Deel dit artikel
-

“Niet meer kanalen, maar meer interactie”

Televisiemaatschappijen moeten gaan experimenteren met nieuwe verdienmodellen en nieuwe vormen van content. Het aanbieden van honderden (digitale) kanalen brengt televisiekijkers in verwarring. De Tv-maatschappijen moeten juist meer interactiviteit toevoegen aan programma's en gaan werken met on-demand modellen. Dat schrijft Roland Berger Strategy Consultants in een rapport over de toekomst van televisie.

Er heerst nog grote onduidelijkheid over de snelheid waarmee internet en televisie naar elkaar toe groeien. Eén scenario zegt dat de ontwikkeling heel snel gaat, zegt Jochem Moerkerken, auteur van het rapport, dat is gebaseerd op interviews met zo’n 15 experts.

“Bij de snelle ontwikkeling kun je een vergelijking trekken met de muziekwereld. De verdienmodellen zijn volledig op zijn kop gegaan in die wereld door de mogelijkheden van legale en illegale downloads.” Volgens Moerkerken houdt de televisiewereld nog te weinig rekening met dit scenario. “Als het deze kant uit gaat kan de hele sector in de problemen komen. Je ziet nu al dat mensen bijvoorbeeld met peer-to-peer methoden live voetbal kijken.”

Kabelaars en televisiemaatschappijen moeten zich volgens Moerkerken opmaken voor een fundamentele verandering van hun manier van geld verdienen. “Iedereen ziet dat het traditionele verdienmodel gaat veranderen. De RTL4’s zullen met onder meer andere advertentiemodellen moeten komen en gaan werken met betaalde content.”

Het onderzoeksrapport trekt de vergelijking met de muziekwereld. Daar heeft het gebrek aan nieuwe business modellen geleid tot grote veranderingen door de verspreiding van digitale muziek via peer-to-peer netwerken als Bittorrent. De industrie reageerde traag op de veranderingen en stelde pas in een late fase betaalde digitale muziek beschikbaar.

Producenten moeten hun content snel beschikbaar stellen via andere kanalen, aldus het rapport. Als voorbeeld noemt het rapport het programma ‘Gooische Vrouwen’ dat via verschillende kanalen, waaronder internet (deels tegen betaling) wordt aangeboden. Meer interactiviteit is daarnaast een sleutelbegrip, zegt Moerkerken. “Bijvoorbeeld een geïntegreerde chat- en debatomgeving rondom voetbal of politiek nieuws.”

De Amerikaanse televisiewereld loopt voor op de Nederlandse, stelt het rapport. In de Verenigde Staten is het volgens het rapport al heel normaal dat consumenten zelf beslissen wat er op welk moment gekeken wordt. Het rapport noemt het brede aanbod aan video-on-demand toepassingen en electronic programming guides (EPG’s), die opnemen wat de gebruiker wil zien en ook leren van de gewoonten van de gebruiker.

Deel dit bericht

5 Reacties

bram schoonhoven

So…. what's new ?? Dit is een opsomming van wat iedere lezer van Emerce dagelijks om zich heen ziet en (dus) inmiddels allang weet. Typisch consultancy werkwijze: mensen napraten, rapportje maken, industrie bangmaken maar…… het goede news is: Roland Berger kan het vast voor je oplossen! Als deze man echt ballen had , dan was ie niet alleen met signaleren gekomen (dat weten we wel) maar ook met een paar oplossingen – of in ieder geval een visie had wel leuk geweest.

John Schuitinga

Ja, ik kan kort zijn want ik onderschrijf de reactie van Bram Schoonhoven volledig.

Ron Verweij

Tja, inderdaad whats new…… Denk dat het probleem meer ligt in de televisiewereld, deze gasten staan onder druk te scoren met goed bekeken programma's en denken alleen broadcasting en dan bij voorkeur formats die bij anderen succesvol waren geen sprankje creativiteit. Frisse wind daar door omroepland maar eerst die starre braodcasting denkers eruit.

Eric Breebelt

Ik kan me de reacties op het bovenstaande stuk wel een beetje voorstellen. Als het artikel een weergave is van de belangrijkste conclusies uit het rapport van Roland Berger Strategy Consultants, dan is daar inderdaad weinig nieuws onder de zon.De toekomst van de televisie is niet primair afhankelijk van de snelheid waarmee Internet en televisie naar elkaar toe groeien maar meer een gevolg daarvan. Het succes en de explosieve groei van het medium Internet moet model staan om de twee kanalen uiteindelijk tot één platform te transformeren. Het spreekt voor zich dat een dergelijke transformatie niet in eerste instantie begint met het bedenken van nieuwe verdienmodellen en het stroomlijnen van content, noch kan het domweg overnemen van ontwikkelingen in Amerika een verstandig startpunt blijken te zijn.  Televisie en Internet zijn per definitie in Nederland twee verschillende plaatsen in huis, twee verschillende momenten, verschillende familieleden, verschillende bezigheden en ga zo maar door. De poging om succesvol in te grijpen in de gewoontes en bezigheden van de doorsnee Nederlander om hem zodoende in de richting van een ´Intervisie´ platvorm te manoeuvreren, zal een tijdrovend en vooral kostbaar traject blijken te zijn. Zoals de digitale televisie enkele jaren terug niet van de grond kwam omdat Marketingmodellen faalden in het verkopen van de toegevoegde waarde – als die er toen al was -, zo ligt ten aanzien van Intervisie een nieuwe uitdaging voor ons open.

Ron

Misschien moeten we die subsidiekraan naar de omroepen eens dichtdraaien: betalen we wat minder belasting, wat meer voor content en zien we die content sneller, gestructureerder en meer toegesneden op onze behoefte. Er is geen enkele uitdaging voor 'Hilversum' om hun huidige model aan te passen, behalve vanuit de Ster. Laat ze maar eens werken voor hun geld, net als alle andere niet-ambtenaren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond