Deel dit artikel
-

Concert Di-rect simultaan in Second Life en op TMF

De Haagse popband Di-rect heeft een Nederlandse primeur met het concert dat de band simultaan houdt in de virtuele wereld van Second Life en in de fysieke wereld van de TMF-studio’s. Het optreden markeert de lancering van de ‘Second Life’-afdeling van DNB Media, dat zijn oorsprong heeft in de tv-, internet- en animatie-industrie.

Live in twee werelden tegelijk

De exacte datum van het optreden moet nog bepaald worden, maar popband Di-rect treedt in januari of februari live in twee werelden tegelijk op. In een normale studio en simultaan in Second Life, een virtuele wereld van het Amerikaanse bedrijf Linden Lab. De Haagse artiesten zijn niet de eersten ter wereld die een optreden verzorgen in Second Life, maar hebben wel de primeur dat het virtuele optreden live op een commerciële televisiezender wordt uitgezonden.

"Binnenkort verzorgt de band een vooroptreden. Daarbij leggen we hun mimiek, bewegingen en instrumenthandeling vast in een motion design. Dan gaan onze programmeurs aan het werk om het studio-optreden te kunnen vertalen naar een Second Life-concert". Barend Raaff van DNB Media kreeg vorige week vrijdagochtend de handen op elkaar voor 'onaardse' optreden.

Tv-zender TMF, platenmaatschappij EMI en vertegenwoordigers van de band gaven groen licht voor het project. DNB Media verzorgt de technische voorbereidingen in beide werelden.

De deelnemers delen samen de productiekosten.

Vijf mobiele camera´s

Raaff: "Vóór het optreden begint, wordt er op TMF live naartoe gewerkt. Zodra het moment daar is, schakelen we live over naar Second Life. Er zijn 5 camera's beschikbaar. De beelden uit de virtuele wereld zetten we om naar videosignalen die geschikt zijn voor tv. In een schakelwagen kiest de regisseur de beste beelden voor televisie, net als normaal."

Het concert vindt plaats op het Second Life-land van DNB Media. Het muziekevenement is tegelijkertijd de lancering van de Second Life-afdeling van DNB Media.

Acht technisch specialisten werken op de nieuwe afdeling aan opdrachten van klanten die op enige wijze aanwezig willen zijn in een virtuele wereld. Raaff: "We hebben designers, programmeurs en animators". Het bedrijf heeft een achtergrond in zowel internet als televisie, film en animaties. Volgens Raaff liggen die vakgebieden dicht bij de mogelijkheden van virtuele internetwerelden. De virtuele wereld-afdeling ontstaat op het snijvlak van verschillende expertises binnen het bedrijf.

VoIP´en van virtueel naar reëel

Deze week vinden vervolggesprekken plaats tussen de deelnemers aan het project. Daarbij zal onder meer gekeken wordt hoe fans van Di-rect online en off line bij het optreden betrokken kunnen worden.

Linden Lab, de eigenaar van Second Life, staat DNB Media achter de schermen bij bij de technische realisatie. Volgens Raaff gaat het daarbij vooral om zaken als beveiliging en technische ondersteuning.

Al eerder werden beelden uit Second Life direct gestreamd. Op videosite YouTube zijn verscheidene voorbeelden te vinden van bijvoorbeeld interviews en optredens van bekende Amerikaanse artiesten. Bovendien is het mogelijk om via het internettelefonieprotocol VoIP spraakverbindingen op te zetten vanuit de virtuele wereld naar de fysieke wereld.

“Kom niet zonder doel en bijdrage”

DNB Media zegt dat het in gesprek is met enkele tientallen bedrijven. Die orienteren zich op de mogelijkheden van virtuele werelden. Juist het experimentele karakter van virtuele werelden en de ophef in de media rondom Second Life zorgen ervoor dat bedrijven in binnen- en buitenland zich bezinnen op een eigen Second Life-locatie. Hun doel: "aanwezig zijn, bekijken wat de mogelijkheden van een virtuele wereld zijn. Ongeacht de wereld kunnen ze nu nadenken over toekomstige concepten en scenario's voor hun bedrijf."

Raaff: "We raden wel aan dat klanten nadenken over wat ze aan de virtuele wereld toe kunnen voegen hebben. Van een onbemande winkel waar niemand komt, valt niet veel te leren."

Vooralsnog lijkt Second Life vooral een hobby van enthousiaste ICt'ers en mensen uit de communicatiebranche. Het grote publiek is niet bekend met de virtuele wereld, en daarmee ook niet met het regelmatige technische falen van de spelservers.

Kenners vergelijken de opkomst van deze virtuele wereld wel eens met de opkomst van vroege internetdiensten. Ooit was bijvoorbeeld zoekmachine AltaVista op afstand de meest gebruikte zoekmachine, tot Google ontstond. Nu is AltaVista niet veel meer dan een kleine afdeling binnen de multinational Yahoo. Second Life verschilt duidelijk van online omgevingen als World of Warcraft of Lineage in het feit dat het geen spel is, maar een digitale leefomgeving.

Deel dit bericht

1 Reactie

Richard

Hebben al een paar Nederlandse band in sl opgetreden, live geanimeerd en gespeeld etc. En heb op tv LIVE SL/RLwww.pvgconcerts.comwww.promedialab.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond