Deel dit artikel
-

NVPI: “Kopieerbeveiliging is een gelopen race”

De brancheorganisatie van de Nederlandse entertainmentindustrie, de NVPI, ziet DRM op fysieke dragers als een uitstervend verschijnsel. “Het is een gelopen race, waarbij fouten zijn gemaakt”, aldus directeur Paul Solleveld. De Consumentenbond en artiesten, onder wie Hans Dulfer, bestrijden überhaupt de noodzaak van DRM. Dulfer: “Ik wíl juist dat mijn muziek gekopieerd en doorgestuurd wordt.”

Dat bleek woensdagavond tijdens een het debat 'Kopieerbeveiliging, bedreiging voor de consument?' dat de Vara en HCC organiseerden. Voor- en tegenstanders van DRM, een techniek om de gebruiksrechten op digitale media te beheren, kwamen bijeen in De Balie in Amsterdam. De opnames verschijnen op Consumententv.nl.

Sinds eind september leven de Consumentenbond aan de ene kant en de entertainmentindustrie aan de andere kant in onmin met elkaar. De bond is een actie gestart tegen DRM. Dit soort beschermtechnieken zorgt ervoor dat consumenten niet alle nieuw gekochte cd's in alle cd-spelers af kunnen draaien. Autoradio's blijken bijvoorbeeld slecht overweg te kunnen met plaatjes die met DRM zijn versleuteld. De muziek is gewoonweg niet te horen.

De techniek die diefstal en ongeautoriseerde herdistributie moet voorkomen, is té beperkend. Dat meent de consumentenorganisatie. De NVPI stelt echter dat zonder DRM de legale digitale downloadmarkt nooit tot stand was gekomen. "Het zorgt ervoor dat de consument krijgt wat hij wil", aldus Solleveld.

De NVPI-directeur erkent dat DRM zijn rol slecht heeft vervuld in het verleden. "Er is wel eens wat mis gegaan. Ik denk dat 5 procent van de cd´s tegenwoordig met DRM is beveiligd. En dat wordt minder. Ik denk dat de hele discussie over beveiliging van fysieke dragers verdwijnt." Hij denkt dat het distributiekanaal verschuift naar digitale verkooppunten als iTunes. "Het enige probleem daar is dat liedjes die bij iTunes gekocht zijn, niet in bijvoorbeeld Microsofts Mediaspeler draait. Dat moeten die partijen oplossen."

Philips is een van de partijen die hinder van DRM-technieken weg wil werken, zonder DRM onmogelijk te maken. Het bedrijf zit in Coral, een organisatie die interoperabiliteit op het gebied van video-DRM nastreeft. Willem Jonker van Philips R&D: "Uit eigen onderzoek blijkt dat consumenten duidelijkheid willen. Geen ad hoc-oplossingen die tot problemen leiden. Ik denk dat de kinderziektes in DRM zullen verdwijnen."

Bjorn Wijers van Creative Commons Nederland en muzieksite Simuze.nl wijst erop dat sites als Emusic.com en MP3tunes.com hun liedjesassortimenten helemaal niet met DRM versleutelen. Toch verdienen de sites geld. Zijn herhaalde vraag naar de aantoonbare noodzaak van DRM op muziekproducten bleef onbeantwoord.

Jazz-muzikant Hans Dulfer stond in het debat lijnrecht tegenover de NVPI. "Wie heeft er eigenlijk voor gezorgd dat er DRM op cd's zit? Ik niet en de consument ook niet. De enige die erbij gebaat is, zijn de platenmaatschappijen. Zij hebben een middel in handen om te voorkomen dat inkomsten wegvallen. Maar ik ben niet tegen het kopiëren van mijn muziek. Na een optreden verkoop ik tegen kostprijs USB-stokjes met daarop onbeveiligde MP3´s. Die mensen hebben betaald om een concert van me te zien. Laat ze alsjeblieft die MP3´s kopiëren en verspreiden onder kennissen. Dan komen er alleen maar meer mensen naar mijn optredens."

Deel dit bericht

7 Reacties

Muzikant

Er woedt een kleine oorlog tussen de belastingheffers en de muziekindustrie. De eerste heft extreem veel onterechte inkomsten, werkt niet transparant en steekt veel in eigen zak. De tweede wil liever direct de rechten met de consument afrekenen en wil daar DRM voor in zetten. DRM betekent dat de consument en de muziekindustrie eindelijk de kopieerheffers die over hun rug meeverdienen kunnen opheffen. Daarom verzetten deze muziektaxmaffia zich met hand en tand tegen DRM oplossingen. Eigenlijk zouden de consument en de muziekindustrie DRM verder moeten omarmen, en de innende organisaties uit de keten drukken.

Paul Solleveld

Helaas zit in dit verslag een grote onjuistheid. Hier wordt weer DRM en TPM (Technical Protection Measures) op een hoop gegooid, wat ook in de discussie placht te gebeuren. Ik heb juist betoogd dat DRM niet zo zeer om kopieer beveiliging gaat maar is om de consument zo te bedienen dat deze alleen betaalt voor het gebruik dat hij koopt. Dat speelt in een online omgeving. Daar is DRM belangrijk. Dat is iets anders dan kopieerbeveiligingen op CD’s!. Daarvan heb ik gezegd dat het een achterhoedegevecht is en dat die naar mijn mening zullen verdwijnen. En dat het natuurlijk niet zo moet zijn dat een beveiliging de afspeelbaarheid beperkt. Maar echte DRM bij digitale distributie is van groot belang en zal ook belangrijker worden. Vandaar mijn verzoek de kop aan te passen. Met vriendelijke groet,   Paul Solleveld   

Duh

Beste Muzikant, Zou je me dan kunnen verklaren waarom de meeste consumenten liever eenmalig afdragen aan de muziektaxmaffia dan levenslang het gebruik van de door hun gekochte muziek te laten dicteren door door de rest van de muziekindustrie? Of kun je dat zelf wel raden? Overigens heb ik net zoveel respect voor muzikanten die voor DRM zijn als voor koks die in het eten spugen.

Jacques Mattheij

Ik ben het volledig met Hans Dulfer eens. Ook vrijdag was er in Amsterdam een aantal seminars van de BUMA/Stemra. Men is daar zeker op de goed weg, maar waar het het internet aangaat is de situatie het best te vergelijken met dat het huis in de brand staat en we lekker gordijnen aan het uitkiezen zijn.  Online distributie (gratis, of bijna gratis) is een zegen voor iedere muziekant, maar dan moet je wel *echt* wat te bieden hebben en moet je niet eenmalig willen scoren en dan de rest van je leven achterover leunen. Echte muzikanten – zoals Hans Dulfer – die muziek ademen, er mee opstaan en er mee naar bed gaan vinden dat geen probleem, eerder fantastisch. De 'ik wil ook snel rijk worden en op mtv staan' crowd is als de dood.  DRM en technical protection methods zijn allebei een kunstmatige rem op onze cultuur. Het gaat nog gebeuren dat door al die DRM en andere onzin de 21e eeuw straks een cultureel gat in de historie wordt. Howel ik in het geval van Britney en haar volgelingen geen probleem mee heb :) met de vriendlijke groetjes,  Jacques Mattheij

Erik T

Het ziet er naar uit dat artiesten weer gewoon de boer op moeten. Prima wat mij betreft ik zie ze liever live dan op de tv. Door het verspreiden van de producten van hun inspanningen via internet kunnen ze de platenmaatschappijen als middleman uitschakelen en hun centjes met optredens verdien. De muziekindustrie heeft het voor zichzelf verpest door als ongelikte beren inhalig te zijn. Kopiëerbeveliging én afdragen per gekocht cdr-etje of dvdtje? Belachelijk!Zijn we meteen van het probleem van de playbackende, nietszeggende, vals zingende nepartiesten af.Twee vliegen in één klap dus. Lang leve het internet! 

heit

Eerst kocht ik LP's, de helft daarvan bezit ik nu ook op CD.Dus ik heb over dezelfde muziek (ca 100CD's) 2 keer de rechten betaald (geen dank platenmaatschappijen)Nu download ik illegaal een paar tracks van een cd, waarna ik beslis of ik deze CD aanschaf OP deze wijze voorkom ik een miskoop, zoals een CD waar maar 1 of 2 leuke nummers op staan.Als de tijd aanbreekt dat ik niet meer op deze wijze kan werken is het gebeurd met mijn CD aankopen.IK koop echt geen uitgeklede nummers (MP3's) en dan nog eens de CD dit wordt me veel te duur. Greetz Heit.

Adrie

Muziekdownloaden moet gewoon mogen en niets beveiligen.Opnames zijn er door de jaren altijd gemaakt want waarom zit er een in en uitgang op uw radio of versterker.Door de jaren is er genoeg muziek door de luisteraars en aanbidders van de artiesten opgenomen.En ik zal vertellen dat er geen artiest arm gestorven is door het opnemen of zoals dat nu heet op de moderne manier downloaden van hun muziek.Er zijn nu eenmaal platen of nummers die nooit meer op cd zijn verschenen en die in particulier bezit zijn.Gun een ieder zijn hobby laat men downloaden van limeware shareaza of hoe die gasten ook mogen heten.Men mag met alle signalen die op wat voor manier bij u binnenkomen doen wat u wilt mits het maar voor uzelf is en er geen winstbejag mee word gemaakt.De betere artiesten trekken toch wel volle zalen en verdienen hier genoeg aan voor hun levensonderhoud en alle luxe die zij zich willen permiteren.Echte fans kopen toch die cd wel want deze nemen ook geen genoegen met een aftreksel van het internet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond