Deel dit artikel
-

Telegraaf experimenteert met webcamtelevisie

Vorige week startte De Telegraaf met een nieuwe vorm van webtelevisie: live participatie WebTV. Lezers konden via de site van de Telegraaf live kijken naar een sessie van het Amerikaanse medium Char. In totaal 8500 mensen keken naar de live uitzending. Geselecteerde bezoekers konden via een webcam meedoen aan de uitzending.

De uitzending met Char was voor De Telegraaf een test met internettelevisie waarbij kijkers via webcams een actieve rol hebben, vertelt Marianne Zwagerman, directeur Telegraaf Exploratie.

De business unit Exploratie, onderdeel van Uitgeversmaatschappij De Telegraaf, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe crossmediale concepten. De unit is ook verantwoordelijk voor de participatie in GeenStijl en de wekelijkse internetuitzendingen van het Privé Journaal, naast andere activiteiten.

BiBopTV, een zusterbedrijf van De Telegraaf, verzorgde de opnamen van de Char-uitzending. De televisiestudio van BiBop TV beschikt over een regiekamer waar tegelijkertijd acht verschillende webcamstreams binnen kunnen komen. Vanuit de televisiestudio van het internettelevisiebedrijf wordt ook dagelijks televisie gemaakt voor Sugababes tv (SBTV). Webcams spelen een belangrijke rol bij SBTV.

Char: gemiddelde kijktijd 14 minuten
De uitzending met Char vorige week woensdag duurde 30 minuten. Volgens Zwagerman keken mensen gemiddeld 14 minuten. In de week voorafgaand aan de uitzending stond er een oproep in onder meer de papieren uitgave van De Telegraaf. Mensen die interesse hadden om via een webcam een ‘reading’ van Char te ondergaan, konden zich daarvoor opgeven. In totaal 5000 mensen gaven zich op. De Telegraaf maakte daaruit een kleine selectie.

Volgens Zwagerman is de uitzending technisch goed verlopen. Ook over het aantal kijkers is ze tevreden, zeker gezien het tijdstip en de datum (verkiezingsdag) van de uitzending. Het totale aantal kijkers loopt op, omdat de uitzending nog ‘on-demand’ te bekijken is. Wat de kosten zijn van een televisie-uitzending als met Char, kan Zwagerman niet zeggen. Wel dat het ‘heel veel geld kost’ en financieel nog niets oplevert. “Het is een leerervaring.”

Eigen aandeel video vergroten
Op dit moment is Zoom.in een belangrijke leverancier van video’s voor de Telegraaf. Zwagerman: “Net als dat het ANP nieuwsverhalen voor de krant levert.” De Telegraaf wil het aandeel van eigen video’s voor de site echter wél vergroten. “Op het Privé deel van de Telegraaf site is dat nu al zichtbaar.” De Telegraaf heeft, naast dat het gebruik maakt van faciliteiten van andere partijen zoals SBTV, ook een eigen iptv-studio.

Deel dit bericht

2 Reacties

steve

De vraag is: streaming of vod 

Sjaak

@Steve: VOD kan ook gestreamd worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond