Deel dit artikel
-

SBS6 zet Bluetooth in voor promotie ijsdansshow

Om aandacht te trekken voor het tv-programma Sterren Dansen op het ijs zet SBS6 vanaf vanochtend Bluetooth in. Via een vijftal Amsterdamse abri’s worden promo’s verstuurd via Bluetooth. Passanten met ingeschakelde Bluetooth functie ontvangen een promofilm.

"Het is een ludieke actie," zegt Remco Rouffaer van het bedrijf Bluetoothreclame.nl dat de actie samen met JCDecaux heeft vormgegeven. Hij benadrukt dat voorbijgangers eerst een bericht ontvangen waarin gevraagd wordt of ze een video van SBS6 willen ontvangen via Bluetooth. "Dit is essentieel, want anders wordt het als spam ervaren." Per locatie ontvangt dagelijks één persoon een bericht met daarin de mededeling dat hij of zij een kaartje heeft gewonnen voor een opname.

De abri's met bluetooth technologie zijn te vinden op het Leidseplein, Rokin, Koningsplein, Nieuwezijds Voorburgwal en op het Damrak. Op de Abri staat de mededeling ‘Turn Bluetooth On'. Voorbijgangers binnen een straal van 15 meter rond de desbetreffende abri's, die op hun mobiel bluetooth hebben geactiveerd, krijgen een berichtje toegestuurd. Passanten die meerdere keren in de buurt van een Bluetooth-abri komen, ontvangen slechts één keer een bericht. De actie loopt een week.

Nog weinige voorbeelden van Bluetooth marketing
Bluethoothreclame deed eerder acties met evenementenbureaus, War Child en de Puma Store in Amsterdam. Het bedrijf heeft vier mensen in dienst en praat volgens Rouffaer momenteel met een mogelijke investeerder.

Het aantal voorbeelden waarbij Bluetooth is ingezet voor marketing is in Nederland nog beperkt. Go-Tan, een producent van Aziatische levensmiddelen, verstuurde vorig jaar in een Albert Heijn filiaal digitale flyers naar mobiele telefoons via Bluetooth. De opzet was vergelijkbaar met de actie in het Gelredome: via een Bluetoothkastje in de winkel werden de flyers verstuurd, maar niet voordat bezoekers een bericht hadden ontvangen waarin hen gevraagd werd om toestemming. In juni vorig jaar startte Jeanswinkel Score een Bluetooth-actie met een geheel andere opzet. Passanten ontvingen een commercieel bericht als ze hun mobiele telefoon met Bluetooth of infrarood richtten op een winkeletalageposter.

Deel dit bericht

12 Reacties

Blauw

Juichen gaat me te ver, maar ik vind het wel een verschrikkelijk sterk idee. Zou nu al zomaar eens n van de betere trends voor 2007 kunnen worden.

Marc

In China is het bedrijf Pioco.com hier al een tijd mee bezig, en daar is men zelfs al een stap verder. Zie voor een voorbeeld <A href=" http://www.marc.cn/2007/01/bluetooth-advertising.html/">hier</A&gt;.

michel van velde

Leuke actie! Er zullen zeker in 2007 meer acties volgen, mark my words!

Luc

Het blijft SPAM

Ron

Ik moet de eerste consument nog tegenkomen die zijn Bluetooth kan activeren

Michiel

Ja… het blijft SPAM!Dit soort acties wordt niet door iedereen als prettig ervaren.Het initiatief bij de consument laten… dat is mijn motto!

Marlle

Het is wachten op de eerste eindgebruiker die vindt dat een adverteerder zijn privacy heeft geschonden.Voorbijgangers ontvangen eerst een bericht waarin staat of ze een video willen ontvangen? volgens mij wordt het eerste bericht nergens aangegeven….

Roderic

Spam in de zin van artikel 11.7 Tw is hier niet aan de orde. Bluetooth kwalificeert zich namelijk qua toepassing en bereik niet als openbare elektronische communicatiedienst in de zin van de Telecommunicatiewet.  Bedenk daarbij dat de uitwisseling van gegevens met de passant plaatsvindt zonder tussenkomst van een openbare telecomaanbieder. Van spamming van abonnees van aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten is derhalve geen sprake.  Voor het van toepassing zijn van artikel 11.7 tw is het vereist dat het gaat om abonnees van openbare elektronische communicatiediensten.  

Eduard Vos

In welke wet of artikel spam is beschreven doet niet ter zake bij de afweging om dit soort push technieken in te zetten. Als je je gelijk moet halen bij de rechtbank ben je al te laat. Het is veel belangrijker om als initiatiefnemer vooraf te onderzoeken of mensen een idee als spam percipien.

michel van velde

Het voordeel van Bluetooth is dat je een keuze hebt. Waarneembaar betekent dat je open staat voor berichten van derden. Niet waarneembaar = geen berichten van derden. Zie het als de ja/nee sticker op de brievenbus. Wil je geen foldermateriaal dan moet je naar het postkantoor om een sticker te halen. Standaard staat Bluetooth uit. Dus je hoeft geen actie te ondernemen om berichten niet te ontvangen (dus geen sticker te halen). Bluetooth geeft je een keuze en dat geldt niet voor de reclame waar je niet omheen kan: Narrowcastingschermen, billboards, posters etc etc. Daarom vind ik Bluetooth juist een interessant medium. Je bereikt een geinteresseerde doelgroep op een specifieke locatie.

M Verheij

Waar we met z'n allen voor moeten waken is de privacy van de eindgebruiker.Die kun je niet simpel weg vertellen dat ze maar hun Bluetooth moeten uitschakelen.Even technisch bijpraten: Bluetooth is een goedkope radioverbinding voor spraak en data op de korte afstand. Een enkele bron kan meer 'ontvangers' bedienen, normaalgesproken zal het binnen een straal van 1 tot 10 meter, maar met een opgevoerd zendvermogen tot 100 meter. Dat is best handig, maar volgens de (Britse) NMA worden de opt-in regels voor reclame gemakkelijk overtreden. Nu kun je wel eerst toestemming vragen aan de passant of deze de boodschap wenst te ontvangen, maar dat is op zich al een ongevraagde reclameboodschap. Dat strookt niet met de Code of Conduct van de NMA zelf.Zelf werken wij (Pinkeye) met een nieuwe technologie(gepatenteerd) die het mogelijk maakt om de meter te verkleinen naar 20 tot 30 cm!De gedachte is natuurlijk om met je reclame uiting de aandacht te trekken .Als de consument het content zou willen ontvangen dan kan deze in het bereik van de display/bilboard kunnen gaan staan om vervolgens contact te maken met ons syssteem.Enduser in control! Dat kan nog boeiend worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond