Deel dit artikel
-

Vodafone mobiel goedkoper met Yahoo-advertenties

Telecomaanbieder Vodafone begint in Engeland een proef waarbij Yahoo beeldadvertenties gaat leveren op mobiel internet. Mobiele surfers krijgen in ruil daarvoor korting op de datakosten. Google-baas Eric Schmidt denkt dat mobiele telefoons hierdoor op termijn gratis kunnen worden.

Internetbedrijven en mobiele telecomaanbieders zoeken naar manieren om consumenten meer gebruik te laten maken van mobiele datadiensten via hun telefoon. Het mobiele internetprotocol Wap bestaat al jaren, maar wordt mede door de wijde verbreidheid van computers met breedband laat het gebruik sterk te wensen over. Sms is vooralsnog de winstgevendste datadienst.

Bij de presentatie van zijn halfjaarcijfers maakte Vodafone gisteren bekend samen met Yahoo een proef te beginnen om mobiel internet aantrekkelijker te maken. In de eerste helft van 2007 houden de bedrijven een proef voor zowel consumenten als adverteerders.

Adverteerders krijgen de mogelijkheid beeldadvertenties te tonen op bepaalde onderdelen van Vodafones mobiele datadiensten, zoals telefoonportaal Live. Klanten van de mobiele aanbieder moeten er wel mee instemmen advertenties op hun telefoonscherm te zien.

Degenen die de commerciële boodschappen accepteren, ontvangen een subsidie op hun datakosten. Zij die advertenties zien, krijgen een lagere telefoonrekening. Het telecombedrijf houdt de optie expliciet open de advertentiemogelijkheid ook op Live, in spelletjes en mobiele tv te verwerken.

'Telefoons gratis met meer subsidie'

Het model dat Yahoo en Vodafone beproeven, lijkt ook elders in de internet- en telecombranche te leven. Los van de Vodafone-aankondiging sprak  Google-baas Eric Schmidt vergelijkbare gedachten uit. Schmidt zei tegen studenten aan de Stanford University dat mobiele telefoons in principe gratis zouden moeten zijn. Gebruikers van mobiele apparaten zouden in ruil daarvoor advertenties moeten accepteren.

De visie van Schmidt is er overigens een uit een verre toekomst. Commerciële mobiele berichten zijn pas rendabel in een situatie waarin mobiele consumenten hun toestel dagelijks tussen de 8 en 10 uur per dag gebruiken om te surfen, bellen, sms´en en persoonlijke data te beheren.

Dat dat zachte toekomstmuziek is, blijkt uit de halfjaarcijfers van Vodafone. Gemiddeld bellen Europeanen per maand gemiddeld nog 150 minuten. Per dag is dat gemiddeld zo´n 5 minuten, 1 procent van de door Schmidt beoogde hoeveelheid om rendabel gratis telefoons te verstrekken.

Uit het kwartaalrapport van Vodafone blijkt tevens dat het bedrijf in Nederland 65.000 klanten won. Het totaal aantal komt daarmee op 3,9 miljoen. De gemiddelde omzet per klant per maand bedraagt 36,90 euro. De omzet van Vodafone Nederland kwam in de zes maanden tot 30 september uit op 889 miljoen euro.

Standaarden ontbreken

Om de ontwikkeling van mobiele diensten te bespoedigen, zo bleek vorige week, wil Vodafone het aantal ondersteunde mobiele besturingssystemen terugbrengen tot drie: Symbian, Microsoft Windows Mobile en Linux.

Mobiele marketing reikt overigens verder dan alleen tekst- en beeldadvertenties op een schermpje. Voorafgaand aan Lowlands-festival in Biddinghuizen sponsorden Grolsch, Nokia en SNS Bank de ontwikkeling van een digitale flyer annex concertagenda. Die kon als applicatie worden gedownload naar de mobiele telefoon en verving het papieren programmaboekje.

Op enigszins vergelijkbare wijze verspreidden jeanswinkel Score en levensmiddelenproducent Go-Tan flyers via Bluetooth. Het winkelend publiek diende expliciet aan te geven de flyers op hun telefoon te willen ontvangen. De berichten kunnen een combinatie van tekst, foto's en video's bevatten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond