Deel dit artikel
-

Online kantoordiensten strijdperk Google en Microsoft

Volgend jaar wordt een jaar waarin technologiebedrijven Google en Microsoft hevig gaan kampen om de gunsten van de zakelijke gebruiker. De bedrijven pleegden overnames, sloten samenwerkingsverbanden en ontwikkelden nieuwe diensten om traditionele kantoortaken eenvoudig toegankelijk te maken via het web.

Google en Microsoft investeren fors in het faciliteren van online versies van traditionele kantoortoepassingen als tekstverwerking, spreadsheets, agenda's, communicatie, advertentie- en contactbeheer en samenwerking tussen collega's. De overname door Google eerder deze week van het wiki-bedrijf Jotspot.com is daar illustratief voor. Hoeveel het zoekbedrijf betaalde voor de overname is niet bekend gemaakt.

Jotspot gebruikt wiki-technologie om zijn gebruikers op een centrale, afgeschermde webstek samen te laten werken aan meer dan een dozijn toepassingen, waaronder online agenda's, projectmanagement, contactbeheer. Ook kunnen gebruikers, net als bij encyclopedia Wikipedia, zelf bibliotheken aanleggen om kennis uit het bedrijf vast te leggen. Groepsleden mogen de documenten naar eigen inzicht aanpassen en uitbreiden. Een videodemonstratie van de webdienst is hier te downloaden.

Inschrijving op Jotspot is tijdelijk niet mogelijk. Jotspot-medewerker Ken Norton meldt op het bedrijfsblog dat de systemen van zijn bedrijf verhuisd worden naar de servers van Google. De 30.000 bestaande klanten van het 3 jaar oude bedrijf hebben gewoon toegang tot de diensten van hun online kantoor.

Of de diensten van de nieuwe Google-dochter direct geïntegreerd zullen worden met Googles kantoortoepassing Docs & Spreadsheets is niet bekend gemaakt. Dat ligt echter wel voor de hand. Vorige maand tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers zei Google-oprichter Sergey Brin meer diensten met elkaar te willen vervlechten op toegankelijke wijze. Hij erkent dat gebruikers beginnen te verdrinken in het brede, onsamenhangende scala aan diensten dat Google nu online aanbiedt.

Volgens de Jotspot-oprichters sluit hun dienst naadloos aan op Google-diensten als Docs & Spreadsheets, discussielijst Google Groups, Google Calendar en Apps for Your Domain. Met laatstgenoemde kunnen ondernemers onder hun eigen internetdomein onafhankelijk van lokatie online mail, agenda's, chat en tekstverwerking aan medewerkers bieden. In feite verhuist daarmee een aanzienlijk deel van de basale kantoortaken naar het web. Apps for Your Domain is sinds deze week ook in het Nederlands beschikbaar.

Hoewel speculaties anders luiden, heeft Google altijd aangegeven nooit een directe concurrent van Microsoft Office te willen maken met zijn webdiensten. Het zoekbedrijf biedt niet het geavanceerde type diensten dat met de Microsoft-software mogelijk is. Echter, kenners wijzen erop dat slechts 10 procent van de Office-gebruikers 90 procent van alle Office-mogelijkheden benutten. Google probeert een deel van die resterende 90 procent aan zich te binden.

Met het aantreden van Ray Ozzie als vervanger van Bill Gates bij Microsoft is het softwarebedrijf een nieuwe richting ingeslagen. Ozzie heeft als taak het softwarebedrijf om te vormen tot een dienstenbedrijf. Microsoft investeert miljarden in de ombouw van het bedrijf.

Het eerste antwoord op Googles aanval op de zakelijke markt verschijnt over twee weken. Dan wordt Office Live, een internetdienst, gelanceerd. Office Live is geen online versie van de kantoorsoftware, maar een uitbreiding daar op.

De Microsoft-dienst combineert klantbeheer (CRM), accounting, digitale samenwerking en project management in één pakket. Daarin zit ook adManager, de dienst waarmee bedrijven hun online advertentiecampagnes kunnen beheren. Bij de lancering zijn dat enkel campagnes op Microsofts advertentienetwerk Adcenter, maar over een half jaar vallen daar ook de campagnes onder op Yahoo, Ask.com en Local.com. De instapversie van Office Live is gratis. Er zijn ook pakketten die maandelijks 20 en 40 dollar kosten. Die geven meer gebruikers toegang tot het systeem.

Voorts sloot Microsoft afgelopen maanden samenwerkingsverbanden met SugarCRM, Zend, Novell en MySQL. Met die overeenkomsten krijgt Microsoft breder toegang tot de ontwikkelaarsmarkt. Het softwarebedrijf maakt zijn eigen systemen als het ware toegankelijk voor de grote massa, wat tot meer integratie met externe diensten moet leiden.

Yahoo is vooralsnog geen partij op de zakelijke markt. Hoewel het bedrijf naar verluidt wel overnamegesprekken heeft gevoerd met Jotspot, richt het zich vooralsnog overwegend op de consumentenmarkt met entertainment.

Onduidelijk is of Yahoo pogingen zal ondernemen om Jotspot-concurrenten als Centraldesktop.com, 37signals.com, Zoho.com, Atlassian.com, Dabbledb.com, Coghead.com of Blogtronix.com over te nemen. Tot die tijd zijn Google en Microsoft die het landschap van zakelijke webdiensten domineren.

Deel dit bericht

1 Reactie

Martijn Veening

Uiteindelijk zal niet alleen functionaliteit maar ook gebruiksvriendelijkheid van deze Office 2.0 applicaties bepalden zijn voor hun succes.Daarom mag het nieuwe initiatief scrybe (zie http://www.iscrybe.com ) niet in dit lijstje ontbreken. Dat is een Office 2.0 applicatie die ook off-line te gebruiken is, en qua user-interface en integratie met bestaande office-applicaties genoemde concurrenten nu al ver achter zich laat. Het gaat uiteindelijk steeds om relatief triviale functionaliteit, maar als gebruikers hetzelfde op een veel eenvoudiger manier kunnen doen, stappen ze echt over.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond