Deel dit artikel
-

ABN-Amro vergadert al in Second Life

ABN Amro heeft zijn nieuwe eiland in de virtuele 3d-wereld Second Life al gebruikt om te vergaderen. Directievoorzitter Jan Peter Schmittmann zei dat donderdag tijdens een chat met journalisten in Second Life. Het Nederlandse managementteam van de bank heeft al heeft vergaderd als poppetjes aan een 3d-vergadertafel. Schmittman opende donderdag het ABN Amro-complex in Second Life. Dat ging niet zonder technische problemen.

Het ABN Amro-complex in Second Life is volgens Schmittmann gemaakt door eigen, jonge medewerkers. Het eiland bestaat uit vier delen: het financial center, waar mensen informatie kunnen krijgen over de diensten van de bank, de business shop waar SecondLifers zakelijke kleding zoals maatpakken kunnen kopen om te dragen in de virtuele wereld, de vergaderruimtes en de 'beach club'. Op de laatste plek eindigde Schmittmann donderdag zijn rondleiding met een dansje op de speciale dansvloer in het zand.

Bezoekers kunnen onder meer brochures op schermen bekijken of virtuele koffie uit de automaat drinken. Een pinautomaat voor Linden Dollars, de valuta van Second Life die ook omgewisseld kan worden voor Amerikaanse dollars, biedt de bank nog niet. Schmittmann: "Zo'n pinautomaat zouden we kunnen maken. Maar op dit moment doen we geen transacties. In de toekomst kan hier wel meer gebeuren dan alleen informatie ophalen." ABN Amro denkt er ook over om bankdiensten te gaan aanbieden in Second Life, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde. "Onze vestiging zal in eerste instantie vooral een plek zijn waar we informatie aanbieden en een platform bieden waar mensen elkaar kunnen ontmoeten."

Vergaderen heeft de directievoorzitter ook al gedaan in het eigen complex. "Wij gaan hier zeker samen vergaderen. Sterker nog: we hebben dat al gedaan in de afgelopen periode. Vorige week hebben we hier bijvoorbeeld een vergadering gehad van het managementteam van ABN AMRO Nederland. Het is even wennen, maar wel leuk en ook effectief." Hoeveel geld de Second Life-aanwezigheid de bank kost, zegt Schmittmann niet. "Het past goed in onze reguliere budgetten."

'Voorsprong op concurrent'
Eerder zijn dan andere Nederlandse banken was een belangrijke reden om al in Second Life te beginnen, vertelde Schmittmann. "Second Life is een vorm van direct en persoonlijk communiceren en daar gaat het steeds meer om bij bankieren. De bank die dat het beste invult, heeft een voorsprong op de concurrent." Ook gaat de bank in de Second Life-vestiging seminars organiseren voor startende ondernemers over het starten van een bedrijf en voor zogeheten young professionals over het kopen van een eerste huis. Volgens Schmittmann zijn ondernemers fervente bezoekers van Second Life. Hij hoopt dat Nederlandse ondernemers het ABN Amro-complex ook zullen gebruiken om af te spreken en te netwerken.

Daarnaast gebruikt de bank de virtuele wereld om nieuwe medewerkers te werven. "Hier kunnen we laten zien dat ABN Amro een aantrekkelijke werkgever is. Via Second Life kunnen we direct, open en persoonlijk met ze te communiceren," aldus Schmittmann. ABN Amro praat ook met RTLZ om de uitzendingen op het Second Life-eiland te kunnen tonen om zo nog meer bezoekers te trekken. "Wij zijn druk in gesprek met RTLZ, maar er zijn nog een paar technische problemen." Volgens de CEO kan de virtuele ruimte ook worden gebruik voor de presentatie van de kwartaalcijfers.

Het ABN Amro-eiland heeft als attractie ook een zogeheten helivator. Daarmee kunnen Second Life-gebruikers vliegensvlug tussen de belangrijkste plekken vliegen. Schmittmann: "Het is heel leuk om met een helivator te vliegen. En fun is ook belangrijk om in Second Life traffic te genereren."

Technische problemen
De persbijeenkomst, die werd bijgewoond door ongeveer twintig mensen onder wie journalisten van RTL, Elsevier en Betten, verliep niet zonder technische problemen. Enkele mensen hoorden geen geluid toen Schmittmann hen toesprak en er waren problemen met de teleports, waarbij gebruikers naar een andere plaats worden overgebracht. Schmittmann leidde de mensen rond door hen telkens naar een andere plek in het complex te teleporten.

Technische problemen komen regelmatig voor bij Second Life. Het bedrijf Linden Labs heeft grote moeite om de grote groei van het 3D-platform bij te houden. Er zijn al bijna 1,9 miljoen geregistreerde gebruikers. Zij geven dagelijks 600 duizend dollar uit voor virtuele goederen, onroerend goed en diensten. De laatste dagen waren delen van de functionaliteit zelfs niet beschikbaar. "Linden Lab heeft een grote achterstand met het aanmaken van nieuwe eilanden," zei Schmittmann donderdag.

ABN Amro is niet het eerste Nederlandse bedrijf in Second Life. Vorige week opende ook Philips een vestiging in Second Life. Het bedrijf gebruikt de virtuele wereld om feedback te krijgen van klanten over onder meer de kleuren van nieuwe producten. Vorige week startte ook de Second Life-editie van Big Brother op het Endemol-eiland. Vijftien SecondLifers namen hun intrek in het virtuele Big Brother-huis. De wedstrijd duurt tot 31 december.

Deel dit bericht

3 Reacties

Secco

Een kleine correctie op bovenstaand bericht. Philips heeft nog geen vestiging open, maar gaat deze bouwen. 

Gabriel van de Meer

Toch een mooi staaltje werk van ABN AMRO. Waar is de RABO Bank?

Damien

Een verslag van de opening/persconferentie is te vinden op <a href=" http://www.dutchcowboys.nl/online/8874">Dutch Cowboys</a> en de foto's op <a href=" http://www.bright.nl/dansen-en-koffie-bij-abn-amro-in-second-life">Bright </a>.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond