Deel dit artikel
-

Videotalent vindt weg naar tv-scherm

Het spotten van videotalent. Dat is de reden van bestaan van de site Videotalent.nl van de NCRV. Samenwerking met partijen die gebruikmaken van ingezonden video's staat centraal. Zo is vorige week een samenwerking gestart met 101tv.nl, het nieuwe themakanaal van BNN. Sinds de lancering van Videotalent.nl begin augustus zijn zo'n 500 video's ingezonden.

Via de site van 101tv.nl kunnen jongeren sinds de start van het themakanaal vorige week een eigen soap uploaden. De site maakt gebruik van het platform van Videotalent om video’s van gebruikers binnen te krijgen. Vormgeving van het ‘upload’-deel van de site en de player zijn volledig in stijl van 101tv.nl.

“We zien dat het idee achter Videotalent vooral goed werkt als je deze koppelt aan een bestaand merk of bestaande community,” zegt Wouter van Amerongen van de afdeling nieuwe media van de NCRV. “Zowel het merk, bijvoorbeeld een televisiezender, als wij profiteren van zo’n samenwerking.” Videotalent.nl profiteert omdat via een ander platform de videodatabase op de site gevuld wordt, terwijl een partij waarmee wordt samengewerkt kan profiteren van de groep van zo’n duizend geregistreerde gebruikers van Videotalent. Die gebruikersgroep wordt op de hoogte gesteld van elk nieuw initiatief.

Videotalent werkt ook samen met de site Filmtotaal.nl, een site voor filmliefhebbers. Samen met deze site is Spoof Wars opgezet. Met deze actie kunnen mensen zelf een video insturen van een nagespeelde filmscène. Andere gebruikers kiezen de beste video. In de eerste ronde werden negen video’s ingezonden.

De redactie van Man Bijt Hond maakt al enkele maanden gebruik van Videotalent. Wekelijks worden nu zo’n 2 tot 3 filmpjes op televisie uitgezonden tijdens het programmaonderdeel ‘Vaderlands videotalent’. De redactie van het televisieprogramma kan zelf de inzendingen bekijken en eenvoudig omzetten naar een voor televisie geschikt formaat. In totaal zijn volgens van Amerongen zo’n zestig video’s ingezonden voor Man Bijt Hond.

Dagelijks worden nu tot maximaal tien video’s ingezonden via Videotalent.nl. Geen spectaculair aantal. Van Amerongen: “Het is nog redelijk ingewikkeld om een video te uploaden. Niet iedereen gaat dat zomaar doen.” De kwaliteit van ingezonden video’s valt erg mee volgens hem. “Er zit weinig rotzooi tussen.” Om mensen te helpen nóg betere video’s te maken, wordt op de site uitleg gegeven over het maken van video. “We proberen mensen daarmee op weg te helpen. “

Videotalent.nl past binnen de doelstelling van de NCRV om mensen te stimuleren bij het ontwikkelen van talent. Muziektalent kan al drie jaar lang terecht op Ongekendtalent.nl, dichters op Dichttalent.nl en nu is er dus ook een platform voor videotalent.

Deel dit bericht

2 Reacties

Martin Takken

Dit ook al gelezen?MobileReporters.org zoekt artistiek talent voor Park4dtv:"Verdien 400,- euro met je telefoonfilmpje!" http://www.mobilereporters.org/400euro

Gijsbregt

Dit past ook in de bredere trend, waarbij YouTube wordt vertaald naar de "oude" TV. MTV doet dit al in internationaal, Comcast in de VS en zizone in Nederland.NCRV doet er wat salon-achtig over, in de zin dat zij beweren een stevigere redactie te voeren en "echte" talentjes te zoeken. Dat is in mijn optiek nog wel erg denken als de oude media, consumenten kunnen erg goed zelf bepalen wat ze leuk vinden, ook als is dat een vent die erg raar danst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond