Deel dit artikel
-

Spotzer ‘erodeert’ productie dure videoreclames

De Amsterdamse start-up Spotzer wil een kleine revolutie teweeg brengen in de reclamebranche. Het brengt de productiekosten van een videocommercial voor televisie, het web en narrowcasting netwerken omlaag van tienduizenden euro’s naar 500 euro per jaar. Spotzer sloot overeenkomsten met Yahoo Nederland, Librium en MediaChoice.

"We willen video-advertenties betaalbaar en toegankelijk maken voor iedereen. Daartoe veranderen we twee elementen in reclameland. Ten eerste nemen we de productie van de video's in eigen handen, weg van de klant en, ten tweede, maken we geografische targetting mogelijk op betaalbare wijze." Piet-Hein Kerkhof, tot voor kort algemeen directeur Yahoo Nederland, licht aan Emerce de vernieuwende werkwijze van Spotzer.com toe.

"Adverteerders hoeven niet meer zelf op te draaien voor de productie van een commercial, maar kunnen putten uit een online bibliotheek op onze site. Ze hebben keuze uit zo'n 100 verschillende video's die ze met teksten kunnen personaliseren." Spotzer, een bedrijf met 17 man in dienst, werkt aan de oprichting van een digitale bibliotheek met een breed scala aan reclamefilms. Die filmpjes hebben het karakter van een template dat de klant naar wens kan aanpassen met eigen teksten.

Bedrijven die klant worden bij Spotzer nemen een licentie van een jaar op een commercial. Dat kost 500 euro per regio, tenzij er specifieke wensen zijn. Tegen een extra vergoeding kunnen de videobeelden verder op maat worden gesneden, eventueel met eigen of nieuw beeldmateriaal. De commercials zijn verdeeld over verschillende categorieën die verschillende branches vertegenwoordigen. Kerkhof: "De films zijn gemaakt in samenspraak met bedrijven uit die betreffende branche. We inventariseren eerst wat de algemenere wensen zijn. Pas daarna gaan we tot productie over."

Spotzer gaat ervan uit dat het medialandschap en daarmee de behoefte van adverteerders de komende jaren verder zal versnipperen. Advertentiediensten als Google AdSense maken regionale targetting al mogelijk. In een medialandschap waar IP-technologie in rap tempo omarmd wordt zal voor video dezelfde vraag ontstaan, meent Kerkhof samen met de oprichters Thed Lenssen en Andrew Klein.

Spotzer wil zijn diensten direct in lijn brengen met de communicatieplannen van adverteerders. Een bedrijf kan ervoor kiezen zowel op het web als via narrowcasting en op televisie uit te zenden. Binnenkort kan hij op de site van het Amsterdamse bedrijf met een beperkt aantal handelingen eenvoudig een commercial maken.

Het commercialbedrijf werkt reeds met een aantal mediapartners. Librium is bekend van zijn narrowcasting projecten bij McDonalds en in winkelcentra en MediaChoice levert de lokaal georiënteerde advertentieruimte op bijvoorbeeld CNN. Voor webadvertenties was de link met Yahoo snel gelegd. Marketing- en salesdirecteur Piet-Hein Kerkhof was afgelopen jaren de algemeen directeur van Yahoo Nederland en, daarvoor, landendirecteur van Kelkoo.

Eind januari staan de eerste 100 sjablonen voor reclamefilmps online. Een werkend voorproefje staat reeds online. "Getekende klanten zijn er nog niet, maar er een aantal bedrijven heeft al concreet belangstelling getoond."

Met IP-platformen zoals KPN Mine, Tele2 en MediaMall zijn vooralsnog geen gesprekken gevoerd. Deze diensten profileren zich reeds sinds hun oprichting als platformen waar adverteerders gericht kunnen adverteren op basis van geografische en demografische kenmerken van de beoogde doelgroepen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Raymond

Het werd hoog tijd! Dit is het begin van een nieuwe business.

Bliksemtijger

Tsss, kan je klanten nog meer foute informatie geven is mijn vraag. Mijn 2e vraag is: kan je de markt nog meer vernaggelen voor je concurenten door klanten deze foute informatie te geven? Marketing is ongetwijfeld super idd, echter brengt het een ongekende vervlakking van het product reclame teweeg. Zonde!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond