Deel dit artikel
-

Oxfam en Starbucks ruziënd op YouTube

Liefdadigheidsorganisatie Oxfam en koffieketen Starbucks rollen ruziënd over elkaar heen en spelen welles-nietes op videosite YouTube. Tienduizenden internetters keken naar de aantijging en het verweer. Deze bedrijfsruzie is nog maar het nette begin van wat een hausse aan vuilspuierij op videosites kan worden, aldus kenner Danah Boyd.

De kerstdagen waren voor het Amerikaanse filiaal van liefdadigheidsinstelling Oxfam niet de periode van pais en vree, maar juist aanleiding om een campagne tegen Starbucks te starten. Oxfam hield op verscheidene continenten een actie tegen de volgens hen lage prijzen die koffieboonboeren van Starbucks krijgen voor hun producten. De campagne is anders dan gebruikelijk daar Oxfam zijn protestvideo's sinds kort ook online publiceert op videosite YouTube.

Iets meer dan 20.000 internetters keken naar de protestacties tegen het koffiehuis. Vergeleken met het bereik van televisie is dat een peulenschil, maar daar staat tegenover dat de kosten om wereldwijd uit te zenden ook nihil zijn. Bovendien blijft de video tot in het oneindige beschikbaar en krijgt Oxfam hiermee in zekere zin een eigen digitale 'televisiekanaal' waar belangstellenden zich via RSS op kunnen abonneren.

Anders dan Dell ooit deed met een hausse aan blogklachten over zijn laptops, het bedrijf reageerde namelijk nergens op, pakte Starbucks acuut de videocamera om de online klachten van Oxfam van repliek te dienen. Starbucks' Dub Hay geeft punt voor punt toelichting en achtergrond bij de verwijten aan het adres van zijn bedrijf. Ruim 13.000 internetgebruikers zagen de video. Hoeveel van hen ook de Oxfam-video zagen is niet duidelijk.

Danah Boyd, onderzoekster en trendwatcher bij Yahoo, ziet publiek steggelen niet als uitzonderlijk maar juist als iets dat gebruikelijk kan worden. Op haar weblog schrijft ze: "Wat me zorgen baart is dat mijn gevoel zegt dat 2007 veel te veel extreem zichtbare voorbeelden zal brengen van tieners die slecht gedrag vertonen." De onderzoekster focust zich beroepsmatig op de jongerencultuur op internet. "We kunnen erop wachten totdat de YouTube-video's verschijnen met harentrekkende en ballendschoppende hoofdrolspelers. Zeker zij die autoriteit over tieners hebben moeten zich schrap zetten."

Het is nog de vraag in hoeverre bedrijven en instellingen YouTube, of diens Europese varian Dailymotion, herkennen, als hun eigen 'televisiekanaal'. De Nederlandse Consumentenbond, bijvoorbeeld, begon eind december een langlopende campagne tegen DRM en andere muziekdrempels. De organisatie koos er echter voor de video te verstoppen op zijn website in plaats van deze toegankelijk te maken op een veelbezochte videosite.

Bron foto: ReneS, overgenomen via Creative Commons-licentie. 

Deel dit bericht

1 Reactie

Robert-Reinder Nederhoed

Misschien netjes en handig voor de lezer om ook een link naar de reactie van Starbucks op te nemen: http://www.youtube.com/watch?v=dteTrEM7mlM

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond