Deel dit artikel
-

UPC: Nederlander nog niet klaar voor interactiviteit

Nederlanders kunnen weinig met begrippen als Video On Demand en interactiviteit. Kabelbedrijven, producenten, omroepen en reclamebedrijven moeten samen aan de slag om Nederlanders te laten zien wat de mogelijkheden zijn van interactieve televisie. Dat zegt UPC Nederland tegen Emerce.

Volgens de laatste cijfers (september) heeft UPC 425.000 interactieve televisie abonnnees. Slechts een beperkt deel van deze abonnees maakt volgens woordvoerder Ronald van der Aart van UPC gebruik van interactieve mogelijkheden. In totaal heeft UPC in Nederland 2,2 miljoen klanten.

De meest in het oogspringende bestaande vorm van interactiviteit bij UPC is de dienst ‘Near Video on Demand’ (NVOD). Met deze dienst kunnen kijkers op verschillende tijdstippen (bijvoorbeeld elk kwartier) beginnen met het kijken naar een programma of film. UPC kan geen cijfers geven over het gebruik van NVOD. Van der Aart: “We merken dat nog niet alle klanten NVOD hebben gevonden.”

Begin 2007 begint UPC met de opvolger van NVOD, namelijk Video on Demand (VOD). Met VOD kunnen kijkers op elk gewenst moment beginnen met het kijken naar een uitgekozen film of programma. Het aanbod van de nieuwe VOD-dienst is volgens Van der Aart uitgebreider van het huidige NVOD-aanbod.

“De eerste uitdaging voor kabelbedrijven is om mensen goed te informeren over wat je met digitale televisie en interactieve diensten kunt,” zegt Van der Aart. Een begrip als Video On Demand is niet aansprekend, vindt hij. UPC heeft echter nog geen alternatieve term bedacht. Een manier om mensen vertrouwd te maken met interactiviteit is om hen simpelweg te laten zien wat er mogelijk is. Om die reden werkte UPC samen met MTV tijdens de TMF Awards op 13 oktober. Kijkers van de prijsuitreiking konden via de rode knop op de afstandsbediening stemmen op hun favoriete artiest.

De rode knop kan ook voor meer verregaande vormen van interactiviteit worden ingezet, meent Van der Vaart. Hij noemt als voorbeeld het televisieprogramma Eigen Huis en Tuin dat wordt gesponsord door Praxis. “Je zou er voor kunnen kiezen om voor elk product dat in dat programma aan bod komt een pagina te maken. Achter die pagina kan vervolgens weer een bestelmogelijkheid zitten.” Volgens de UPC-woordvoerder is de stap om tot zo’n vorm van interactiviteit te komen heel groot. “Je moet dan ook een backoffice inrichten.” Maar dat is toch iets dat geldt voor elke website met bestelmogelijkheid? “Ja, dat klopt. Eigenlijk heb je hoogstens andere interfaces nodig.” Van der Vaart bedoelt daarmee dat een internetsite niet één op één getoond kan worden op een televisiescherm.

UPC zegt de enige partij in Nederland te zijn met interactieve televisie via de kabel. Tele2 biedt ook interactieve tv (100.000 abonnees), maar via ADSL. Andere partijen, zoals KPN, leveren digitale televisie zonder echte interactieve mogelijkheden. Begin volgend jaar introduceert KPN – na maanden vertraging – een interactief product: KPN Mine.

Deel dit bericht

13 Reacties

Steve GLANGE

..en de breedbandansluiting of glazfaserwezels?

koningwoning

het zou dan ook leuk zijn als bijvoorbeeld stemmen via de rode knop van UPC zou werken… heb het al meerdere keren geprobeerd, maar het werkt simpelweg niet (UPC is nog niet klaar voor!)En over die NVOD – dan moet je prijsstelling niet hoger zijn dan die van de dichtbijzijnde videotheek, waarbij je die film dan ook nog een hele week kan houden…. het product is simpelweg te slap!Heel teleurstellend dat UPC dit weer in de schoenen van haar klanten durft te schuiven!

Bas van den Beld

Ik ben het hier totaal niet mee eens. Met name de titel is erg verkeerd. De uitspraken zijn volgens mij zelfs een onderschatting van de kijker. Een beetje in de trant van wat politici een aantal jaren terug deden: “misschien begrijpen jullie het niet wat we doen”. De gebruiker wordt gewoonweg niet genoeg getiriggerd om de interactieve elementen te gebruiken, met name omdat ze er niet zijn.  De belangrijkste interactieve elementen zijn simpele spelletjes en het terugkijken van video-materiaal. Er wordt de kijker nog weinig extra’s geboden. Een goed voorbeeld is het genoemde ‘Near Video on Demand’ (NVOD). Eigenlijk is dat een beperkte functie. Pas als Video On Demand er is kan er wat zinnigs over gezegd worden. Persoonlijk gebruik ik een mediacenter. Daar kan ik via uitzending gemist applicaties van de publieken, rtl en talpa bijna elke gewenste uitzending terugkijken op het moment dat ik dat wil. Dat biedt al veel meer mogelijkheden. De rode knop die in België al heel gewoon is hebben ze net voor het eerst gebruikt. Kortom: UPC moet hier niet te snel roepen maar eerst implementeren. Ik snap dat dit bericht een marketingstap is, maar ik vraag me af of het de kijkers zal overhalen interactieve elementen te gaan gebruiken die simpelweg te kort schieten.

Kees Kool

Wat een onderschatting van de consument spreidt UPC hier ten toon. De klant neemt het superieure product niet af en dat verklaar je door de klant onwetendheid te verwijten? Natuurlijk staat de consument nu al open voor interactiviteit, maar pas wanneer de dienstverlening ook echt iets toevoegt. Zover zijn de aanbieders (met name UPC) gewoon nog niet. Op dit moment is het nog steeds zo dat UPC de infrastructuur voor digitale TV pusht, door decoders ongevraagd aan haar klanten te versturen, zonder dat dit enige echte vorm van interactiviteit met zich meebrengt. (Alstublieft hier heeft u onze betamax, de videobanden volgen echt snel hoor…) De dienst heeft nu dus gewoon nog onvoldoende meerwaarde. Breng eerst de propositie op niveau door echt interactiviteit aan te bieden en de consument zal het omarmen.

Stephan

Lekker makkelijk dit te roepen: als je het nog niet hebt te zeggen dat je klant het niet wil. Volgende maand komt UPC met interactieve reclame: in het laatste spotje van het blok kan, met de rode knop op de ab, zit interactiviteit. Ik ben benieuwd, is niet iedereen al weg bij het eerste spotje van het blok. In de UK schijnt het wel te werken. Ik denk dat er genoeg klanten zijn die juist graag interactief willen zijn, maar nog niet het goede aanbod krijgen. Films te duur, te veel zenders in een (extra) pakket en niet geinteresseerd in spelletjes. Het gaat er niet alleen om de Praxis spullen te kunnen bestellen, het gaat erom een bredere keuze te hebben (bijv. individueel kleur advies) en daarnaast dan de klus instructie. TV is geen internet en andersom: dat klopt. Maar de goede combinatie maken is juist (in potentie) heel lucratief. En UPC heeft met zijn 425.000 klanten wel een potentieel bereik voor dergelijk zaken. Het obstakel is niet zozeer de behoefte van de consument of de technische mogelijkheden. Het zit m veel meer in de bedrijfsvoering en aansturing (vanuit de moeder in VS), mbt pro-actieve marktbenadering. Nogmaals lekker makkelijk om dat af te schuiven naar de consument…. We wachten het nog maar weer even af…..

Bas

Rondom de TMF Awards meerdere malen geprobeerd te stemmen met de "rode knop" om het uit te proberen. Geen enkele keer gelukt. Als UPC zulke dingen gaat roepen, is het misschien handig dat ze er wel voor zorgen dat het werkt.

Mart

Wij zijn in het "rijke" bezit van een UPC media box. Als UPC wil dat wij interactiver worden zullen ze toch iets moeten doen aan de inferieure rommel die ze bij mensen thuis neerzetten: Het ding wordt loeiheet bij gebruik. Klapt om de haverklap uit. Moet je eerst de stekker eruit trekken dan doet het kreng het misschien. Verder is de menu sturing rete traag. Dus UPC zo gek is dat niet dat we er niet aan willen!

Frans Jan Boon

Vanmorgen ontving ik een persbericht van Movie MAX moviestores en Videoland Nederland, beide onderdeel van Entertainment Retail Group. Zij starten nog dit jaar een Video On Demand dienst met een assortiment van ca. 600 bekende titels. Hun verwachtingen zijn echter bescheiden: zij verwachten dat in 2007 slechts 2% van de totale omzet uit digitaal zal komen. Op basis hiervan moet ik UPC gelijk geven: Nederlanders zijn nog niet klaar voor interactiviteit.

Frank Brouwers

ik ben er wel klaar voor, ik doe er alleen uit principe niet aan mee, als UPC allerlei data wil verzamelen ove mijn kijkgedrag, dan moeten ze daarvoor betalen ipv dat ik aan UPC betaal. De mensen die echt technisch onderlegd zijn kiezen toch voor de schotel.Ik kijk zelf al bijna 6 jaar digitaal, maar om vage redenen worden schotelkijkers nooit meegeteld bij het aantal digitale Tv kijkers. Overigens heeft ITV de 'Rode Knop' alweer geschrapd een half jaar geleden, omdat mensen er niet op zaten te wachten.Je zit immers voor de buis om te relexen.

Eduard Vos

Nederlanders zijn natuurlijk al lang interactief in de weer met bepaalde mediumtypen. Het TV domein is in de ziel passief. Ik laat het nieuws over mij heenkomen en laat me entertainen. Dat is een diep ingesleten consumptiepatroon. Lichte vormen van interactiviteit als VOD en SMS response zijn zinvolle aanvullingen en passen goed bij de manier waarop mensen met TV willen omgaan. Alle andere vormen van TV interactiviteit als bestellen van producten, regisseren van film- afloop, ingrijpen in discussies etc. zullen slechts heel langzaam geadapteerd worden door de consument. De eerste technisch bedachte settop-box projecten in de VS stammen al uit eind jaren 70. Er is el heel wat durfkapitaal verdwenen in het interactief maken van een passief medium als TV…

Piet

Als UPC met Uitzending Gemist komt, dan zal het gebruik van interactieve diensten toenemen.

Gijsbregt

Ongelofelijk dat een bedrijf van dergelijke grootte en dergelijke innovatie zo'n klantbeeld heeft. OpenTV (zie: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060911_epg_die_echt_laat_zien_wat_er_op_tv_is/ ) is een zusterbedrijf van UPC. Zij hebben een fantastische interface voor het gebruik van interactieve TV. Gebruik die dan ook. Investeer eens in gebruikersgemak en in de keus van de consument. Maar daar had UPC ook al moeite meee toen ze nog gewoon een kabelaar was en de favoriete zenders van de kijkers naar believen van de kabel trok.Waar ik benieuwd naar ben is niet de zogenaamde "analyse" van het probleem van UPC, maar naar hun aanpak. Als het product zo goed is, hoe gaan zij de klanten hiervan dan overtuigen? Ik heb veel vertrouwen in interactieve TV: het passieve lineaire kijkgedrag is weldra over. Maar zet de klant iets goeds voor en niet een half geëvolueerd product gelardeerd met een wijzend vingertje.

Albert Mombarg

De gebruiker is er niet klaar voor? Wat wordt hiermee bedoeld? Wil de gebruiker het niet of kan de gebruiker het niet? Of… ziet de gebruiker gewoonweg de meerwaarde ervan niet in. Allemaal fundamentele vragen, allemaal juist.  Dat de gebruiker het niet wil is zeker niet het geval, kijk naar het succes van timeshifting en EPG. Dat de technologie er nog niet (helemaal) klaar voor is dat is ook duidelijk, te veel kinderziektes. De werkelijke crux voor het succes van interactiviteit op TV is de adoptie vergroten door met dienstconcepten te komen die werkelijk waarde toevoegen? Oud nieuws? Zeg het maar, is stemmen op TV nu werkelijk zo aantrekkelijk, kan toch al lang met SMS en ik nog veel makkelijker ook. Waarom blijven we bestaande diensten kopieren naar TV en kijkt er niemand naar een format dat echt gebruik maakt van het scherm, de beleving en de context? Albert Mombarg Innovatie consultant Ordina

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond