Deel dit artikel
-

Podvertising komt van grond bij radio 538

Nadat Ordina het spits afbeet deze zomer door als eerste te adverteren in podcasts van Radio 538, volgen nu ook andere adverteerders. Inmiddels hebben autofabrikant Bose, Selexyz boekhandels en IT-intermediair Peak-it de Radio 538-podcasts als advertentiemedium ingezet. Maandelijks worden zo'n 200.000 Radio 538 DJ-podcasts gedownload.

Marketeers zijn redelijk sceptisch over podcasting. Dat bleek onlangs uit onderzoek van Interview-NSS: drie op de vijf marketeers vindt podcasting een overschat fenomeen. En begin dit jaar noemde een groep van zo’n vijftig vertegenwoordigers van communicatie- en marketingbureaus podcasting als één van de interactieve marketingdieptepunten van 2005.

De hype rondom podcasting is achter de rug. Een insider uit de wereld, Brenno de Winter van de podcast ICT Roddels, zei onlangs dat de eerste ‘podcastgolf’ is geweest, maar dat de belangstelling zal blijven toenemen. “Bedrijven en omroeporganisaties gaan steeds intensiever met podcasting aan de slag.”

Adverteren in podcasts is een relatief nieuw fenomeen, zeker in Nederland. Ordina, dat afgelopen zomer een korte commercial uitzond aan het begin van een podcast, behoort dan ook tot de pioniers op dit gebied. Ondertussen gaat het ‘vlot met podvertising’, weet een persvoorlichtster van Radio 538 aan Emerce te vertellen. Meerdere bedrijven zijn in het spoor van Ordina gevolgd.

Bedrijven kunnen in vier podcasts van Radio 538 adverteren. De podcasts van het radiostation duren tussen de twee en zes minuten en bestaan uit hoogtepunten van de radioprogramma’s van dj’s Edwin Evers, Ruud de Wild en Rick van Velthuysen.

Adverteerders hebben bij Radio 538 de keuze uit twee vormen van podvertising: Audioboarding en een Radio Commercial. Bij Audioboarding zijn de eerste en laatste vijf seconden van de Podcast voor de adverteerder. De vijf seconden worden gevuld met een ‘Deze podcast wordt/werd mede mogelijk gemaakt door…' -mededeling. Bij een Radiocommercial zijn de eerste 20 of 25 seconden van de podcast voor de commerciële uiting van de adverteerder.

Radio 538 rekent met adverteerders af op basis van een op CPM-gebaseerd model. Wie wil adverteren in maximaal 100.000 podcasts betaalt 5.000 euro voor Audioboards en 7.000 euro voor een commercial. Deze prijs neemt iets toe bij 50.000 en iets bij af bij 150.000 podcasts.

Deel dit bericht

3 Reacties

Vincent Heidinga

Ik beluisterde vorige week voor het eerst een 538 podcast. Toen ik de commercial hoorde spoelde ik de podcast een aantal seconden door. Wellicht een tip om de commercial en de podcast niet te integreren in één audiobestand, maar deze als verschillende bestanden na elkaar te laten afspelen. (net zoals de video commercials bij bijvoorbeeld nu.nl) Op die manier krijgt de adverteerder ook echt 100.000 beluisterde commercials als hij er 100.000 heeft gekocht. Nadeel is dat de consument de commercial niet meer kan doorspoelen en misschien geïrriteerd raakt. Maar hey; goede gratis te beluisteren content na de commercial lost dat probleem weer op.

Fritsje

@Vincent, zou erg mooi zijn, maar een iPod is een offline device (geen mediaserver die een advertentie kan injecteren) en biedt geen mogelijkheid voor packaged content waarbij je als aanbieder een playlist kunt forceren… 538 kan in dit geval weinig anders dan de commercial voor de uitzending plakken, en elke iPod gebruiker spoelt hier met een duimdraai van 180 graden makkelijk aan voorbij. Toch een leuke ontwikkeling.

Vincent Heidinga

@FritsjeJe hebt helemaal gelijk, ik ben in de war met de stukjes "iets gemist" op de homepage. Daar zouden ze de commercial kunnen integreren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond