Deel dit artikel
-

Consument wil productvergelijkingen in webwinkels

Ruim een vijfde van de Nederlandse consumenten die op internet aankopen doen, wil dat webwinkels productvergelijkingen op hun sites opnemen. Dat maakt de winkelervaring transparanter en betrouwbaarder. Dat blijkt uit de toelichting op de halfjaarlijkse marktcijfers van de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie.

Uit het halfjaarlijkse onderzoek dat Blauw Research voor Thuiswinkel.org doet, blijkt dat 22 procent van de consumenten productvergelijkingen in webwinkels wil zien. Het winkelend publiek wil geattendeerd worden op aanverwante of aanvullende producten als ze een productpagina bezoeken van een webwinkel. Nederlanders beginnen een toenemende mate van digitale service te eisen van winkeliers.

Winkeliers die tegemoet komen aan deze wens verlagen de drempel voor consumenten die op het punt staan een aankoop te doen bij een webwinkel. Daarnaast blijken ook nog steeds zorgen over veiligheid van betalen en de hoogte van de verzendkosten drempels te zijn bij aankoopbeslissingen. De lancering van Ideal vorig jaar slechtte de betaaldrempel voor een deel. Tot eind oktober werden 4 miljoen transacties via Ideal afgerekend.

Volgens Janet Sellis, directrice van productvergelijkingssite Kieskeurig.nl, doen webwinkeliers amper een beroep op haar bedrijf om relevante product- en winkelrecensies op hun sites te mogen plaatsen.

Uit het Blauw-onderzoek blijkt dat Nederlandse consumenten in de eerste helft van 2006 voor 1,33 miljard euro bij webwinkels besteedden. Dat is een groei van 24,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2005.

De totale thuiswinkelmarkt groeide met 11,4 procent tot 1,79 miljard euro. Daaronder vallen ook postorder- en telefonische verkopen via papieren catalogi. Anders Floor rekent op weblog Marketingfacts voor, dat deze niet-internetgerelateerde thuiswinkelomzet met 19 procent daalde. Hij concludeert: "Het eind van de het catalogus-bladeren op de bank lijkt nu van ook echt nabij."

Wijnand Jongen, directeur van de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie, lichtte gisteren tijdens het eNederland Congres de cijfers toe. "6,6 miljoen Nederlanders hebben ooit via het web iets gekocht, van wie 5,1 miljoen in het afgelopen halfjaar. Van hen deden er 700.000 voor het eerst een webaankoop." Dat verklaart volgens Jongen ook het feit dat het gemiddelde aankoopbedrag, van 259 euro in 6 maanden, iets lager ligt dan vorig jaar. Hij vermoedt dat het jaargemiddelde per consument over heel 2006 op 430 euro uitkomt.

Nederland kent circa 10.000 webwinkels, waarvan er 400 zijn aangesloten bij Thuiswinkel.org. Tijdens Jongens toelichting bleef onvermeld, dat in 2005 de omzet van de thuiswinkelmarkt bijna even groot was als het gezamenlijke handelsvolume op sites als eBay, 2dehands.nl, Marktplaats.nl en Speurders.nl.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond