Deel dit artikel
-

Rabo Mobiel: ‘Nee, we zijn er niet te vroeg bij’

Gisteren startte de Rabobank met de mediacampagne rondom de nieuwe dienst Rabo Mobiel. De boodschap: het mobieltje is de portemonnee van de toekomst. Emerce sprak met Eric Huygen, CEO van Rabo Mobiel. “Nee, we zijn er niet te vroeg bij. Vanaf medio volgend jaar kunnen klanten alle bankzaken via het mobieltje regelen en vinden de eerste tests plaats met contactloze betalingen via RFID-chips.”

Waarom zouden mensen hun huidige provider opzeggen en overstappen naar Rabo Mobiel?
“We richten ons op Rabobankklanten die gebruikmaken van internetbankieren. Voor hen is het aantrekkelijk om ‘mobiel’ en ‘bank’ bij elkaar te hebben. Vanaf nu kunnen mensen naast bankzaken ook betalingen via hun mobieltje doen. Bovendien bieden we een aantrekkelijk tarief, dat niet het goedkoopste is, maar goed concurrerend.”

Mensen hebben toch ook toegang tot Rabo mobiel bankieren via andere providers?
“Ja, maar via toestellen van andere providers is het veel omslachtiger om in de Rabobankomgeving terecht te komen. In het menu op een Rabo mobieltje is een optie bankieren opgenomen, waardoor mensen via twee klikken hun bankzaken kunnen doen.”

Welke bankzaken kunnen straks allemaal via het mobieltje worden gedaan?
“Het is van het begin af aan mogelijk om het banksaldo te checken, overboekingen te doen en sms-alerts te ontvangen, de functies die met het huidige mobiel bankieren ook al mogelijk zijn. Volgend jaar gaan we de mogelijkheden uitbreiden. In het begin van het jaar met de mogelijkheid tot het doen van microbetalingen. "

"Een tweede stap vindt plaats in het voorjaar. Vanaf dan kunnen mobiele bellers alle bankzaken die ze nu via Rabo Internetbankieren regelen ook via het mobieltje doen. We integreren de Random Reader (het apparaatje dat nodig is om toegang te krijgen tot je persoonlijke bankgegeven op Rabobank.nl, red.) in de mobiele telefoon. In de zomer gaan we vervolgens een test doen met betalen via het mobieltje, dus met het mobieltje als vervanger van de chipknip en pinpas. Bij de test is onder meer de NS betrokken."

Betalen via het mobieltje werkt met RFID chips. Zijn de toestellen die klanten van Rabo Mobiel ontvangen nu al uitgerust met RFID?
“Nee, de test start volgend jaar. We praten nu met onder meer fabrikanten van toestellen en sim-kaarten hoe we dit gaan regelen.”

De Rabobank werkt samen met Orange en maakt gebruik van het netwerk van deze provider. Waarom is gekozen voor Orange?
“We hebben gesprekken gevoerd met alle providers, maar Orange kwam voor ons als meest aantrekkelijke samenwerkingspartner naar voren. Het is niet de grootste provider, maar dat biedt ons juist voordelen. Orange is, omdat het een relatief klein marktaandeel heeft, een stuk flexibeler. Die flexibiliteit was voor ons doorslaggevend.”

In september zei de Rabobank tegen Emerce ontevreden te zijn over het aantal mensen dat gebruik maakt van bankieren via de mobiele telefoon. Zo’n 17.000 mensen hadden zich toen geregistreerd voor Rabo Mobielbankieren. Hoeveel gebruikers verwacht de Rabobank voor Rabo Mobiel?
“We richten ons op de 2,6 miljoen klanten die bankieren via internet. Uit de eerste reacties die we vandaag binnenkregen, blijkt dat mensen enthousiast reageren. Ik kan nu nog geen concrete verwachtingen uitspreken over het aantal mensen dat gebruik gaat maken van de dienst.”

Vandaag is een massamediale campagne gestart om Rabo Mobiel onder de aandacht te brengen. Wat is de belangrijkste boodschap die mensen moet overtuigen om een mobieltje van de Rabobank te nemen?
“We zijn de eerste bank in Europa die met een eigen mobieltje komt. Daarnaast wijzen we mensen erop dat het mobieltje de portemonnee van de toekomst is.”

Maar dat is de toekomst. Zijn mensen nu al overtuigd van die portemonneefunctie?
“Wat is toekomst? Vergeet niet dat er volgend jaar al heel veel gaat gebeuren. Daar kun je maar beter op voorbereid zijn.”

Deel dit bericht

16 Reacties

Guido Heyns

Barclays Bank in Engeland kwam al in 1999 met een eigen mobieltje. Dus Rabobank kan zeker niet de eerste zijn die dat claimt.

Mark Jansen

Allemaal leuk en aardig, maar als het ze al lukt mensen te overtuigen over te stappen, is het praktische probleem dat mensen met een abonnement simpelweg aan de einddatum van dit contract gebonden zijn. Mikken op alle klanten die internetbankieren is dan ook al flink hoog ingezet, te hoog.

Jan-Willem

En is het proces al uitgelegd voor als je elk jaar je mobiel vervangt? Of naar een andere provider overstapt?

Oof

Waarom moet ik een Rabo Mobiel om te kunnen internetbankieren. Het moet toch mogelijk zijn omdat met elke telefoon te doen?

Ronald Mol

Ik neig ook naar de voorgaande reactie. Internetbankieren moet via elk mobiel apparaat mogelijk zijn. Overigens geloof ik dat het echte mobiele betalen pas van de grond komt, zodra internationaal de handen in elkaar geslagen worden. Telco's en banken. Zolang er geen standaard is, blijft deze markt vooral een lokale markt. Mooi voorbeeld hiervan is Mobipay in Spanje, waar de grote banken en de telco's samenwerken, maar waar het publiek het massaal af laat weten, omdat het product te ingewikkeld is. Ik hoop dat Rabo mobiel vooral naar simpele oplossing zoekt, want ik gun ze wel alle succes van de wereld.

Ernst

@ Jan-Willem Ik sluit me bij je vraag aan. Er bestaat niet zoiets als een standaard, hoe zit het met off net bankieren, etc, … De Rabobank is niet te vroeg. Ze willen graag en je kan te graag willen.

diederick

Prachtig initiatief. De mobiel heb je altijd bij je dus mooi dat de Rabobank zijn nek uitsteekt. Maar hoe gaan winkeliers om met het betalen met je mobiel? Ik kom nu nog te vaak op plaatsen waar ik met mijn pin nog niet eens kan betalen of transactiekosten betaal bij kleine bestedingen. Ik denk dus dat ze er wel iets te vroeg bij zijn voor hetgeen het echt interessant maakt, betalen met je mobiel. Voor het internetbankieren alleen denk ik niet dat mensen overstappen. Winkeliers overtuigen om weer te investeren in een nieuw betaalmiddel lijkt mij dus het grootste struikelblok. Als dat op korte termijn gaat lukken zetten ze echt iets moois neer!

Gerben Mak

Het is denk ik belangrijk om een paar zaken te onderscheiden: de diensten rondom mobiel bankieren (incl saldo alerts etc) zijn bedoeld voor de eigen klanten; hier is dan ook geen sprake van standaardisatie. Het is toch eigenlijk niet meer dan logisch dat je je doelgroep zo goed mogelijk probeert te bedienen via de meest populaire kanalen? En die klanten die bij een andere operator wensen te bellen, kunnen nog steeds gewoon mobiel bankieren via de betreffende operator portals. Voor zover mij bekend is Rabo mobiel bankieren volledig server based (je browst gewoon naar de site), dus kun je ook van toestel of zelfs van operator wisselen. Het toestel moet wel SSL ondersteunen en niet al te exotische specs hebben. En alleen als je van nummer verandert, dien je dat (ivm de beveiliging) wel even aan de bank kenbaar te maken.  Daarnaast zal in de toekomst "mobiel betalen" worden gefaciliteerd. Een breed begrip, dat grofweg te verdelen is in betalen voor digitale diensten(dus op het schermpje, denk aan content of het bestellen van tickets), en betalen in de retail (dus de fysieke wereld, ter vervanging van het bankpasje). Rabobank zal natuurlijk in die domeinen, waar een interface met de rest van de wereld nodig is, gebruik maken van standaarden als die er zijn. Daarnaast is Rabobank niet voor niets grondlegger van RFID Nederland en tevens initiatiefnemer van iDEAL.  Diverse mobiele betaal- en bankier initiatieven in het buitenland laten zien dat er toch minimaal een dominante partij in de waardeketen het voortouw moet nemen, wil een nieuwe toepassing of technologie eindelijk slagen. Het poldermodel is nu eenmaal niet bevorderlijk voor snelle innovatie.

Smits

Rabomobiel de winst zal verder stijgen en dit door massa ontslagen dat is duidelijk. En welke banken zullen volgen want de winst per aandeel zal nog stijgen KBC/ING duidelijk volgens mij ,zullen deze niet achterblijven.www.ingmobiel.com http://www.kbcmobiel.comwww.rabomobiel.comEen mooi groepje vindt ik?De toekomst voor het betalen is de mobiel.

vick

Ik zou het graag aanschaffen maar als orange de provider is is het voor mij al niet aantrekkelijk, orange heeft slechte of vaak geen ontvangst, in het gedeelte van brabant waar ik woon, liever kpn/telfort

Martijn Brouns

Ok, beetje late reactie op een oud artikel, maar nog altijd actueel denk ik…  Een voortrekkersrol innemen om een innovatie als 'mobiel betalen' te realiseren is natuurlijk een nobel streven. Ik geloof dat Rabobank met recht de meest innovatieve bank is en met Rabo Mobiel idd. voor klanten een (n) betere dienstverlening en klantbeleving kan neerzetten (simpel en veilig). Vraag is echter niet of het een goed streven is, maar of Rabo Mobiel in de huidige, zeer turbulente telecom markt winstgevend als MVNO kan starten, terwijl andere MVNO's (o.a. EasyMObile) het loodje laten. Enkele overpeinzingen die geen gunstige weer voorspellen voor Rabobank in 2007/2008: – De 2,6 miljoen rekeninghouders hebben statistisch gezien allen al een mobiel abonnement (markt saturatie voor mobiele telefonie in NL is nl boven de 100%)- Orange is net overgenomen door T-Mobile. Een operator die erom bekend staat geen pro-MVNO beleid te hebben.- Nummer n reden om een abonnement af te sluiten is voor de meeste mensen (zo bleek reeds uit een onderzoek dat ook bij T-Mobile onder ogen kreeg) een bepaalde nieuwe handset te zijn. De operator die de handset het meest voordelig kan aanbieden heeft de beste troeven in hand. Est de handset dus, en dan de provider- En als het dan om handsets uitzoeken gaat… dan kom je bij de dealers uit. Rabo Mobiel heeft geen (bestaand) telefonie dealernetwerk. Alleen via internet klanten te winnen blijkt zeer lastig. Als een klant op zoek is naar een abonnement zal hij vaak een buurt met een hoge dealer-dichtheid opzoeken (bv. Rokin in Amsterdam)- De toegevoegde waarde van Rabobank moet hem in betaalgemak zitten. Echter, zoals Rabobank ongelukkigerwijs al in zijn eigen above-the-line campagnes treffend laat zien is de klant hier nog niet helemaal klaar voor: "Mijn bloemkolen met de mobiel betalen? Huh?"- Andere argumenten voor het afsluiten van een abonnement: leuke handset, prijs, dekking en innovatie in communicatie zijn niet echt terreinen waar mensen voor naar RaboMobiel zullen gaan (zie opmerkingen over Orange dekking hierboven). – Als Rabo Mobiel nu een USP heeft met betaalgemak kan dat meetellen, maar als je dezelfde dienst ook bij andere providers kan afnemen (welliswaar niet in 2 kliks, maar ach) dan is dat argument al snel van tafel.- Betalen voor online diensten (ringtones, etc) doen klanten momenteel al makkelijk en snel via een premium SMS. Voordat een Rabobank-alternatief door content aanbieders is geadopteerd zijn we snel een jaar verder… en dan moet de klant het nog leren en vertrouwen.- Betalen in de 'fysieke wereld' is n verder weg: winkeliers hebben al genoeg kosten met de huidige wijziging van het PIN betaalverkeer (we gaan als ik het goed heb binnen enkele maanden over van een nationaal naar een europees betaalsysteem). Kortom, het zal onder winkeliers niet storm lopen. Op korte termijn kan dit dus niet als acquisitie middel worden ingezet.

v Noorden

Ik ben overgestapt op Rabo Mobiel,maar toen ik de mobiele telefoon in huis kreeg kon ik er niet mee bellen omdat het toestel dus de profider geen bereik had.Toen weer snel mijn abbonement opgezegd,binnen een dag.

LimboBert

Eindelijk rabomobiel stapt over van orange naar kpn. orange had slechte ontvangst

Henk Meijer

Sinds overstap (13-06) van Orange naar KPN kan ik geen SMS berichten meer ontvangen, wel verzenden.Vreemd genoeg niemand kan me helpen dit euvel te verhelpen,niet bij primafoon maar ook niet bij Rabo Mobiel Helpdesk.Wie heeft dit nog meer???

Jacqueline Blokker

Henk, ik kan sinds de overstap van orange naar kpn helemaal niet meer op internet of mobielbakieren. Het speciale nummer voor problemen bij de overstap, 0900-9802, is al dagen door extreme drukte niet bereikbaar. Dat nummer kost geld, dus ik heb veel ongemak en een hoop extra kosten door de overstap. Hoe ben jij bij de helpdesk gekomen?

d ackermans

Kan er nog altijd niet achter komen waarom het zo lang duurt bij de help desk. Heb vanmiddag om 13.00 uur gebeld, was de wacht tijd 10 minuten. Krijg je de optie om teruggebeld te worden. Ik dat gendaa. Na een uur, nog altijd geen reactie. Ik weer bellen krijg je dan te horen vanwege de extreme drukte is het niet mogelijk u te woord te staan. Hoe kan het nou in godsnaam druk zijn op een helpdesk.  MAar goed, heb ook al eens 40 minuten aan de lijn gehangen voordat ik te woord werd gestaan.  OP zich rabomobiel is best handig omdat je je factuur direct op je bankrekening kan zien en dat alles overzichtelijk is, maar qua helpdesk is het bagger! 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond