Deel dit artikel
-

War Child werft donateurs via Bluetooth

War Child werft tijdens de tien concerten van Marco Borsato in het Gelredome donateurs door gebruik te maken van Bluetooth. Via drie zuilen in het stadion worden filmpjes verstuurd naar mobiele telefoons met Bluetooth. In het filmpje vraagt Marco Borsato de bezoekers van het concert een donatie over te maken aan War Child. Het eerste van een reeks tien uitverkochte Borsato-concerten vond afgelopen vrijdag plaats.

Met de Bluetooth Actie hoopt War Child zoveel mogelijk bezoekers te bereiken. Het bereik van de campagne is afhankelijk van het aantal telefoons dat beschikt over een Bluetoothfunctie en de hoeveelheid mensen die deze functie ook daadwerkelijk heeft ingeschakeld. Naar schatting heeft hooguit 25 procent de functie ingeschakeld. Ondertussen beschikken vrijwel alle nieuwe mobiele toestellen over een Bluetooth-functie.

Om mensen te stimuleren Bluetooth in te schakelen, heeft War Child medewerkers ingeschakeld die bezoekers van de concerten wijzen op de actie. Daarnaast moeten de drie ‘zendzuilen’ bezoekers attenderen op de actie. De zuilen, die op de promenades staan die leiden naar de ‘bak’, het stadionveld, vallen op door een fel blauw led-licht. Elke zuil heeft een bereik van maximaal 15 meter.

Bezoekers krijgen, voor ze het filmpje van Marco Borsato ontvangen, een bericht met daarin de vraag of ze bereid zijn een filmpje te ontvangen. Er is daarom geen sprake van spam, aldus Remco Rouffaer van het bedrijf Bluetoothreclame.nl dat de actie heeft vormgegeven. Een database houdt op basis vanvia het Bluetooth-Mac adres wie al een bericht en/of filmpje heeft ontvangen. Op die manier probeert Bluetoothreclame te voorkomen dat mensen meer dan één keer een zelfde filmpje ontvangen.

In het filmpje vraagt Marco Borsato, ambassadeur voor War Child, hulp voor 40.000 kinderen in Uganda. Concertbezoekers die willen helpen, kunnen doneren door een 0900-nummer te bellen waarmee ze een euro overmaken. Tot nu toe zijn volgens Rouffaer enkele duizenden filmpjes verstuurd.

Voor het beginnende bedrijfje Bluetoothreclame is de actie een manier om bekendheid te verwerven en ervaring op te doen met deze manier van marketing. Het bedrijf verdient niet aan de actie en ontvangt geen geld van War Child. Bluethoothreclame deed eerder acties met evenementenbureaus en de Puma Store in Amsterdam. Het bedrijf heeft vier mensen in dienst en praat volgens Rouffaer momenteel met een mogelijke investeerder.

Het aantal voorbeelden waarbij Bluetooth is ingezet voor marketing is in Nederland nog beperkt. Go-Tan, een producent van Aziatische levensmiddelen, verstuurde vorige maand in een Albert Heijn filiaal digitale flyers naar mobiele telefoons via Bluetooth. De opzet was vergelijkbaar met de actie in het Gelredome: via een Bluetoothkastje in de winkel werden de flyers verstuurd, maar niet voordat bezoekers een bericht hadden ontvangen waarin hen gevraagd werd om toestemming. In juni startte Jeanswinkel Score een Bluetooth-actie met een geheel andere opzet. Passanten ontvingen een commercieel bericht als ze hun mobiele telefoon met Bluetooth of infrarood richtten op een winkeletalageposter.

Deel dit bericht

1 Reacties

easytel

0900-1235437 is het nummer om War Child steunen!!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond