Deel dit artikel
-

Eerste rode knop-commercial op SBS6

Vandaag is op SBS6 de eerste interactieve tv-commercial te zien op een reguliere zender voor de digitale kijkers bij UPC. Het gaat om een spotje van Holland Casino waarbij kijkers de rode knop op hun afstandsbediening kunnen gebruiken. Zij maken dan kans om iets te winnen.

De rode knop-spot is mede bedacht door reclamebureau TBWA. De partijen zeggen tegen Emerce 'een Nederlandse primeur' te hebben met een interactieve commercial op een reguliere tv-zender. 

Het gaat om een spotje over Holland Casino's Vegas Nights. Op een banner in beeld staat dat de kijker iets kan winnen als hij de rode knop gebruikt. Vervolgens komen ze in een menu in een aparte Holland Casino-omgeving. Daar is keuze uit drie kaarten: de feestagenda van Holland Casino, informatie over de vestigingen en de kaart 'Doe mee en win'. In de bovenhoek van het beeldscherm kan de reguliere tv-uitzending van SBS6 worden bekeken. Kijkers kunnen hun mailadres achterlaten om kans te maken op een Hummer VIP-arrangement. Het mailadres moeten ze zelf invoeren via de knoppen van de afstandsbediening.

Laatste spot van een blok
De laatste commercial van een blok willen UPC en zusterbedrijf Chellomedia, dat zich bezighoudt met de content van digitale kanalen, telkens gaan gebruiken om interactief te maken. "Als mensen weten dat er in de laatste spot van een blok iets gebeurt waarbij ze ergens op kunnen klikken, kans maken op een prijs, of iets toegestuurd kunnen krijgen, dan blijven ze kijken," zegt marketingdirecteur Erik-Jan Gelink.

UPC gebruikt hiervoor het 'retourpad' van haar digitale tv-kanaal. Andere kabelmaatschappijen als Essent en Casema hebben dat nog niet. "Meer dan 425 duizend kijkers van UPC kunnen op dit moment de rode knop gebruiken," zegt marketing-directeur Erik-Jan Gelink. "Mensen snappen vrij snel wat het is en hoe het werkt."

Tele2
Tele2 kondigde vorige week ook al een interactieve tv-commercial aan voor het eind van 2006. Alleen kijkers van de voetbalkanalen van Tele2 kunnen daarbij via de rode knop een offerte aanvragen voor een zorgverzekering van Agis na een spotje van de verzekeraar. "Wat Tele2 doet is minder complex, omdat het hun eigen kanaal is. Bij onze commercial is ook de zender, SBS6, betrokken," zegt Gelink.

Volgens UPC en Chellomedia was de mogelijkheid om met de rode knop te stemmen bij de TMF Game Awards 2006 vorige maand al een groot succes. Toen werden door twintigduizend gameliefhebbers in totaal 280 duizend stemmen via de afstandsbediening doorgegeven. Voor een interactieve commercial moet de adverterende partij een hoger tarief betalen. "Zendtijd wordt meer waard doordat er wat aanhangt. De adverteerder maakt een deal met de zender, in dit geval SBS6, en die regelt het weer met Chellomedia," zegt Jeroen de Bakker. directeur van Tequila, de nieuwe mediatak van TBWA.

Volgens Albert Jan Tebbe, manager interactieve diensten bij Chellomedia, zijn mensen best bereid om bijvoorbeeld hun mailadres achter te laten via hun tv-scherm. "Je kan daarvoor prima je afstandsbediening gebruiken. Het is niet veel anders dan sms'en." De rode knop heeft veel mogelijkheden. Gelink, Tebbe en De Bakker noemen toepassingen als doorklikken naar streaming videoclips, bestelpagina's, aanvraagformulieren of stemmen. Bovenal moeten spotjes door de interactieve mogelijkheden voor kijkers interessanter worden. Gelink: "Wegzapgedrag kan je zo voorkomen doordat spotjes er leuker door worden."

Op de digitale tv-netten van BSkyB in Engeland waren in mei al 800 interactieve spotjes te zien. De ervaringen in Engeland stemmen de partijen hoopvol. Er wordt wel gewerkt aan vaste formats voor interactie tijdens commercials, maar dat gaat langzaam. Tebbe: "Je wilt natuurlijk voorkomen dat settopboxen vastlopen door een commercial. De testperiodes zijn daardoor lang. Maar uiteindelijk gaat het wel toe naar vaste templates."

Deel dit bericht

6 Reacties

Gijsbregt

Een grote stap voor interactief Nederland, zeker gezien de eerdere kritiek van UPC op haar eigen klanten die niet interactief TV zouden willen kijken. Het model van UPC voorziet in 2 inkomstenstromen en blijkbaar begint de adverteerder wel langzaam te investeren. Jammer dat ik de settopbox van UPC heb terug gestuurd, want ik ben erg benieuwd in wat voor "omgeving" de TV-kijker terecht komt na het indrukken van de rode knop. De positie als laatste spot gecombineerd met een mooie omgeving gaan ten koste van SBS. Hun kijkers missen de station calls of het begin van het programma. Daarnaast uiteraard de kritiek op het bereik. 400.000 kastjes: hoeveel daarvan staan er 1) niet bij de klant, 2) bij de klant maar nog in de doos 3) bij de klant zonder dat ze actief gebruikt worden.Toch, positief einde: de kop is er af!

Richard van den Boogaard

Eindelijk is ook Nederland zover dat we iTV serieus gaan nemen. Daarmee verandert televisie van een één-weg communicatiemedium (push) in een conversiemedium (pull). Passieve kijkers worden zo actieve gebruikers. Dat is goed nieuws. Toch is er nog heel wat te doen om van iTV echt een succes te maken. Een kip-ei situatie, die alleen kan worden doorbroken indien er voldoende aanbod is. Vanuit de gedachte “If you build it, they will come”. Zeker als er wat te halen valt, kun je hoge responseratio’s realiseren, getuige de Grolsch case in de UK. Daar had men verwacht om 15.000 gratis glazen weg te geven in één maand. Na drie dagen stond de teller al op 23.000 (!) Om de groep kijkers die nog niet digitaal kijkt te enthousiasmeren, zou het helpen door een pull-strategie te creëren. Zorg dat er niet alleen in het digitale televisiesignaal een oproep zit tot het drukken op de rode knop, maar neem ook een herkenningsteken op in reguliere live uitzendingen. Zo creëer je een gevoel dat je echt iets mist als je niet digitaal kijkt. Voorbeeld: kijk naar deze aangepaste versie van de leader van Lotto Weekend Miljonairs: http://www.youtube.com/watch?v=uTPpPmoMm3I

DRs BMa Jos A Scholte

Ik wil een lagere abonnementsprijs van UPC. Marketeers kunnen veel betere manieren verzinnen om te communiceren. ( http://home.tiscali.nl/drsjascholte )

Elisabeth Jane bertrand

Erg goed dat ze dit doen. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Voor direkte sales leads denk aan het toepassen via VoIP naar een call centre. Perfekt voor verzekeringsmaatschapijen.

Erik-Jan Gelink

Helaas, het lijkt er op dat door SBS niet de juiste commercial is uitgezonden gisterenavond. En daar begint alles mee. In deze specifieke commercial zit een zogenaamd watermerk dat er voor zorgt dat de 'call to action' ofwel de uitnodiging om op de rode knop te drukken in beeld verschijnt. Zonder deze 'trigger' is er geen rode knop interactiviteit helaas. Aanstaande vrijdag om 21:10 uur, of zaterdag om 22:40 uur weer een kans op SBS6…

Erik-Jan Gelink

We zijn er inmiddels achter dat SBS keurig de juiste spot heeft uitgezonden, maar dat er op de servers van chellomedia iets niet goed draaide. SBS heeft dus prima werk verricht. Aanvullende systeemtesten volgen, evenals nadere updates 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond