Deel dit artikel
-

Senioren sterkst stijgende groep internetgebruikers

Jongeren zijn het langst online per week, maar de groep vijftigplussers is de snelst stijgende groep. Gemiddeld brengen 10,3 miljoen Nederlanders per week een volledige werkdag online door, 7,8 uur.

Dat blijkt uit Stir-onderzoek, getiteld Establishment Survey. De Stichting Internet Reclame (Stir) onderzocht de veranderingen in mediaconsumptie tussen 2005 en 2006. De organisatie komt tot de slotsom dat Nederlanders meer media zijn gaan consumeren. Wekelijks besteden we 52 uur per week aan radio, televisie, papieren uitgaven en internet. Een jaar geleden was dat nog 50,5 uur.

Internet is het enige medium dat aan belangstelling wint van jaar op jaar. Websurfen neemt 11 procent van de tijd van Nederlanders in beslag. Waar en met welke activiteiten die tijd besteed wordt, staat niet in het onderzoek. Een jaar geleden kreeg internet nog 9 procent van de mediatijd. Radio heeft een 'marktaandeel' van 43 procent, televisie 36 procent.

Senioren blijken de snelst groeiende groep internetgebruikers te zijn. In het jaar 2005 bracht een senior (50+) 2,1 uur per week door achter de computer. Afgelopen jaar groeide dat met 48 procent tot 3,1 uur. Volgens Vitaal.nl-uitgever Kel Koenen houdt die ontwikkeling gelijke tred met de algemene ontwikkeling. "Ouderen nemen, net als anderen, steeds vaker breedbandinternet en zijn daardoor langer online."

Koenen is de uitgever van een online magazine dat 8 jaar geleden het licht zag. "De site heeft een vaste en zeer actieve gebruikersgroep. Ze keren ook vaak terug", iets waar uitgevers in de regel niet rouwig om zijn.

Populaire ouderenuitgaven als Plus Magazine en Zin zijn vooralsnog sterk georienteerd op papieren uitgaven. Vitaal en Seniorweb.nl daarentegen opereren louter via het web. In de meeste titels voor senioren wordt veelvuldig aandacht besteed aan vrijetijdsbesteding, gezondheid en financien.

De internettijd van senioren staat nog in schril contrast met dat van 'jongeren' tussen 13 en 34 jaar. Die brengen gemiddeld 9,3 uur per week door op internet. In 2005 was dat nog 8,3. De groep 34-49 vergrootte zijn online mediaconsumptie van 4,9 uur naar 6,0 uur per week.

Nederlands oudste seniorengemeenschap op internet, Seniorweb, was telefonisch niet bereikbaar voor commentaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond