Deel dit artikel
-

Vraag naar VOIP lijkt toe te nemen

De markt van Voice over IP (VoIP) lijkt “na enkele jaren van pilots en marketing-geluid” eindelijk op gang te komen. Dat zegt onderzoeksbureau MarketCap. Volgens het bureau steeg de penetratie van VOIP in de afgelopen zeven maanden van 0,3 procent naar 3,2 procent.

“Als deze trend zo doorzet, dan zal naar verwachting binnen zes maanden circa tien procent van de bedrijven werken met VoIP-toepassingen”, schrijft MarketCap. Over Voice over IP wordt al circa vijf jaar gesproken, maar tot nu toe is de als veelbelovend bestempelde technologie nooit echt doorgebroken.

Bij het onderzoek zegt MarketCap zich te baseren op de gegevens van de database van Computer Profile, waarin gegevens staan van meer dan 20.000 ondernemingen in de Benelux. De gegevens in die database worden doorlopend ververst, beweert MarketCap.

Een ander onderzoeksbureau dat voortdurend onderzoek doet naar ontwikkelingen op de markt voor VoIP is Heliview. Het laatste onderzoeksrapport dateert van augustus en daar stond toen in dat in de zakelijke markt circa een procent VoIP gebruikte. Analist Vincent Depooter ziet ook nu nog geen spectaculaire verschuivingen.

“Bedrijven weten dat het er is, maar ze zien geen directe noodzaak om over te schakelen op VoIP. Het wordt toch vooral gezien als een vervanging van vaste telefonie. De noodzaak om vaste telefonie te vervangen is er gewoon niet. Je ziet dat bedrijven veel liever investeren in pc’s of netwerkapparatuur. Wat je wel ziet is dat bedrijven steeds bekender raken met begrippen als VoIP en IP-telefonie. Ze kennen het aanbod ook”, zegt de telecom-analist van Heliview.

Bij MarketCap zien ze dat anders: “momenteel (februari 2004) wordt VoIP bij drie op de honderd bedrijven serieus toegepast, terwijl dit circa zes maanden geleden nog maar bij circa drie op de duizend bedrijven het geval was.”

Volgens MarketCap kent VoIP momenteel relatief hoge penetraties binnen de “Handel” (goed voor 4,4 procent), “Onderwijs” (ook 4,4 procent), “ICT & Utilities” (ook 4,3 procen), “Zakelijke dienstverlening” (4,1procent), “Transport” (3,9 procent) en “Overheid” (3,9 procent).

De sterkste groeisegmenten zijn volgens MarketCap “Gezondheidszorg”, “Transport” en “Handel”. Zij zagen allen een groei van ruim driehonderd procent over de afgelopen drie maanden, aldus het onderzoeksbureau.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond