Deel dit artikel
-

Cisco omarmt web 2.0

De opkomst van het 'sociale' internet (web 2.0) heeft tot gevolg dat ook partijen die zich in het verleden als puur 'technisch' profileerden nu plotseling hun menselijke kant willen laten zien. Netwerkfabrikant Cisco wil zich niet langer profileren als een bedrijf dat producten voor netwerken levert, maar als een bedrijf dat mensen met elkaar verbindt. Chris Dedicoat, president van de Europese Markt bij Cisco, sprak gisteren in Stockholm over de nieuwe richting van zijn bedrijf.

“Cisco wil dat Europese bedrijven web 2.0 goed begrijpen,” zei Dedicoat gisteren tegen een zaal vol ICT-bazen. Dat is volgens hem van belang voor bedrijven om een beter contact te krijgen met klanten (marketing) én om bedrijfsprocessen beter te laten verlopen.

Al deze verbeteringen gaan gepaard met een toenemende behoefte aan bandbreedte en goede verbindingen. Het belang dat Cisco heeft in bedrijven die het ‘web 2.0’ idee daadwerkelijk toepassen, is dan ook niet ver te zoeken. Zo ziet Dedicoat video, dat nogal wat bandbreedte vereist, als dé belangrijkste manier van communiceren via internet. En het bedrijfsmodel van de toekomst is volgens hem de virtuele organisatie, een bedrijf dat bestaat uit een netwerk van geografisch (soms ver) uit elkaar wonende medewerkers die met elkaar communiceren via snelle internetverbindingen.

Dedicoat denkt dat Europese bedrijven achterlopen op bijvoorbeeld Amerikaanse bedrijven, die al vaker nieuwe vormen van marketing inzetten. Weblogs, sociale netwerken – ze worden volgens hem nog te weinig ingezet door bedrijven.

Ook de term personalisatie komt veel voor in het vocabulaire van de Cisco-topman. Met dat concept experimenteert Cisco daadwerkelijk. Zo test het bedrijf, samen met partner Appear Networks, in het grootste Zweeds winkelcentrum, Kista Galleria, zogenaamde Location Based Services. Bezoekers van het winkelcentrum ontvangen, afhankelijk van de zone van het winkelcentrum waarin ze zich bevinden, op de locatie afgestemde informatie.

Kista Galleria is voor de test verdeeld in vier zones. Wie zich in de restaurantzone bevindt ontvangt bijvoorbeeld informatie over een lunchmenu, terwijl in de omgeving van winkels speciale aanbiedingen verschijnen. In het metrostation, dat direct aan het winkelcentrum grenst, kunnen deelnemers van de test reisinformatie ontvangen. De dienst maakt gebruik van Wifi-technologie en deelnemers ontvangen een device (pda) met Wifi. Voor een grote gebruikersgroep is de dienst nog niet interessant, simpelweg omdat Wifi op bijvoorbeeld mobiele telefoons nog nauwelijks voorkomt.

Videoconferencing is een andere activiteit waarmee Cisco een flinke voet aan de grond wil krijgen. Deze week presenteerde het bedrijf TelePresence, een nieuw systeem voor videovergaderen met ‘meer dan’ HD-kwaliteit, aldus Cisco.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond