Deel dit artikel
-

Interactieve sector: vooral gebrek aan ervaring

De vraag naar personeel met een 'interactieve' achtergrond neemt het komende jaar flink toe. Dat blijkt uit onderzoek van intermediair Aquent. Deze toename van de vraag zal extra druk leggen op de arbeidsmarkt voor personeel in de interactieve sector, want uit een rondgang van Emerce langs meer dan vijftien bedrijven blijkt dat er momenteel al een flink tekort aan personeel is. Er is vooral veel vraag naar mensen met enige jaren ervaring én kennis van nieuwe media. De tekorten en groeiende vraag leiden tot flinke salarisstijgingen.

“Het vinden van goed personeel is de rem op onze groei," zegt Gert-Jan Munneke van Traffic4u hierover. “Het grootste probleem is het vinden van personeel met enkele jaren ervaring dat op een meer strategisch niveau kan denken over online marketing, zeg maar de account- en projectmanagers.” Zijn mening wordt gedeeld door bedrijven als Google, Ilse Media en IceMobile.

Emerce ondervroeg 15 bedrijven in de interactieve sector en een aantal experts naar hun ervaringen met het vinden van personeel. Bedrijven (of onderdelen daarvan) en mensen maken deel uit van de interactieve sector als in de organisatie of in een functie interactieve media centraal staan. Interactieve bureaus, site-exploitanten, online marketingbureaus en diensten maken deel uit van deze sector, maar ook online afdelingen van adverteerders. Functies lopen uiteen van accountmanager, flash-designer, art director, webdesigner tot zoekmachinemarketing specialist. De november uitgave van Emerce, die op 17 november uitkomt, gaat uitgebreid in op de tekorten op de arbeidsmarkt en oplossingen die bedrijven hiervoor zoeken.

Uit het onderzoek van Aquent, een wereldwijd opererende organisatie die bemiddelt in personeel voor de marketing-, communicatie- en creatieve branche, blijkt ook dat werkgevers niet erg geneigd zijn pas afgestudeerden aan te nemen. Ze zijn op zoek naar mensen die meteen aan de slag kunnen zonder al te veel training. In Nederland vulden zo’n 300 werkgevers een vragenlijst in over de verwachte personeelsbehoefte en salarissen het komende jaar.

Ondernemers zijn bereid meer uit te geven aan reclame, wat betekent dat er vaker een beroep wordt gedaan op marketing- en communicatiebureaus, schrijven de onderzoekers. Om die reden denken de meeste ondervraagde bedrijven in Nederland het komende jaar meer personeel aan te trekken, zowel in de traditionele als interactieve hoek. De grootste behoefte lijkt er bij bureaus te zijn aan creatieven: bijna 90 procent van de bedrijven denkt meer van dit type personeel nodig te hebben. Iets minder dan 80 procent van de bureaus denkt meer personeel met interactieve kennis nodig te hebben. Deze vraag is bij corporate marketingafdelingen iets kleiner: minder dan 70 procent van de bedrijven ziet een toename in de behoefte aan ‘interactief’ personeel.

Naast een toename in personeel dat in vaste dienst is, verwachten bedrijven het komende jaar ook meer freelance en tijdelijk personeel in te zetten. Ongeveer 60 procent van de corporate afdelingen voor nieuwe media en crossmedia verwacht een toename van freelance en tijdelijk personeel. Bij bureaus ligt dit percentage op minder dan 40 procent.

Opvallend gegeven is dat een veel groter aantal bureaus (62 procent) verwacht dat salarissen voor ‘interactief’ personeel zullen stijgen dan corporate afdelingen (30 procent).

Deel dit bericht

2 Reacties

JOE

Ik ben zo'n interactief persoon met genoeg ervaring (ben interactief sinds '96) en ik ken ook meer als genoeg mensen met ervaring, maar deze lopen idd na een paar jaar weg bij reclame/webbureau's. De groep mensen die nu blijkbaar schaars is zit vaak net onder het management en de sales afdeling. Deze mensen raken vooral gefrustreerd omdat de ‘wijze mannetjes’ boven hen projecten verkoopt zonder het uitvoerende team bij de verkoop te betrekken. Is de deal gemaakt dan zijn zij de pineut om de wens van de klant binnen afgesproken budget en planning te realiseren.  Het is vooral voor de gewilde projectmanagers een frustrerende bezigheid om zijn uitvoerende team, de klant en de baas tevreden te houden. En de projectmanagers die dit kunnen zijn goud waard, en zijn slim genoeg om zelf ‘interactieve’ business te ontwikkelen. Waarom zouden zij voor werkgevers werken?  “Ondernemers zijn bereid meer uit te geven aan reclame” / “Opvallend gegeven is dat een veel groter aantal bureaus (62 procent) verwacht dat salarissen voor ‘interactief’ personeel zullen stijgen” Hiermee wordt het personeelsgebrek dus niet opgelost. Men zal eerst oog moeten hebben voor de frustraties die al jaren op de werkvloer van interactieve units aanwezig is.

Justin

Ook ik heb een ruime ervaring in deze sector, de laatste 8 jaar bij een toonaangevend Fortune500 bedrijf. Persoonlijk ben ik betrokken bij zowel het bepalen van de strategie alswel de uitvoering, al bekleed ik hierin tegenwoordig vaak een meer begeleidende rol. Ik denk dat dit een wereldwijde trend is die niet specifiek is aan Nederland, waarbij het inderdaad verleidelijk is om als expert op dit gebied 'voor jezelf te beginnen'. Een hiearchische werkcultuur is er volgens mij mede de oorzaak van dat er een groot verloop ontstaat. Denk hieraan als je iemand binnenhaalt. Een prettige werksfeer, fysieke vrijheid EN het zelf bepalen van je werktijden zolang de doelstellingen worden gehaald/overtroffen kunnen erbij toedragen dat je lang van je investering in je personeel kunt genieten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond