Deel dit artikel
-

‘Financiële sites doen te weinig met surfgegevens’

Voor de meeste financiële dienstverleners is internet een 'black box'. Zo meten dienstverleners nauwelijks het individuele surfgedrag van sitebezoekers. Dat concludeert Geoffrey van Meer, die promoveerde op het onderzoek 'financieel gedrag op het internet'.

Financiële dienstverleners meten, net als vrijwel elk ander bedrijf, welke delen van een website worden bezocht, zegt Van Meer. “Men kijkt echter niet naar wat individuele klanten online doen.”

Door het surfgedrag te analyseren van individuele bezoekers en deze te koppelen aan klantgegevens, zouden dienstverleners heel veel nuttige marketinginformatie in handen krijgen, meent Van Meer. "Dit gebeurt echter niet en dat is jammer, omdat de dienstverleners heel veel informatie hebben over ingelogde klanten.“We weten heel veel, maar doen er nog niet genoeg mee.”

Van Meer promoveerde aan de Universiteit van Tilburg en is daarnaast werkzaam als onderzoeker bij ING Nederland. Voor zijn onderzoek keek hij met name naar de verschillende sites van ING Nederland, waaronder die van de Postbank en Fundix. Hoewel hij niet ‘in de kast’ mocht kijken bij andere financiele dienstverleners, denkt hij wel een aardige indruk te hebben van hoe andere partijen omgaan met het meten van online klantgedrag.

In zijn onderzoek concentreert Van Meer zich op clickstream analyse, een methodologie waarmee klantgedrag per seconde kan worden geanalyseerd.

“We weten welke transacties een klant verricht en welke financiële producten hij heeft. We hebben een paar honderd klantkenmerken. Maar we hebben geen informatie over wat een klant op een site doet.” Als blijkt dat een bepaalde klant opvallend veel klikt op pagina’s over sparen, zou een bank bijvoorbeeld deze klant kunnen benaderen met een spaarproduct.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond