Deel dit artikel
-

Rode cijfers voor online activiteiten Microsoft

De online groep van Microsoft, met diensten MSN en Windows Live, heeft het laatste kwartaal flink verlies geleden. De groep telde een omzetdaling van vier procent vergeleken met een jaar eerder en een verlies van 136 miljoen dollar. De rode cijfers zijn enigszins geflatteerd, omdat Microsoft het laatste kwartaal flink investeerde in de online groep.

De slechte resultaten van MSN en Windows Live vielen niet zo op, omdat Microsoft in zijn totaliteit een heel goed kwartaal had. Winst en omzet van de softwaregigant stegen met 11 procent flink. Met een totale omzet van 10,8 miljard dollar kan het bedrijf dan ook wel een stootje opvangen.

Microsoft zegt al meerdere jaren de concurrentie met Google aan te willen gaan. De resultaten in het laatste kwartaal van de online diensten lijken een indicatie te zijn dat het bedrijf nog een lange weg te gaan heeft, maar de slechte cijfers (het verlies van 136 miljoen) zijn met name een gevolg van flinke investeringen in Windows Live, adCenter en datacentra. De dalende omzetcijfers geven echter aan dat investeringen meer dan noodzakelijk zijn.

Vooral de personeelskosten stegen aanzienlijk in de maanden juli, augustus en september. De kwartaalcijfers laten een kostenstijging van meer dan veertig procent zien, met name veroorzaakt door de aanname van nieuw personeel en hogere salarissen. Dit extra personeel gaat zich vooral bezighouden met de ontwikkeling van Live Search, Windows Live, Office Live en adCenter, de Microsoft variant op Google's AdWords.

Wie de kwartaalcijfers van de online activiteiten van Microsoft naast die van rivalen Google en Yahoo legt, ziet dat het bedrijf met een omzet van 539 miljoen dollar nog een lange weg te gaan heeft.  Google had het laatste kwartaal een recordomzet van bijna 2,70 miljard dollar, ongeveer vijf keer zoveel als de omzet van de online Microsoft activiteiten. Een andere online concurrent, Yahoo, had het afgelopen kwartaal een omzet van zo’n 1,6 miljard dollar.

De absolute topprioriteit van Microsoft is, aldus Microsoft CEO Ballmer in een toelichting bij de resultaten, de ontwikkeling van 'software als dienst', het aanbieden van (Office) software via internet. Daarnaast gaat Microsoft volgens Ballmer ook meer geld investeren in 'online', dus onder meer in de zoekdienst Live Search, Live.com, Live Spaces, adCenter en (het nog niet afgeschreven) MSN-platform.

Microsoft startte in 2005 het Windows Live-initiatief. Wat begon met een klein groepje bij elkaar geraapte webdiensten is uitgegroeid tot een belangrijke prioriteit van de softwaregigant. Veel producten die eerst onder de MSN-merknaam vielen – zoals Messenger en Spaces – worden langzaam geassimileerd in het Live-collectief. Sinds september is de webdienst Live uit de betafase.

AdCenter, Microsofts versie van Google AdWords, gaat in de eerste helft van 2007 van start in Nederland. In de Verenigde Staten is de dienst al sinds mei beschikbaar. Adverteerders kunnen hun commerciële tekstboodschapppen in de marge van de zoekdienst van Microsoft laten zien. Net als bij de advertentiediensten van Google en Yahoo kopen adverteerders trefwoorden per opbod in, wie het meest betaalt komt het hoogst naast de zoekresultaten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond