Deel dit artikel
-

Actie Consumentenbond tegen prijzen, DRM muziekwinkels

De Consumentenbond roept consumenten op een petitie te tekenen tegen hoge prijzen, slechte productinformatie en beperkingen als antikopieerdiefstal (DRM) bij digitale muziek in downloadwinkels. De Bond zoekt steun in binnen- en buitenland.

Gisteren ging onder de titel 'Kopie' een actie van start waarbij de Consumentenbond om steunbetuigingen vraagt van de Nederlandse consument. Al enkele jaren is het de bond een doorn in het oog dat legitiem verkregen cd's of downloads niet op alle mediaspelers te draaien is.

Sommige cd's zijn niet afspeelbaar in cd-spelers in auto's en liedjes uit, bijvoorbeeld, Apples iTunes zijn niet af te spelen op Microsofts mediaspeler Zune. De bond zamelt daarom het hele jaar via internet handtekeningen in die ze eind 2007 of begin 2008 aan politici en vertegenwoordigers van de vermaakindustrie aan gaat bieden.

In een videobericht op de site van de Bond zegt woordvoerder Ewald van Kouwen: "Er zijn 18 verschillende soorten muziekbestanden. Weet jij of jouw MP3-speler hem aan kan?" Verder zet hij zich af tegen het feit, dat in de meeste van de 18 onderzochte digitale muziekwinkels niet duidelijk is welke limieten er aan een muziekaankoop gesteld zijn. Zo kan een muziekkoper er plotseling, maar te laat, achter komen dat hij een liedje maar een beperkt aantal keer af kan spelen na aanschaf. Van Kouwen: "En wat te doen als je computer crasht en je al je muziek kwijt bent?"

Het onderzoek naar muziekwinkels op internet verschijnt in het Januari-nummer van de Consumentengids. Achttien winkels werden onderzocht op verscheidene variabelen. iTunes scoorde het best, gevolgd door Planet Musicstream en Freedownloadshop. De overige 15 kwamen niet in aanmerking voor het stempel 'goed'

"Wilde actieplannen"

De publicatie van de handtekeningensite vormt de aftrap voor wat Van Kouwen omschrijft als "een langdurige campagne. In 2007 gaan we groots campagne voeren. We hebben wilde plannen, maar daar kan ik nog niet over uitweiden." De Bond bekijkt of ze de actie samen kan doen met artiesten en platenmaatschappijen, "want er zijn zat artiesten en platenmaatschappijen die verandering willen zien."

Uit een onderzoek van PriceWaterhouseCoopers blijkt dat er in 2010 naar schatting voor 385 miljoen euro aan muziekdownloads in Nederland over de toonbank gaan. Nu is dat 5 miljoen euro. Volgens Ewald van Kouwen staat de downloadmarkt voor een omslagpunt, wat reden is om de campagne nu te voeren.

De Bond hoopt uiteindelijk scherpere prijzen af te kunnen dwingen en alle afspeelbeperkingen te kunnen elimineren. "En pak de grote illegaliteit gewoon goed aan".

De Nederlandse branchevereniging van de Nederlandse entertainmentindustrie NVPI liet in oktober al doorschemeren te zien dat kopieerbeveiliging zijn langste tijd heeft gehad. Maar de uitvoering van die opvatting laat nog op zich wachten.

Uit een onderzoek van GfK bleek onlangs dat er in Nederland maandelijks 120.000 MP3-spelers worden verkocht, versus 450.000 mobiele telefoons. Mobieltjes hebben steeds vaker veel opslagcapaciteit en een ingebouwde mediaspeler.

Video-aanbod: nihil

"We hebben ook onderzoek gedaan naar MP4-spelers", videospelers "zegt de woordvoerder van de Consumentenbond. Onze onderzoekers waren niet in staat ook maar één downloadwinkel te vinden met een mooi aanbod van geautoriseerde downloads."

De actie krijgt mogelijk ook nog een internationaal vervolg. De consumentenorganisatie is met Trans Atlantic Consumer Dialogue (TACD) en de Amerikaanse consumentenbond bezig een gezamenlijk positie te formuleren over de markt van muziekdownloads.

Consumenten die op zoek zijn naar luistervermaak op internet kunnen ook steeds makkelijker terecht bij sites als Mp3tunes.com Garageband.com, Legaldownload.net en Boomr.nl. Daar kunnen ze in de regel gratis muziek downloaden in het standaardformaat MP3. Het gaat daarbij echter meestal om onbekendere artiesten. Genoemde portaalsites fungeren als uithangbord voor de niet-gecontracteerde artiesten.

Maurice Brand van Boomr.nl: "We hebben nu 1.289 tracks in ons bestand van 376 artiesten. Maandelijks wordt er 10.000 keer muziek afgespeeld op de site." Het Utrechtse Legaldownload.net gaf eerder al aan dat het gebruik maandelijks met 20 procent groeit .

Deel dit bericht

4 Reacties

dr download

Wat een waanzin en wat een tendentieus bericht van de consumentenbond.  ''De Bond bekijkt of ze de actie samen kan doen met artiesten en platenmaatschappijen, "want er zijn zat artiesten en platenmaatschappijen die verandering willen zien." Het bovenstaande zou ik wel eens bevestigd willen zien door de platenmaatschappijen als het over de prijzen van de content gaat want heb staat voor mij als een paal boven water dat de maatschappijen strak de touwtjes in handen hebben als het om de prijs gaat.  De afspeelbaarheid van de muziek op diverse mediaplayersis gewoon een wedstrijdje Apple vs. Microsoft waar de consument inderdaad de dupe van is. Beetje genuanceerder bericht had van mij wel gemogen. De Bond behartigd in mijn ogen de belangen van de consument niet door ze half of slecht voor te lichten…..

Hans

Ik ben benieuwd naar het gehele artikel van de consumentenbond, helaas is deze nog niet openbaar gepubliceerd.  Ik wil al wel reageren op dit artikel.  Op de sites van Aim 4 Music, zoals Zazell.nl, Radio538, Glandigo.nl, Q-Music, etc. worden meerdere formaten verkocht, waar o.a. de beste kwaliteit MP3. En zijn een aantal sites volledig geschikt voor firefox gebruikers. Technisch en kwalitatief erg goed dus. En ja de prijzen zijn er iets hoger, want hier wordt het geld niet verdient aan de andere producten, zoals de iPOD. Je krijgt een goed en eerlijk product. De prijzen zullen in de nabije toekomst beter worden, dat is inmiddels wel duidelijk.

Wouter Rutten namens NVPI

De EMI Music Group is inmiddels gestopt met het toepassen van kopieerbeveiligingen op cd's. Dat betekent dat geen enkel platenlabel op dit moment cd's op de markt brengt met kopieerbeveiligingen.

Jacques Mattheij

DRM is een gelopen race. Erg groot probleem is dat je tegenwoordig voor 500 euries een 1000G harde schijf kunt kopen en daar kun je een slordige kwart miljoen mp3's op kwijt. Bij 3 minuten per mp3 is dat 750.000 minuten, laat je 8 uur per dag luisteren da's dus 480 minuten per dag dan is dat meer dan 1500 dagen *continue* muziek zonder dat je twee keer hetzelfde voorbij hoort komen.  Kopieren is dus niet echt meer gelijk te stellen aan 'gebruik', zie het maar als een wereldwijd distributie systeem van muziekbestanden die dan dus op afroep beschikbaar zijn. Soort van de oude versie van het casettebandje doorgeven, alleen zijn de bandjes nu wat groter :) Voor de hand liggende oplossingen zullen vermoedelijk kopieertoeslag op harde schijven of een abbonements structuur worden waarbij je – als je netjes bent – een fractie van een cent betaalt voor ieder gespeeld nummer.  En wat mij betreft direct aan de artiest of aan een Brein of Buma achtige instantie die er voor zorgt dat het geld ook daadwerkelijk terecht komt waar het hoort, in plaats van dat het bij de platenmaatschappijen aan de strijkstok blijft hangen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond