Deel dit artikel
-

KLM start meerdere business communities

KLM is bezig met de uitrol van business communities. Na de oprichting van Club China in juni, volgen nu Club Golf en Club Afrika. De sociale netwerken zijn bedoeld om zakenmensen met elkaar in contact te brengen. Met de clubs wil KLM onder meer extra inkomsten genereren en de loyaliteit van klanten vergroten.

KLM Club China is afgelopen juni van start gegaan als pilot, vertelt Dirk Kronemeyer, vice president business innovation bij de KLM. De club is begonnen met een geselecteerde groep van klanten die regelmatig voor zakelijke redenen naar China vliegen. Ondertussen heeft Club China 2000 leden. Lid worden kan alleen op uitnodiging. KLM is begonnen met China omdat het een belangrijke groeimarkt is, ook voor de KLM.

Wie lid is van Club China kan onder meer gebruikmaken van een online platform om te ‘netwerken’, deelnemen aan door KLM georganiseerde evenementen in China en zien wie wanneer naar China vliegt. Lid worden is gratis, maar voor bepaalde diensten moet wel worden betaald.

“Deze clubs zijn een nieuwe tak van sport voor ons,” zei Kronemeyer tijdens de Cross Media Week (Picnic ’06) in Amsterdam. Naast de clubs is KLM ook bezig met het ontwikkelen van allerlei andere nieuwe diensten voor klanten. Met name omdat de marges op vluchten voor een luchtvaartmaatschappij traditioneel erg laag zijn. Er is veel potentie voor nieuwe diensten, aldus Kronemeyer. De klant van KLM brengt immers aanzienlijke tijd door aan boord van het vliegtuig.

Een nieuwe slogan van KLM is ‘Blue Experience’. De clubs passen goed binnen dit concept. Reizen moet een ‘experience’ worden, wat betekent dat, in de bewoordingen van KLM, reizigers geen passagiers zijn maar ‘permanente klanten’. Tot nu toe was KLM de klant kwijt als deze uit het vliegtuig stapte, maar dat wil de luchtvaartmaatschappij veranderen. Maanden voor het opstijgen en na het landen wil KLM contact met zijn klanten. Zo kan KLM bijvoorbeeld samen met partners aanbiedingen doen.

“We bewegen ons naar een breder terrein, naar een gebied dat zich buiten de normale reiservaring bevindt,” zegt Kronemeyer. Het bieden van ‘meer keuze aan reizigers’ staat daarbij ook centraal. Hoe die bredere invulling eruit gaat zien, is nog niet helemaal duidelijk. Kronemeyer noemt internet aan boord en gaming, ook door reizigers onderling. De activiteiten kunnen zich ook (deels) buiten het vliegtuig afspelen, benadrukt hij. De business clubs zijn daar een voorbeeld van, maar ook het faciliteren van video conferencing kan iets zijn waar KLM zich op kan gaan richten.

Als je mensen in contact brengt via netwerken of videoconferencing is het zelfs niet altijd meer nodig om te vliegen, merkt iemand uit het publiek op. Kronemeyer is niet bang voor zo’n effect, maar vindt dat juist passen binnen de strategie: “Wij zijn actief in de ‘business van connectivity.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond