Deel dit artikel
-

Wehkamp oogst kritiek nieuwe website

Wehkamp lanceert vandaag zijn nieuwe website en richt een aparte sectie in waarin het winkelend pubiek zijn gal en complimenten kwijt kan. De kritieken die het bedrijf daarmee oogst gaan terug naar de sitebouwer ter overweging. Ongeacht de uitkomst van die beraadslagingen verschijnen de positieve en negatieve reacties paginagroot in De Telegraaf en Metro.

Reacties en het klikgedrag van de bezoekers van de webwinkel waren leidend bij het opstellen van het nieuwe design van Wehkamp.nl. De lancering van de vernieuwde site wordt door Wehkamp gezien als een herlancering van zijn winkelconcept. De nieuwe site markeert het afronden van de omslag van catalogusbedrijf naar internetorganisatie, zo klinkt het in een verklaring die het bedrijf gisteren publiceerde.

Tussen 9 en 29 januari kunnen bezoekers van de virtuele winkel hun reacties geven op het nieuwe jasje van de site. Niet alle ingestuurde reacties verschijnen op online, aldus de woordvoerster vanuit het Zwolse hoofdkantoor. "Reacties verschijnen niet a la minute, omdat de redactie kijkt of de teksten conform de actievoorwaarden zijn. Grove en discriminerende taal, bijvoorbeeld, wordt geweerd." Het bedrijf claimt positieve als negatieve gelijk te zullen behandelen en dus ook de hardste klager een platform te geven.

Feedback van de klanten wordt op twee manieren gebruikt. De woordvoerster: "Het is natuurlijk de bedoeling dat we de kritische kanttekeningen gebruiken om de site te verbeteren." Dat gaat in overleg met de vaste 'aannemer' van Wehkamp, Clockwork. "We willen de consument aan het stuur hebben." Daarnaast worden de ingezonden kritieken en pluimen op papier gedrukt en verspreid in de vorm van advertentiepagina's in Metro en De Telegraaf. Die kranten verschijnen op 30 januari.

Wehkamp realiseert 75 procent van zijn omzet via het web. Wekelijks verwerkt de winkel gemiddeld 1 miljoen bezoeken. Actuele details over omzet en bezoekers geeft het bedrijf niet meer sinds het in januari 2006 van eigenaar wisselde.

Tot ruim een jaar geleden was Wehkamp eigendom van het aan de Engelse beurs genoteerde Gus Plc. Eind oktober 2005 werd bekend dat het Zweedse investeringsbedrijf Industri Kapital (Ika) Wehkamp en diens zusteronderneming Transfair voor 380 miljoen euro over zou nemen.

Deel dit bericht

10 Reacties

Linda

" Reacties en het klikgedrag van de bezoekers van de webwinkel waren leidend bij het opstellen van het nieuwe design van Wehkamp.nl. "  Onzin! Het is een wel bijna exacte kopie van Amazon.com. Niet de minste om van te jatten trouwens, beter goed gejat dan slecht bedacht. Kritiek gebruiken als feedback naar de sitebouwer, dat heet volgens mij gewoon consumentenonderzoek. Wel leuk om die consumenten dan ook meteen als copywriters voor je campagne in te zetten, ook de "negatieven" (die uiteraard met zorg zullen worden uitgezocht): hoe harder de kritiek, hoe meer mensn geinteresseerd zullen uitkijken naar de volgende advertentie & aanpassingen op de site.

Jelmer Voogel

Het aantal reacties op de nieuwe site staat nu op 3, meer dan dat krijg je in ieder geval niet te zien als je op alle reacties bekijken klikt.

Aart Wallet

Goed initiatief om je consumenten te laten beoordelen!Zouden veel meer bedrijven moeten doen…de interactie met de consument mag wel wat meer in Nederland..

Mike

Hij is net zo lelijk als; http://www.techdepot.nl/ Zal dus wel werken… 

Ton Wesseling

Goed idee! Uiteindelijk wil je de klant toch geven wat hij/zij zoekt. De klant in de communicatie omtrent de winkelinrichtingen betrekken is daarbij een uitstekende zet. Dat ze dit meteen aanpakken als reclamestunt, omdat ze blijkbaar de eerste zijn die dit zo oppakken, is leuk meegenomen. Hoop wel dat ze in de organisatie de neuzen dezelfde kant op hebben zodat de belangrijkste gevraagde wijzigingen ook echt worden doorgevoerd! Als jij dat niet doet en de concurrent wel (en hier een campagne overheen gooit), dan zijn de raper gaar :-) Mijn tip is wel om deze gimmick even wat centraler te plaatsen. Ik heb me suf gezicht voordat ik 'm vond (meest rechterkolom in het midden). Zal ook wel het lage aantal reacties tot nu toe verklaren. Er zit in ieder geval wel al 1 goede tip tussen… Als je dan toch meer traffic erheen trekt: We zijn toch web2.0 / social? Waarom de wat minder creatieve bezoekers niet laten stemmen op wat zij vinden dat de beste aanpassingen zijn zoals aangedragen door hun medebezoekers? Digg.com als feedbacktool, daar worden hele bedrijven voor opgebouwd: http://www.feedback20.com/

Thomas

Ik vind de heading van dit artikel een beetje misleidend… Volgens mij moet er staan: ?Nieuwe website Wehkamp staat open voor kritiek?. Want dat vind ik dan weer een compliment waard.

Rogier

Dinsdag en woensdag was de site niet vooruit te branden. Dat lees ik ook heel veel in de reacties op die site. Maar ik weet niet wat ze gedaan hebben, maar het gaat nu echt suupie snel. HULDE!

M H S

En als wehkamp net zo met deze kritiek c.q. klachten omspringt als met schriftelijke klachten over hun service, dan gebeurt er dus helemaal NIKS mee.

Marga Scheper

Kan de site niet openen, duurt een eewigheid, erg vervelend allemaal.Heb het een paar keer geprobeerd, maar geef het nu maar op……het gaat irriteren…..

de leeuw

dit is niet een klacht over de website maar meer over het bedrijf zelf.Heb een bank besteld en deze ook per direckt betaald op maandag. Na een aantal dagen gewacht te hebben zelf gebeld wanneer deze bezorgd wordt kreeg ik te horen dat dit artikel op vrijdag niet meer leverbaar was terwijl op donderdag deze nog wel leverbaar was. Tijdens een zeer boze telefonisch reactie was de dame bij de klantenservice zo onbeschoft om midden in het gesprek de verbinding te verbreken. Dus bij deze wehkamp "bedankt voor deze klantvriendelijke reactie" Hierbij zal ik in ieder geval nooit meer gebruik van uw webwinkel maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond