Deel dit artikel
-

Branchevereniging voor narrowcasters

Nederland is binnenkort een branchevereniging rijker. BV Out of Home TV is de naam van de vereniging die de belangen van narrowcastingbedrijven gaat behartigen. Dat bevestigt Dennis Kuperus van Librium TV, één van de vijf initiatiefnemers van de vereniging. De officiële oprichting van de brancheclub vindt binnenkort plaats.

Niet narrowcasting maar Digital Out of Home TV is de term die de initiatiefnemers van de branchevereniging aan hun bedrijfstak geven. Een naam die waarschijnlijk een betere omschrijving geeft van wat bedrijven als Librium TV en POSTV doen. Librium is bekend van het televisie-netwerk in de McDonald’s restaurants en POSTV is onder meer exploitant van het tv-netwerk in de Mediamarkt.

Librium TV is het eerste jaar voorzitter van de branchevereniging. Vier andere partijen maken deel uit van het eerste bestuur: Media Landscape, ON, ScreenChannel en POSTV. Naast de bestuursleden zijn er nog geen andere leden, zegt Kuperus tegen Emerce. “Die kunnen zich vanaf nu aanmelden.”

Volgens Kuperus zijn opzet en doelstellingen van de branchevereniging vergelijkbaar met die van The Screen, de Britse vereniging voor Digital Screen Media. The Screen bestaat sinds 2004 en heeft 50 leden. Eén van de belangrijkste punten waar BV Out of Home TV zich mee gaat bezighouden is onderzoek, zegt Kuperus. Het gaat dan om structureel onderzoek naar het effect en het bereik van schermen in winkels, horeca en publieke ruimtes. In februari schreef Emerce uitgebreid over onderzoek naar effecten van narrowcasting. 

Geen adverteerders
Hoewel de narrowcastingbedrijven graag adverteerders betrokken wilden hebben bij een samenwerkingsverband, gaven de adverteerders eerder dit jaar aan nog weinig te voelen voor samenwerking. De Bond van Adverteerders (BVA) liet zich in maart dit jaar sceptisch uit over een gezamenlijk initiatief om te komen tot bereiksmetingen. Ze wilden geen deel uit maken van een Joint Industry Committee (JIC). Het weblog Narrowcasting Blieb schreef de laatste tijd over het JIC en de totstandkoming van de brancheverening.

“Adverteerders betwijfelen nog of narrowcasting wel zo interessant is. Als er nu heel nauwkeurig gemeten zou worden, komen daar geen al te geweldige cijfers uit en gaat er voorlopig niemand adverteren. Leveranciers van narrowcastingsystemen moeten eerst kijken naar de consumenten en daarna pas naar de adverteerders," zei Beer Flik van de BVA eerder tegen Emerce.

Dat de adverteerders niet meedoen, is volgens Kuperus geen belemmering. “Het is goed we we nu als sector een gemeenschappelijk platform hebben. Zo kunnen we als groep naar buiten treden, ook naar adverteerders toe.”

Deel dit bericht

10 Reacties

albert

Ik zou zeggen zoek de relevantie in deze overvolle container met begrippen. Local Based Broadcasting dekt wellicht in veel gevallen de gewenste lading, een gemene deler dus..

hans-peter

Verwarrend. In het verleden is er juist vaak op gewezen dat narrowcasting GEEN TV is. Bovendien ontgaat de logica van de naam me: is er dan ook Analoge Out of Home TV? Branchevereniging Digital Out of Home (dus zonder TV) lijkt mij beter..

steve

ik denk dat elke casting interessant is als het een specifieke doelgroup viseerd en ook specifieke content voor het doelgroup heeft. cf the long tail

Peter

Toch wel frappant dat de branche-vereniging wordt vernoemd naar een term die M-Media / Librium (één van de oprichters) als enige in de markt gebruikt: Digital Out-of-Home TV.

marco

Als betrokkene bij blieb.nl viel het me op dat de in het artikel opgenomen verwijzende link naar Narrowcasting.blieb.nl als 'weblog' wordt omschreven. De meeste blieb-sites worden beheerd door één 'bliebmaster', een deskundige die op een specifiek thema (in casu narrow casting) nieuwsberichten verzamelt, selecteert, verrijkt en publiceert – gebaseerd op RSS. Maar is daarmee een bliebmaster te beschouwen als een weblogger, is een bliebsite een weblog; een meer of minder persoonlijk dagboek?

philip

Lekker Nederlands. Even verenigen, effe regelen. en meteen onderzoeken. Misschien eerst promoten?als er al iets onderzocht moet worden is het m.i. inderdaad op dit moment niet bereik maar beleving. Vind ik een schermpje onderaan het schap nou wel zo leuk?

Hans

Wat heeft deze Branchevereniging nu te maken met attractieve effectieve programma's in de koopomgeving? Het gaat weer eens alleen om geld! Krijg betaald voor een stukje muur van uw winkel.En over de term Out-Of-Home-TV… Wie heeft dat verzonnen? Ik vind het een term van niets. Niet dat narrowcasting lekker klinkt. Dan gaat mijn voorkeur toch uit naar Instore TV.

Albert Treur

even in memory…  http://www.emerce.nl/opinie.jsp?rubriek=160996  nothing has changed… van deze partijen is niemand in gesprek met de BVA. Laat TSS dat nou net wel zijn. Toverwoordjes, relevantie, close ratio marketing en local based broadcasting…

andre willemsen

Het klinkt goed, waar vindt ik meer info?

Kim

Ik zou ook graag meer informatie willen. Waar vind ik dat?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond