Deel dit artikel
-

NewRulez begint periodiek mediaonderzoek jongeren

NewRulez, het jongerenplatform van Ilse Media, gaat ieder kwartaal onderzoek doen naar de mediaconsumptie en het mediagedrag van jongeren. Uit het eerste diepgaande onderzoek blijkt dat jongeren dagelijks 2,5 uur actief op internet zijn en 1,7 uur ingespannen televisie kijken.

Toch omschrijft NewRulez-directeur Toon Branbergen jongeren, anders dan algemeen verondersteld, als conservatief maar met een rebels randje.

De uitbater van sites als Kaboem, Shopgirl, Cu2 en YourScene gaat vanaf heden de veranderende mediaconsumptie van jongeren in kaart proberen te brengen. Het gegeven dat jongelui anders media nuttigen dan hun ouders staat vast, maar NewRulez wil dat cijfermatig aan kunnen tonen. In het najaar hield het bedrijf het eerste verkennende onderzoek via een eigen mediapanel van 4.300 gebruikers. Vorige week werden eerst onderzoeksresultaten verder uitgediept.

Uit de vorige week opgetekende, niet gepubliceerde, cijfers blijkt dat jongens en meisjes tot circa 18 jaar langer actief met internet bezig zijn dan met televisie kijken. MSN en e-mailen staat bovenaan de activiteitenlijst met 81 en 70 procent.

Dat zei Toon Branbergen gisteren tijdens het congres TV en Internet in Bussum. Gemiddeld heeft de jeugd de televisie 2,7 uur per dag aanstaan. Daarbij functioneert de beeldbuis gedurende zeker 1 uur als levend behang. Er wordt niet naar gekeken. Slechts 1,7 uur wordt er ingespannen naar de tv gekeken. Veelal tegelijkertijd staat ook internet aan, scherm aan scherm met de publieke en commerciële omroepen.

Iets meer dan een kwart, 26 procent, van de Nederlandse scholieren heeft de internetverbinding 4 uur per dag aanstaan. Het gemiddelde onder de proefpersonen ligt echter iets lager, op 2,5 uur.

Internet krijgt dagelijks 150 minuten aandacht, televisie 96 minuten.

Adverteerders beklagen zich er veelal over dat ze weinig grip op de jongere doelgroep hebben. Branbergen: "De jeugd is juist extreem goed te bereiken. Maar hun mediagedrag is grillig. Daarom moet je niet louter adverteren in de zendende zin maar de conversatie aan gaan, communiceren. De distributiekanalen zijn er. Dat is niet belangrijk meer. Het gaat erom hoe je ze gebruikt. Televisie, radio en internet zijn belangrijk, maar we zien dat iPods en mobiele telefoons belangrijker worden."

Verrassenderwijs, aldus Branbergen, blijkt dat jongeren niet per definitie voorlopers zijn in hun mediagedrag. Het is volgens hem eerder een mix van conservatief en rebels. Ter illustratie stelt hij dat zijn doelgroep dagelijks bijna een half uur belt. Hoewel een mobiele telefoon jongeren schijnbaar meer vrijheid en eigenheid geeft, grijpt een groot deel van de jongens en meisjes nog graag naar de huistelefoon van hun ouders. Dat is goedkoper.

Verder blijkt uit het NewRulez-onderzoek dat 90 procent van de jongeren regelmatig filmpjes op internet kijkt. Slechts een klein deel van hen uploadt ook wel eens een video: 18 procent van de ondervraagden. Andere congresbezoekers met media-achtergronden onderschrijven dat getal.

De populairste categorie videofilms is de sectie Humor, gevolgd door muziek en film. Branbergen: "Humor, dat is iets dat ik nog veel te weinig zie op internet. Creativiteit, dat maakt het echte verschil online."

Deel dit bericht

1 Reactie

Linda

Jongeren consumeren media anders dan hun ouders? Dat is toch altijd al zo geweest. Te weinig humor op internet?? Dit vind ik (markt) vreemde uitspraken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond