Deel dit artikel
-

IAB meldt absolute daling uitgaven beeldreclame web

Nederlandse adverteerders gaven afgelopen kwartaal 12 procent meer uit aan tekstadvertenties dan vorig kwartaal. Bedrijven beginnen button en banners duidelijk te mijden. Inmiddels geven adverteerders bijna 60 procent van hun reclamegeld uit aan tekstadvertenties bij bedrijven als Google en Yahoo.

Dat blijkt uit een kwartaalonderzoek dat Nielsen Media Research uitvoerde voor IAB Nederland. Het onderzoek omvat de online mediabestedingen bij 21 exploitanten en advertentienetwerken.

IAB Nederland meldt dat er 40 procent meer aan aan online display advertenties, zoals banners en skyscrapers, is uitgegeven ten opzichte van het derde kwartaal van 2005.

De brancheorganisatie meldt echter niet dat er voor het eerst sprake is van een absolute daling aan bestedingen aan beeldreclame. In het tweede kwartaal van 2006 gaven adverteerders nog 34 miljoen euro uit aan grafisch opgemaakte advertenties, afgelopen kwartaal was dat nog 30,6 miljoen.

In het derde kwartaal van 2006 werd voor 71 miljoen euro uitgegeven aan bijvoorbeeld tekstadvertenties, e-mailreclame, buttons, banners, contentintegratie en sponsoring. De advertentiemarkt ontwikkelde zich op het web echter bijna niet. In het tweede kwartaal van 2006 gaven adverteerders namelijk 70 miljoen euro uit. Afgelopen kwartaal slechts 1 miljoen meer.

De grootste verschuiving is te zien bij de verdeling van de reclamegelden. In het twééde kwartaal ging 51 procent van het reclamegeld naar tekstadvertenties bij Google en Yahoo. Dat getal groeit fors. In het áfgelopen kwartaal bedroegen uitgaven aan tekstadvertenties 40,4 miljoen euro. Dat is 57 procent van het totaal, of een stijging van 12 procent vergeleken met het vorige kwartaal.

Branches die het meest uitgaven aan online reclame waren Media (23,9 procent), Financiële Dienstverlening (13,5 procent) en Telecom & ICT (13,3 procent).

Google en Yahoo bevestigen de IAB-cijfers niet uit concurrentieoverwegingen. IAB Nederland claimt de cijfers over tekstadvertenties uit betrouwbare bronnen te betrekken.

Scheidend IAB-voorzitter Igor Beuker: "Met het vierde en beste kwartaal op komst, is het veilig om te concluderen dat de totale netto online mediabestedingen in 2006 de magische grens van € 250 miljoen ruimschoots zullen overschrijden." Met dat gegeven zou dit jaar meer reclamegeld aan internet dan aan radio worden uitgegeven.

Relatief geven Nederlandse bedrijven nog weinig uit aan online adverteren. Uit de vorige week gepubliceerde Thuiswinkel-marktcijfers over het eerste kwartaal van 2006 blijkt dat Nederlandse webwinkels voor 1,33 miljard euro omzetten. Naar verwachting bedraagt dat bedrag over heel 2006 3 miljard euro. Voor iedere 100 euro webwinkelomzet besteedden adverteerders 8,33 euro aan internetreclame.

Deel dit bericht

5 Reacties

thom

"De brancheorganisatie meldt echter niet dat er voor het eerst sprake is van een absolute daling aan bestedingen aan beeldreclame. In het tweede kwartaal van 2006 gaven adverteerders nog 34 miljoen euro uit aan grafisch opgemaakte advertenties, afgelopen kwartaal was dat nog 30,6 miljoen."Is het relevant om het tweede en derde kwartaal binnen een jaar met elkaar te vergelijken en is het niet beter te kijken naar het derde kwartaal vorig jaar? Ben benieuwd hoeveel het toen was (Q3 2005) en ben ook benieuwd hoe de kop van dit artikel en de inhoud van bovenstaande tekst en de inhoud van het onderzoek veel samenhang vertonen…

Peter W

"De brancheorganisatie meldt echter niet dat er voor het eerst sprake is van een absolute daling aan bestedingen aan beeldreclame."  Is niet voor het eerst. Een jaar geleden gebeurde precies hetzelfde.

Peter W

'k zie net dat die daling in het derde kwartaal ook geldt voor 2003 en 2004.

Thomas Joosten

Ik vind het wel interessant om dit te zien. Waarschijnlijk verklaart dat de enorme vraag naar <a href=" http://www.m4n.nl&quot; target="_blank"> Affiliate Marketing </a> aangezien we al jaren met tekstlinks en content integratie werken.  Ik denk dat er zeker ruimte voor beeld blijft bestaan omdat op bepaalde posities in een site (bovenkant ) minder gelezen wordt. Deze posities hebben echter wel een grote invloed op een merkbeleving. Tijdens <a href=" http://www.marketing3.nl&quot; target="_blank"> Marketing3 </a> zullen we daar uitgebreid tijd aan besteden. 

Jasper Lamers

Kijk je sec naar de beeldadvertenties (de bestedingen die Nielsen dus registreert) dan is een daling in juli en augustus ten opzichte van de maanden ervoor – zoals Peter ook aangeeft – een vrij normaal verschijnsel. Dat zie je overigens ook terug bij andere mediumtypen. De welbekende zomerdip dus.  September krabbelt weer wat op en het laatste kwartaal zal ongewtijfeld ook dit jaar weer een topkwartaal worden. Hoewel ik niet graag op dit soort plekken verwijs naar eigen content, toch even een eigen linkje naar grafiekjes die met dit verschijnsel te maken hebben. Excuses daarvoor 😉 http://www.watwerktophetweb.nl/De_markt/Mediabestedingen.  Jasper

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond