Deel dit artikel
-

Nieuwe fysieke winkels voor Coolblue

Internetketen Coolblue opent volgend jaar twee nieuwe fysieke winkels, één in Antwerpen en één in Nederland. Ook wil de keten met zijn online winkels uitbreiden buiten het Nederlandse taalgebied. Coolblue verwacht dit jaar een omzet van 45 miljoen euro. Emerce sprak met Pieter Zwart, directeur en oprichter van de internetketen.

Coolblue is het bedrijf achter gespecialiseerde webwinkels als Mp3shop.nl, PDAshop.nl en Digicamshop.nl. In totaal heeft het bedrijf negentien webwinkels op het gebied van consumentenelektronica, waarvan dertien in Nederland en zes in België. Het bedrijf is in 1999 opgericht en heeft één fysieke winkel in Rotterdam. Vorig jaar haalde het bedrijf een omzet van 33,3 miljoen euro. Bol.com, ter vergelijking, draaide vorig jaar een omzet van 70 miljoen euro.

Door niet een breed assortiment aan te bieden in één enkele webwinkel, maar een winkel per productgroep in te richten, onderscheidt Coolblue zich van veel andere webwinkels.

Vorige week hebben jullie Telefoonshop.nl geopend. Is het mogelijk om nóg meer shops op het gebied van consumentenelektronica te openen?
Zwart: “We richten ons niet puur meer op elektronica. We zijn begin dit jaar begonnen met spelcomputers (Consoleshop.nl, red.). Dat gaat toch naar een ander segment.

Welke winkels zijn het meest succesvol?
“Consoleshop doet het goed. En ook de Smartphoneshop. De GPSshop draait in de zomer heel erg goed en je ziet dat MP3shop.nl het vlak voor de zomer en voor de kerst het best lopen.”

Jullie zijn actief in Nederland en België. Gaan jullie het ook buiten die landen proberen?
“We zijn nu bezig met het inrichten van een fysieke winkel in Antwerpen voor onze Belgische klanten. Net als de winkel in Rotterdam is dat een punt voor service, voorlichting, demonstraties en het afhalen van producten. We hopen in februari te openen in Antwerpen. Daarnaast willen we volgend jaar ook een nieuwe fysieke winkel in Nederland openen. We concentreren ons eerst op deze winkels. Daarnaast willen we in de loop van volgend jaar ook gaan starten in een nieuw land. Ik kan nog niet zeggen welk land dat is.”

Wie zijn eigenlijk jullie belangrijkste concurrenten?
“Online hebben we geen echte concurrenten. Als ik het van iemand moet gaan winnen, dan is dat van de grote fysieke retailers, zoals de Mediamarkt.”

Jullie hebben op dit moment 120 mensen in dienst en daarnaast openstaande vacatures. Veel internetbedrijven klagen erover dat het moeilijk is om mensen te vinden. Hebben jullie daar ook last van?
“We hebben inderdaad vacatures. We zijn op zoek naar heel uiteenlopende mensen. Variërend van inkopers tot it’ers. Van oudsher is het moeilijk om goede it’ers te vinden. Dat is niet iets dat speciaal nu speelt.”

Misschien een voorspelbare vraag: wat zijn jullie verwachtingen voor de kerst- en sinterklaasperiode?
“We verwachten weer een recordomzet. Hoewel je kerst en sinterklaas niet helemaal los van elkaar kunt zien, verwachten we de grootste omzetpiek rond de kerst. Dat heeft overigens niet alleen te maken met de kerstperiode, maar ook met de dertiende maand."

Deel dit bericht

6 Reacties

Peter van Schaik

Fantastisch, niets dan bewondering als een bedrijf zich zo snel ontwikkelt. Dat ze ongeveer de helft van de Bol.com omzet draaien, daar sta ik echt van te kijken.

Mike

Stomme reactie zeg. Bol.com verkoopt voornamelijk CD's en boeken dus logischerwijs is die omzet relatief laag. De marge op de artikelen van Bol.com is hoger dus de vergelijking tussen deze bedrijven slaat nergens op. Ga maar nakijken welke brutto en netto winst deze bedrijven maken.

Hans Benschop

Het wil niet zeggen dat Coolblue veel minder marge (procentueel) maakt per product. Over het algemeen in de fysieke productenwereld werkt het gros met een kostprijs plus constructie. Dus het is goed mogelijk dat ze wel degelijk te vergelijken zijn. Het feit dat CD's en boeken relatief weinig productiekosten hebben is natuurlijk een te eenvoudig beeld van het verhaal. Er zijn zoveel andere kosten die een belangrijke rol spelen.

Mike

Beste Hans, Wie zegt dat mijn statement "de marge bij Bol.com is hoger" gebaseerd is op productiekosten? Mijn statement is namelijkgebaseerd op informatie van deze bedrijven. In de jaarcijfers kun je de omzetten en winst terug vinden. En die kan je vervolgens vergelijken. Ten tweede zit ik zelf in de electronica dus ik weet wat de marges zijn.  Neemt niet weg dat coolblue goed draait en ik respect heb voor de jongens. Maar die vergelijking tussen bol.com en coolblue slaat gewoon nergens op. Het enige dat zij gemeen hebben is dat ze beide een webshop zijn.

peter

Beste Mike Ik geef geen waardeoordeel over de prestaties van Bol.com en Cool Blue, ik kijk puur naar absolute omzetcijfers. Bol.com is, als webshop van he jaar, benchmark voor alle webwinkels. Ik had gewoon niet verwacht dat Coolblue de helft van de omzet van Bol.com draait.

Bas van der Flier

Ben het met Mike eens: Bol en Coolblue zijn niet te vergelijken. Als je de kvk-cijfers van 2005 naast elkaar legt dan heeft Coolblue met minder omzet meer winst gemaakt dan Bol. Wat dat betreft hebben we het dus wel degelijk over een andere orde webshop.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond