Deel dit artikel
-

‘Gratis online muziek luisteren bij grote merken’

Internetters kunnen binnen drie jaar alle bekende muziek gratis online beluisteren op sites van bekende merken. Grote bedrijven komen met gratis muziekportalen die worden betaald door sponsoring en advertenties. Die voorspelling deed Mark Manshanden, contentmanager bij KPN, vrijdag tijdens het Noorderslag Seminar in Groningen.

"Ik denk dat je binnen drie jaar alle bekende muziek gratis kan beluisteren op sites van bedrijven als KPN, Essent, UPC en Orange. Zij gaan ervoor zorgen dat je alle populaire artiesten gratis kan streamen. Dan zal het nog moeilijker worden om mensen voor muziek te laten betalen. Zo'n 'radio on demand'-dienst maakt het bezitten van muziek namelijk grotendeels overbodig", zei Mark Manshanden, contentmanager van onder meer KPN Music Stream. Hij denkt niet aan een concept met het vooraf beluisteren van commercials, maar aan een 'mengeling van sponsoring en advertenties'. Daarmee moet genoeg te verdienen zijn om de 'webradio on demand' te bekostigen, denkt hij.

Toch is KPN niet van plan zelf muziekuitgever te worden, zegt Manshanden. Het telecombedrijf houdt het bij het distribueren. "We zouden het kunnen doen, maar de ambitie hebben we niet." Wel vroeg Manshanden zich openlijk af of het zo moeilijk zou zijn om als groot merk tegenwoordig een platenmaatschappij te beginnen. "Verstand van muziek hoef je niet te hebben als je ziet dat zoiets als 'Topppertje' al op nummer 1 kan komen. De artiesten komen ook vanzelf naar je toe. En van distributie en marketing hebben wij erg veel verstand."

Manshanden somde de fouten op die de muziekindustrie in zijn ogen maakt. "Onbegrijpelijke dat ze digital rights management blijven toepassen op hun producten. Dat snappen gewone gebruikers niet." Volgens Manshanden spotten maatschappijen ook talenten niet snel genoeg via internet. "Als je ziet dat de door Idols afgewezen Esmée Denters op Youtube al meer dan anderhalf miljoen hits heeft gekregen op haar video's (http://www.youtube.com/profile?user=esmeedenters), maar nog steeds geen platencontract heeft, dan zitten platenmaatschappijen volgens mij te slapen."

Talenten vinden hun weg tegenwoordig via site als Myspace en You Tube en grote bedrijven kunnen ze daar al vinden voordat ze een platenmaatschappij hebben, denkt Manshanden. Maar ook bij oude, bekende acts laten maatschappijen steken liggen. "Ik snap niet dat zoveel bekende Nederlandse acts nog steeds niet online zijn te downloaden. Hoe moeilijk is het om die oude contracten te herzien voor online distributie?"

Meer geklaag over DRM

De seminars tijdens Noorderslag werden nog meer dan vorig jaar geheerst door het onderwerp digital rights management (DRM). Na de bekendmaking van EMI eind vorig jaar de kopieerbeveiliging op cd's af te schaffen, neemt ook de kritiek op DRM bij downloads toe. Daar beklaagde de Consumentenbond zich vorig jaar ook meermaals over. Clyde Tdlohreg van Digital Music Power, dat onder meer de downloadwinkels voor Music Store en Casema verzorgt, noemt de kritiek van de Consumentenbond 'een doorn in het oog'.

"Zij zeggen wel dat consumenten DRM zo vervelend vinden, maar als ik kijk naar de hoeveelheid klachten van in totaal meer dan tweehonderdduizend gebruikers, dan is dat heel weinig. Ik denk nog geen niet eens twee procent. Dus die discussie dat consumenten zo veel problemen hebben met DRM is overbodig," aldus Tdlohreg vrijdag.

Marcel Mertens, digital rights manager van platenmaatschappij Pias, was het niet met hem eens: "Hoe kan een downloadwinkel nou aan een klant uitleggen dat hij geen gewone mp3 kan krijgen, alleen Windows Media met DRM?" Ook Justin Kniest van Fabchannel vindt strenge DRM een verkeerde aanpak bij betaald downloaden. "De muziekindustrie moet de groep mensen die nu deze moeite neemt om muziek die ze ook gratis kunnen krijgen online te kopen juist belonen in plaats van ze te pakken met drm, bijvoorbeeld met hogere geluidskwaliteit of meer service."

Buma/Stemra langzaam naar één loket

Friso Schoone van Liberty Films, onderdeel van reclamebureau FHV, beklaagde zich tijdens een van de seminars over de veelheid van organisaties en onderhandelingen waar hij mee te maken kreeg toen hij voor Douwe Egberts muziek wilde gebruiken bij acties op treinstations. Voor het koffiemerk had Schoone een lijst van tientallen nummers opgesteld die hij wilde laten horen, maar met de rechtenorganisaties kwam hij er niet uit.

Bestuurder Willem Wanrooy van Buma/Stemra beaamde dat het gebruik van muziek bij merken vaak lastig is. Maar hij beloofde ook beterschap. Bedrijven zullen in de toekomst bij minder rechtenorganisaties hoeven aan te kloppen. Als voorbeeld noemde hij multimediaproducties. "Nu moet je nog de audio, video, tekst, etcetera allemaal apart regelen. Er is behoefte aan één plek. Dat centrale loket voor het regelen van alle rechten komt eraan. We zijn ermee bezig. Alleen duurt dat nog even." Wanrooy durfde geen termijn te noemen.

Deel dit bericht

10 Reacties

Jonathan Marks

Gerd Leonard gave a keynote on Friday at Noorderslag where he predicted DRM would end within 7 months, especially with disasters like Zune which won't play other DRM encoded music. He was highly critical of Apple too, just bowing to the record industry's.

Frans Jan Boon

In plaats van moeizame onderhandelingen met vastgeroeste platenmaatschappijen zouden de (bureau's die werken voor) bekende merken het ook kunnen omdraaien en eens kunnen kijken naar bands en artiesten die populair zijn op MySpace, YouTube of music.download.com. Deze bands en artiesten zijn vaak unsigned of zitten bij indie-labels, die vaak vooruitstrevender zijn dan de grote(re) platenmaatschappijen.

Mars Mertens

Aangezien ik in bovestaand artikel wordt "ge-quote" wil ik graag even wat toevoegen. DRM als kopieerbeveiliging is inderdaad geheel achterhaald en zeer publieks onvriendelijk. De labels die wij als PIAS DIGITAAL vertegenwoordigen zien dat ook in. We willen dus ook graag overal MP3 files verkopen. Maar omdat de major platenmaatschappijen alleen DRM files willen verkopen, kiezen de winkels veelal alleen voor dit DRM formaat, en willen ze niet aan de slag met MP3. Veel digitale winkels laten dus niet de keus aan de consument welk formaat ze willen kopen, maar volgen blindelings de major maatschappijen.Verder zijn er veel leuke en publieksvriendelijk mogelijkheden met DRM. maar dat gebeurd nog veel te weinig. Een goed initiatief zijn daarin bijvoorbeeld Surf2music en FRS Amet Buy en TRy acties.Mars

roy

Grappenmaker zeg, die meneer van KPN. Waren zij niet eens een groot voorstander van DRM? En zijn zij niet die partij die duizenden gebruikers van een muziekdienst in de kou lieten staan omdat hun DRM overeenkomst verliep/werd ingetrokken. Exact: per 1 januari 2007 kunnen hun music stream klanten de boom in, met uitzondering van een paar heavy users die een waardebon van 10 euro kregen. http://www.telegraaf.nl/i-mail/34819901/Betaalde_webmuziek_KPN_onbruikbaar.html

wouter rutten

In aanvulling op Mars: kijk eens naar digileen.

Vincent Bontrop

Goed idee, je kan dan tenminste horen dat wat je misschien wilt kopen. Alleen nog niet helemaal dat wat de echt kritisch consument wilt.DRM is inderdaad en misser en niet geheel klant vriendelijk. Je zal maar door een crash de net benodigde data missen waardoor je je legaal neergehaalde WMA files dus niet meer kan beluisteren. Beetje zonde vd 99 cent per track, want opnieuw DRM verkrijgen, die vlieger gaat dus niet op.Maar de industrie zal ook wat aan de kwaliteit vd bestanden moeten doen. Het gebeurt nog vaak dat de kwaliteit van illegale kopie beter is dan de standaard 192kb/ps van de legale bestanden. Daarbij blijft ook de prijs nog aan de hoge kant. Waarom een cd met 20 tracks (99 cent) downloaden terwijl je dezelfde cd bij de Medi@m@rkt voor nog geen 13 euro kan kopen, met hoesje, boekje en gave originele cd?Blijkbaar staat de klant nog steeds niet centraal bij de meeste commerciele bedrijven, die daardoor zich nog steeds genoodzaakt voelen om de grenzen van wat mogelijk is zullen blijven verkennen.Maar om optimistisch te blijven, gratis online beluisteren is een eerste stap in het de-criminaliseren van de eerlijke consument. Nu alleen de prijs en kwaliteit van de bestanden nog, wie weet gaat het dan nog wel wat worden.

Mark de Wit

Een zeer interessant initiatief vind ik dan ook sellaband.com Daar kan iedere gebruiker voor platenbaas spelen door parts te kopen van een artiest. Als er dan 5000 parts zijn verkocht zorgt sellaband voor een professionele CD die in de markt wordt gezet. Band en websitegebruikers delen de winst. Dit blaast alle platenmaatschappijen weg…

Frans Jan Boon

@ Mark, SellaBand zit ietsjes anders in elkaar, zie http://www.molblog.nl/online/3376

Anthony van de Veen

Hoe graag ik ook (zakelijk en persoonlijk) zou zien dat de DRM beveiliging verdwijnt, verwacht ik niet dat dit op korte termijn zal gebeuren. I-Tunes leeft op DRM (AAC) en Microsoft heeft ook zojuist weer een nieuwe standaard gelanceerd voor de nieuwe Zune speler. Beide partijen zijn mondiaal groot afnemer van de majors en kunnen dus voorlopig nog de standaard dicteren.In principe is de DRM niet verkeerd en kan op deze manier piraterij verkleind worden alleen zou er een nieuwe wereldwijde DRM standaard moeten komen van een hogere kwaliteit waardoor downloads bij elk portaal identiek zullen worden en op elke speler kunnen worden afgespeeld. Helaas lijkt dit een utopie en zal de consument voorlopig nog de dupe blijven van de speelplaatsruzie van Bill en Steve.

Vincent Bontrop

@ Anthony Ook DRM is niet waterdicht. De meeste files hebben de mogelijkheid om een beperkt aantal keren op CD-R gezet te worden. Vervolgens zijn deze natuurlijk weer van deze zelfde CD-R te rippen. Resultaat: files zonder DRM

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond