Deel dit artikel
-

Belangstelling bedrijfsleven voor games groeit

“Vorig jaar moesten we 9 maanden heulen bij bedrijven. Dit jaar hebben zich al 300 bedrijven aangemeld die spellen willen laten ontwikkelen bij de hogeschool en universiteit”. De belangstelling voor vermakende en educatieve spellen groeit hard, aldus Evert Hoogendoorn, voorzitter van Utrecht Platform for Game Education And Research.

De HKU en universiteit van Utrecht merken dat het Nederlandse bedrijfsleven interesse begint te krijgen in computerspellen. In Utrecht is deze sector verenigd in Upgear.nl. Evert Hoogendoorn, voorzitter van Upgear, merkt dat ondernemingen die nieuwe educatieve middelen, trainings- of marketingmiddelen zoeken steeds vaker aankloppen om de kennis en vaardigheden van studenten in te zetten.

'Formats en design exporteren'

Tijdens de Nederlandse Gamedagen in Utrecht, die nog tot en met zondag plaatsvinden, zei hij dat te merken aan het feit dat opleidingen niet langer actief op zoek hoeven naar opdrachtgevers. Bedrijven kloppen zelf aan in Utrecht. Onder de belangstellenden die hij prijs wil geven bevinden zich onder meer Philips, Guerilla Games en een enkel ministerie.

Anders dan bijvoorbeeld boeken lenen computerspellen zich er goed voor om groepen klanten of medewerkers in een virtuele omgeving gezamenlijk taken uit te laten voeren. Voor marketingdoeleinden kunnen klantenbinding en prijzen het objectief zijn.

Ruim 200 belangstellenden waren aanwezig tijdens de Nederlandse Gamedagen (NLGD). Behalve Nederlandse gameontwikkelaars en studenten waren er ook verscheidene commerciële ondernemingen aanwezig. Een bedrijf als KPN overweegt de tenen in het water te steken met computergames, als nieuw soort dienst op zijn telecomnetwerk.

Een van de doelen van de NLGD is de beschikbare creativiteit op hogescholen en universiteiten aansluiting te geven op het bedrijfsleven. Seth van der Meer, NLGD-voorzitter en bestuurder bij branchevereniging Bgin, verklaart: "Nederland is op televisiegebied met verscheidene formats internationaal al een grote speler." Hij meent dat Nederlandse creatieven diezelfde creativiteit rondom computerspellen ook internationaal op de kaart kunnen zetten. Volgens hem zijn Nederlandse ontwikkelaars vooral sterk in het bedenken van vernieuwende formats en vormgeving.

Inernationaal spel voor Kruistocht in Spijkerbroek

Eccky, een product van Media Republic, is een voorbeeld van zo'n nieuw spelconcept. De game wordt gespeeld als onderdeel van chatprogramma MSN Messenger. Sinds september is het spel gratis te spelen. Het is de bedoeling dat het zichzelf financieel gaat bedruipen via adverteerders die een onderdeel van het spel sponsoren. De spelkarakters, zogeheten Eccky's, telefoneren bijvoorbeeld met een Telfort-telefoon en snacken met Doritos-chips.

Martin de Ronde van Media Republic signaleert echter drempels voor bedrijven die toe willen treden tot spelwerelden. De kosten om speciale spelruimtes te programmeren voor een adverteerder wegen meestal niet op tegen de opbrengsten. Daarom geeft het bedrijf er de voorkeur aan logische onderdelen van het spel te laten sponsoren, zoals voorwerpen in een koelkast of kledingkast. Kledingmerk H&M, bijvoorbeeld, richtte een modelijn in voor Eccky-spelers. Er gingen tegen betaling 2 miljoen virtuele kledingstukken van H&M over de toonbank.

De Ronde ziet echter ook een gat tussen de commerciële mogelijkheden van spellen en de algemene belangstelling van adverteerders. "Er zijn weinig reclamebureaus die de mogelijkheden en grenzen van in game advertising begrijpen. In een spel dat gesitueerd is in de middeleeuwen, bijvoorbeeld, toon je geen nieuwe Nokia-telefoon." Adverteerders moeten zich eerst verdiepen in het spelgenre, de context en logische locatie waar ze hun boodschappen in spellen zouden willen zien. "De top games zijn maar voor weinig bedrijven weggelegd."

Een praktisch voorbeeld uit Eccky: "Een Sony PSP die in de kamer van een Eccky op de bank ligt, is niet misplaatst. Dat is een logische lokatie voor een spelcomputer." Veertien procent van de kamerbezoekers klikten op de PSP om hem nader te bekijken. Op de opspringende PSP-vergroting klikte vervolgens nog eens 29 procent van de spelers door naar een website van Sony PSP.

NLGD-voorzitter Seth van der Meer signaleert dat kleinere spelontwikkelaars in Nederland standaard ruimte beginnen te maken voor advertenties in spellen. Daarmee scheppen ze in technische zin de ruimte om de productiekosten terug te verdienen. Bedrijven als Massive Inc. spelen daarop in en profileren zich als elektronische advertentienetwerken voor in game advertising.

Gisteren presenteerde ook het bedrijf Submarine uit Amsterdam een computerspel als marketingonderdeel van een andere product, van de speelfilm Kruistocht in Spijkerbroek. Net als de film is het spel in het Engels opgesteld. Het doel is het spel ook elders in Europa op de markt te brengen. Submarine heeft nog 3 opdrachten voor spellen bij 2 speelfilms.

'Clans zijn als kerkkoren'

Bgin, de Benelux-brancheorganisatie voor de gamesindustrie maakt zich sinds juli 2006 hard voor nauwere banden tussen spelontwikkelaars, overheden en het bedrijfsleven om vragen en wensen bij elkaar te brengen. De organisatie is ook opgericht voor nationale en internationale lobbydoeleinden richting de politiek.

Margaret Robertson, redactiechef van het toonaangevende Engelse spellentijdschrift Edge, zegt dat de spellenindustrie zich professioneel op moet stellen richting het brede bedrijfsleven. "De gamesbranche is nog te offensief ingesteld. We willen ons bewijzen. Maar is dat wel nodig? De vraag of spellen spelen tijdverspilling is telt niet. Mensen spelen spellen omdat ze het leuk vinden. Operationeel gezien is het eigenlijk hetzelfde als het bestieren van een kerkkoor. In beide situaties plan je activiteiten die je op een later tijdstip gezamenlijk voor de lol uitvoert."

Almelo bouwde wijk via spel

Behalve voor vermaaksdoeleinden worden virtuele spelomgevingen in Nederland ook gebruikt voor training en samenwerking binnen het bedrijfsleven. T-Xchange, een half jaar oud bedrijf uit Enschede, bouwt virtuele werelden waarin organisaties uit een branche gezamenlijk een project kunnen voorbereiden. "We verenigen serious gaming en het uitvoeren van scenario's in een virtuele wereld", legt account manager Thorsten Holtmüller uit. "De gemeente Almelo heeft in onze omgeving een wijk opgezet, samen met onder meer het Bouwfonds en de architecten. Normaal duurt dat 2 jaar. Nu duurde het hele proces 5 maanden. Partijen konden sneller handelen in deze voor hen nieuwe omgeving."

T-Xchange is een spin-off uit Thales. Het werkt ook voor Melk op Maat, een project van de zuivelindustrie, TSM Business School en een project rondom regionale criminaliteitsbestrijding. Het bedrijf heeft nauwe banden met de Universiteit Twente, waar managementmodellen worden geformuleerd en geanalyseerd, en opende onlangs ook een Virtual Reality-laboratorium in Parijs.

Deel dit bericht

1 Reactie

SANTOS MANUEL BARDALES

Bent u op zoek naar een legit lening geldschieter, moe van wordt afgewezen door banken en hypotheek,
bent u moe op zoek naar fondsen voor de financiering van uw bedrijf, of bent u financieel beschaamd dat u niet uw schuld en rekeningen betalen, denk je van het krijgen van een financiële Help? terwijl niet u nu haast en grijp uw gegarandeerd en onbeveiligde lening vandaag op beste ON LINE leningen FIRM, we geven de beste service ooit aan al onze klant, en zal werken naar en voorbij onze klanten te bereiken en de verwachting, zoals wij uit alle soorten leningen maken. Lening asielzoekers, individuen, werken organisatie, bedrijven, enzovoort.
Wij geven leningen op het bereik €10.000,00 en €10,000,000,000. 00, Ponden, euro Max. met een rente van 2%. Dus heb je een lening vandaag nodig om uw begroting te financieren.
PERSOONLIJKE INFORMATIE DIE NODIG IS VOOR HET PROCES VAN DE LENING.
VOLLEDIGE NAAM:
LAND:
ADRES:
GELEENDE BEDRAG:
DUUR VAN DE LENING:
TELEFOON GEVOELLOOS:
Ik wacht op uw e-mail vandaag.
Hartelijke groeten.
De heer. SANTOS MANUEL BARDALES
Email: SANTOS MANUEL BARDALES

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond