Deel dit artikel
-

Blogdiscussies worden geld waard

Bedrijven beginnen geld te zien in het verzamelen, analyseren en doorsluizen van weblogberichten voor intern of extern gebruik. Het laatste teken daarvan is de investering door persbureau Reuters in Pluck.com, een bedrijf dat blogberichten clustert en door laat plaatsen op derde sites.

Persbureau Reuters zoekt naar de werkbare grenzen van ontwikkelingen rondom nieuwe media. Vorige maand opende het nieuwsagentschap een bemand filiaal in de virtuele wereld Second Life en gisteren maakte het een samenwerking bekend met blogbedrijf Pluck.com. Pluck verzamelt en categoriseert blogberichten van 2.800 sites en verkoopt die gethematiseerd aan kranten als The Washington Post en The San Francisco Chronicle.

Bovendien kocht Reuters voor 7 miljoen dollar een onbekend percentage van het eigendom van Pluck, zo meldt het blogbedrijf.

Reuters gaat de geclusterde blogberichten van Pluck Blogburst opnemen in zijn productportfolio. Klanten van het bedrijf kunnen zich, voor intern of extern gebruik, abonneren op de berichten. Die verschijnen veelal naast de door Reuters zelf samengestelde artikelen. De artikelen op weblogs worden gezien als aanvulling, nuancering, correctie of analyse van Reuters eigen verhalen. Op nieuwssites van Google en Yahoo worden vergelijkbare constructies toegepast.

Bloggers die zich aanmeldden bij Pluck Blogburst krijgen betaald voor hun werk, afhankelijk van de belangstelling voor hun artikelen.

'Conversaties delven'

Bedrijven beginnen gestaag in te zien dat het geheel van conversaties op en tussen weblogs van waarde kan zijn voor hen. Reuters gebruikt artikelen van burgers als aanvulling op zijn eigen nieuws, andere bedrijven gebruiken blogberichten om zicht te krijgen op opinies over hun eigen producten en diensten. Van kabelbedrijf UPC, bijvoorbeeld, is bekend dat het actief discussieforums monitort om klachten te vinden en op in te spelen.

Het Vlaamse interactief marketingbureau I-merge, dat onder meer voor Rabobank Internationaal werkt, illustreerde vorige week tijdens het eNederland Congres hoe ze voor Volvo via blogs inspeelt op actuele webconversaties. Op geraffineerde wijze verwerkte I-merge discussies over 'sex in de auto' gedurende een week op de site van de autofabrikant.

Afgelopen jaren ontstonden er in Europa en Amerika verscheidene bedrijven die zich toeleggen op het delven en analysern van conversaties op blogs. Nielsen Buzzmetrics en Technorati zijn twee bekendere voorbeelden. Wat onbekender zijn vanuit Europa werkende ondernemingen als Wavemetrix.com en Attentio.com. Wavemetrix, bijvoorbeeld, publiceert regelmatig bevindingen van onderzoeken rondom producten en diensten van bedrijven.

Uit vorige week gepubliceerde statistieken van Technorati blijkt dat er internationaal bijna 60 miljoen weblogs zijn, een aantal dat dagelijks met circa 100.000 toeneemt. Zeventig procent van de weblogs die nieuw gepubliceerde berichten aan Technorati doorgeven, zijn spamblogs.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond