials ook via de site van 3VOOR12 bekijken. Momenteel hebben 350.000 mensen digitale televisie van UPC. 'Rode knop'-toepassingen zijn ook ontwikkeld voor Sport1 en EuroNews.

De 'rode knop' is met name in het Verenigd Koninkrijk, waar digitale televisie al jaren breed is uitgerold, gemeengoed. In Nederland begint de toepassing nu langzaam bekendheid te krijgen. Zo maakte KPN al eerder bekend  de 'rode knop' te gaan introduceren. Kijkers van digitale televisie van KPN kunnen daarmee straks artikelen in reclames of programma’s bestellen. KPN overweegt hiervoor een eigen betaal-verwerkingsysteem op te zetten.

Tijdens de Cross Media Week (Picnic ’06) spraken UPC en Chellomedia, dat de ‘rode knop’ techniek ontwikkelde, de verwachting uit dat de 'rode knop' snel gaat doorbreken. “De doorbraak van de 'rode knop' betekent een nieuwe fase in de innovatie van televisie in Nederland,” zei Shane O’Neill, Chief Strategy Officer van Liberty Global, het moederbedrijf van UPC, hierover. “We gaan veel nieuwe interactieve diensten introduceren.”

Voor MTV Nederland is de inzet van de 'rode knop' bij de TMF Awards een startpunt, aldus Jochem de Jong, Vice President Distribution & Public Affairs MTV Networks Benelux. “In de nabije toekomst zullen voor alle MTV-merken (MTV, TMF, The Box, Nickelodeon, red.) interactieve toepassingen samen met UPC en Chellomedia worden ontwikkeld.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond