Deel dit artikel
-

Hier.nl lanceert met lokale contentpartners

Hier.nl, het burgerjournalistieke zusje van Nu.nl, gaat in december van start met een Amsterdamse editie en maakt daarbij gebruik van de bestanden van 15 lokale contentpartners. Hoofdredacteur Laurens Verhagen denkt de slag met vergelijkbare sites te winnen omdat Hier.nl meelift op de grote getallen van Nu.nl en zich daarmee kan onderscheiden in kwaliteit.

"Hier.nl wordt een regionaal georiënteerde site waar geregistreerde bezoekers zelf hun lokale nieuws kunnen publiceren. Ik verwacht veel tekst en foto's. Onder ingezonden video's zie ik nog weinig origineels voorbij komen. We gaan in Amsterdam van start en breiden in de loop van 2007 uit naar de rest van het land."

De hoofdredacteur van Nu.nl en Hier.nl, Laurens Verhagen, zegt met lokale contentpartners te spreken. Namen noemt hij nog niet, omdat er nog geen getekende contracten zijn, maar het gaat om kleine, veelal particuliere partijen met veel gedocumenteerde kennis van de regio.

Verhagen gaf gisterenmiddag een lezing aan de School voor de Journalistiek in Utrecht. Hij toonde ook enkele schermafbeeldingen van de burgerjournalistieke site Hier.nl. Daaruit bleek dat er behalve met tekst en foto's ook met digitale landkaarten gewerkt wordt, te vergelijken met Google Maps.

Of Google ook echt de leverancier wordt van de landkaarten staat nog niet vast, ondanks het feit dat deze plattegronden gratis te gebruiken en bewerken zijn. Verhagen wil initiatieven als Misdaadkaart.nl een breed publiek kunnen geven. Geregistreerde gebruikers kunnen ook hun eigen, specialistische kaarten publiceren. "Je kunt denken aan een overzicht waarop staat waar in je omgeving kapvergunningen zijn verstrekt."

Ilse Media is allerminst zeker van het welslagen van de dienst. Burgerjournalistiek is in Nederland een betrekkelijk nieuw verschijnsel. De uitdrukking duidt op het gegeven dat lezers van digitale uitgaven zélf nieuw constateren en publiceren, op bijvoorbeeld Hier.nl. Verhagen: "We zullen altijd een eindredactionele slag doen." Kijkend naar andere burgerjournalistieke sites constateert hij: "Er is veel rotzooi in omloop, en niet eens origineel of actueel. Niet zelden zijn de foto's of video's van elders van het web geplukt."

Afgelopen weken verschenen burgerjournalistieke sites, waaronder Skoeps van Talpa/PCM. Verhagen denkt zich duidelijk van dit soort sites te kunnen onderscheiden vanwege de nauwe relatie met Nu.nl. De recentste of populairste berichten van Hier.nl zullen, los van de Nu.nl-kopij, worden getoond. Verhagen: "Massa is cruciaal bij dit soort dingen. Wat de kwaliteit van de inzendingen betreft, denk ik dat er zich een zelfreinigend mechanisme zal ontwikkelen. Maar in het begin is iemand van de redactie voltijds bezig met de moderatie van de reacties en het beoordelen van de inzendingen."

Nieuwssite Nu.nl heeft al behoorlijke ervaring met door gebruikers gemaakte kopij. Lezers van de site kunnen hun zelf geschoten nieuwsfoto's opsturen naar de Nu-redactie. Maandelijks wordt de inzender van de nieuwsfoto met een prijs bedankt. Daarnaast maken inzenders kans op een financiële vergoeding voor hun foto's, ook als ze geen 'Foto van de maand' worden. Persbureau ANP heeft namelijk toegang tot het fotobestand van de Ilse Media-dochter. Als het persbureau een foto koopt, krijgt de inzender een deel van de vergoeding. Verhagen: "Het aantal inzendingen en verkochte foto's groeit nog steeds."

Nu.nl heeft dagelijks 700.000 unieke bezoekers. Maandelijks zijn dat er 2,5 miljoen. De site is de grootste nieuwssite van het land en verwerkt maandelijks 215 miljoen pageviews. Zo blijkt uit de eigen statistieken. In april 2006 lag dat getal iets boven de 150 miljoen. De hoofdredacteur: "Je zou je afvragen of de groei er ondertussen niet uit is. Kennelijk niet."

Deel dit bericht

5 Reacties

Tineke Blok

"In april 2006 lag dat getal iets boven de 150 miljoen." Maar dan wordt het er niet bij verteld dat het aantal pageviews in de maanden ervoor een stuk hoger lag. Nu.nl heeft een dip te verwerken gehad in april en mei 2006. Er is geen sprake van groei, ze zitten nu weer een klein beetje op het "oude niveau". Trouwens, die nieuwe columns op Nu.nl, wat een meuk. Oersaai.

Jos Smit

Ik ben benieuwd of zo'n grote partij als Nu.nl de lokale kwaliteit van nieuws goed kan inschatten, zeker als ze zich afhankelijk maken van vele contentpartners die ook weer eigen visie op nieuws hebben. In Hilversum experimenteert het huis-aan-huisblad De Gooi en Eembode ook al geruime tijd met burgerjournalistiek ( http://www.gooieneembode.nl ) Burgerjournalistiek en 'echte redactie' wisselen elkaar daar af.

Gert Meijboom

Nu.nl heeft de slag om het lokale nieuws al lang verloren. Het initiatief om te starten met Hier.nl is dan ook niet ingeven uit betrokkenheid bij lokaal en regionaal nieuws, maar is een poging om te redden wat er te redden valt. De bestaande aanbieders van lokaal nieuws vormen namelijk ook een bedreiging voor Nu.nl. Een kat in het nauw maakt rare sprongen: aan de ene kant noemt Verhagen de meeste burgerjournalistieke sites rotzooi, aan de andere kant begint hij zelf een burgerjournalistieke site. Succes!

hans berkhout

Ik kan alleen maar volstaan met de meest unieke vorm van burgerjournalistiek en dat is die van de combinatie met de grootste leverancier van regionaal nieuws: Koninklijke Wegener NV. Onder de plu van De Twentsche Courant Tubantia is de succesvolle formule van de digitale dorpspleinen gelanceerd, die nu een jaar bestaat. Een van de verkorte urls als http://www.stadspleinen.nl leidt je naar dit succes. Een een succes is dat reacties DIRECT worden gepubliceerd. Terwijl ik mijn reactie intik, krijg ik de melding dat deze eerst wordt beoordeeld en dan pas geplaatst. Dat is meteen een bewijs van de doodsteek voor hier.nl. Vooraf modereren haalt de dynamiek weg en jaagt de gebruiker weg. Ingezonden 13 januari 2006 om 13.00 uur.

Karel Kolb

Hans, is er al besloten om Haaksbergen cs landelijk uit te rollen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond